صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۴۶۲۸۶
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶

گروه اجتماعی: مدرس دانشگاه‌های ارومیه با بیان اینکه داشتن سعه‌ صدر در برابر مشکلات و ناملایمات زندگی باعث افزایش فضایل اخلاقی فردی و اجتماعی مؤمن می‌شود، گفت: خداوند بندگان خویش را در زندگی دنیوی با سختی‌هایی مورد آزمون قرار می‌دهد.

سید‌هدایت میر‌اشرفی، مدرس گروه معارف دانشگاه پیام‌نور ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت اخلاق و رفتار مومن در برخورد با مشکلات زندگی، افزود:  داشتن سعه‌صدر در برابر مشکلات و ناملایمات زندگی باعث افزایش فضایل و کرامات اخلاقی مومن و بهره‌مندی از عنایات الهی می‌شود.

وی با استناد به آیاتی از قرآن کریم در مورد آزمون الهی و صبر مومن، اظهار کرد: خداوند بندگان خویش را در زندگی دنیوی با مشکلات و سختی‌ها مورد آزمون قرار می‌دهد و مومنین نیز برای سربلندی در این آزمون‌ها باید به درگاه الهی پناه ببرند و  یاری و مساعدت حق‌تعالی را در طلب کنند.

میر اشرفی، بیان کرد: آزمون الهی افراد می‌تواند بیماری، فشار و فقر مالی، مشکلات خانوادگی و یا از دست‌دادن عزیزان باشد که برای مقابله با این مشکلات داشتن سعه صدر امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی به اهمیت تبیین عنصر قدرت و استقامت در زندگی فردی و اجتماعی افراد، افزود: به وسیله اهرمی به نام سعه‌صدر انسان می‌تواند عنصر قدرت، استقامت و صبر خویش را در اجتماع افزایش داده و در برابر مشکلات مقاوم باشد که نتیجه چنین مقاومتی توجه خاص پروردگار و مورد لطف و عنایات الهی در راستای حل مشکلات قرار گرفتن است.

میراشرفی، اظهار کرد: برخی ناملایمات در زندگی با داشتن سعه‌صدر نادیده گرفته می‌شوند، اما برخی از مشکلات نظیر وفات عزیزان مستلزم افزایش سطح سعه‌صدر برای صبور بودن و گشایش در امور است.

استاد دانشگاه های ارومیه در پایان داشتن سعه‌صدر کارکنان، مسئولین و افرادی که با ارباب رجوع سر و کار دارند را بسیار با اهمیت دانست، افزود: در ادارات و سازمان‌ها مسئولین باید برای پیشگیری از برخی برخورد‌های تندخو و پرخاشگر ارباب رجوع‌ها می‌توانند سعه‌صدر خویش را افزایش دهند تا با داشتن صبر و بردباری کار‌ها و مشکلات مردم در جامعه را با صبر و حوصله حل کنند.