بازار کمپینهایی با موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی، سلامتی، سیاسی، جنایی، حمایتی، ورزشی و هر موضوعی که به فکرتان برسد داغ داغ است. بازاری که گستره آن به وسعت گستردگی جهان است، بدون محدودیت زبان، زمان، قومیت، ملیت و ... .
در گذشتههای نه چندان دور تلاش سیاستمداران، مسئولان فرهنگی، رسانهها، شرکتهای تجاری و ... برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و همراه کردن آنها از مهمترین چالشهای تبلیغی محسوب میشد، چالشی که تعداد زیادی کارشناس تبلیغات و صاحبنظر این حوزه را به فکر و طراحی راههای مختلف متقاعد کردن مردم میکشاند.
کمپین «چالش سطل یخ» برای یک بیماری نادر/ کسی صدای بیماریهای شایع را نمیشنود
کمپین «چالش سطل یخ» یا «سطل آب یخ» در حمایت از بیماران عصبی «اسکلروز جانبی آمیوتروفیک(ALS)»، یکی از این کمپینهاست که تا این لحظه به دلیل حضور و حمایت افراد سرشناش در جهان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، البته تا این لحظه؛ و هر لحظه ممکن است کمپین دیگری جایگزین آن شود و به همان سرعتی که حمایت از این کمپین در اوج اخبار رسانهها قرار گرفت به همان سرعت (و شاید حتی سریعتر) از مرکز توجه مردم جهان به حاشیه رانده شود.
فقط یک کلیک؛ حالا شما یک همفکر هستید
کمپین حمایت مسلمانان از مسیحیون تحت ستم داعش، کمپینهای لغو اعدام، کمپین فرهنگی رانندگی و رایتل، کمپین آزادگی یواشکی، کمپین حمایت از اعدام یک مرتد، کمپین اهدای خون، کمپین حمایت از کودکان غزه، کمپین اعتراض به خشونت و بیعدالتی پلیس آمریکا نسبت به سیاهپوستان، کمپین نه به دانلود غیرقانونی کتاب، کمپین فعالان فضای مجازی برای حمایت از مردم بحرین و دهها هزار کمپین دیگر از جمله کمپینهایی هستند که اگر چه برخی از آنها تاحدودی نظر مردم و رسانهها را به خود جلب کرد اما نتوانست همراهی حداکثری افکار عمومی را در پی داشته باشد.
کلیکهایی که دریغشان میکنیم
در میان این گردهماییها مسائل بسیار مهمی مانند حمایت از مردم غزه نیز وجود داشت که اگر چه در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت اما به دلیل صورت نگرفتن اقدامی برای جهانی کردن آن به ایران و ایرانیان محدود شد در حالی که فضای مجازی این فرصت و ظرفیت را در اختیار طراحان این کمپین قرار میدهد که همصدایی جهانی با تفکرشان ایجاد کنند.
اما یک سؤال؛ جایگاه قرآن و مباحث دینی در کمپینهای شبکههای اجتماعی کجاست؟
کمپین معرفی اسلام با فیلم های شاد و آموزشی در فلوریدا، کمپین حمایت از امام نقی(ع)، کمپین بزرگ معرفی اسلام در برزیل، کمپین مقابله با اهانت به مقدسات، کمپین وحدت شیعه و سنی علیه وهابیت و ... از جمله کمپینهایی است که در فضای مجازی مطرح شده است اما عدم انتشار و معرفی این کمپینها، همراهی نکردن افراد سرشناس و معروف، عدم معرفی درست مشکل و بیان ضرورت حمایت از کمپین، استفاده نادرست از احساسات دینی برای ایجاد همفکری در میان مخاطبان، مخاطبشناسی نادرست، عدم ترجمه محتوای کمپین و تلاش برای معرفی بینالمللی آن، استفاده نکردن از موقعیتهای مختلف به وجود آمده در جامعه و به اصطلاح عدم موجسواری بر جریانها ورخدادهای فکری و فرهنگی و ... از جمله مباحثی هستند که میتوان در آسیبشناسی انزوای کمپینهایی با محتوای دینی و مذهبی از آنها سخن گفت.
و چاره کار؟
همه به عنوان یک مسلمان مسئولیم، همه باید هوشیار باشیم، همه باید فضاهای ارتباطی و جایگاههای صحیح تعاملات و عرضه اصول صحیحمان را به درستی بشناسیم، همه باید حمایت کنیم. و در این میان نخبگان قرآنی بیش از همه مسئولند.
جهان اسلام اکنون به شدت درگیر مسئله گروههای تندرو است. افرادی که افکارشان هیچ تشابهی به اسلام ندارد. در آستانه فرا رسیدن هفته حج قرار داریم. موسمی که بیش از دو میلیون و 500 هزار ثروتمند جهان اسلام طی آن دور هم جمع میشوند، آیا شایسته نیست حجاج بیتالله الحرام با ایجاد کمپین حمایت از اسلام حقیقی که بر مبنای میانهروی بنا شده است نشان دهند خداوند مسلمانان را امت میانه قرار داده است.
«وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ؛ و بدین گونه شما را امتى میانه قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید»(آیه 143 سوره آل عمران)