به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، اولین جشنواره بازیسازان مستقل ایران از عصر جمعه چهارم مهرماه در سالن 600 نفره کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
ساعت 14؛ تمرین گروههای هنری جشنواره
عقربههای ساعت، روی 14 میدرخشند و خبر از لحظههایی میدهند که قرار است اتفاقات خوبی در صنعت گیم ایران رخ دهد. گروهی از جوانان سراسر کشور مستقل از مقامات ارشد با دانش و تجربه هرچند اندکشان چنین جشنوارهای را برگزار کردند. آن طرفتر گروه تئاتر به تمرینهای نهاییشان میپردازند و آنطرفتر هم گروه موسیقی سازهایشان را کوک میکنند. یکی از دلایل تأخیر در تمرین وهماهنگیها، تحویل دیرهنگام سالن به حمزه آزاد، دبیر جشنواره بود و همین امر مشکلات بسیاری را برای دستاندرکاران جشنواره ایجاد کرده بود. انتهای سالن گروهی از جوانان و دستاندرکاران جشنواره برای آنکه روزی را برای تاریخ به دست یادگار بسپارند، عکسهای یادگاری از هم میگیرند.
14:45؛ آغاز زمان جشنواره بازیسازان مستقل ایران
طبق رسوم مراسم با صدای دلنشین قرآن و سرود ملی آغاز شد. جشنواره در دو بخش برگزار شد که میتوان به نشست معرفی بازیهای برتر ایرانی در سال 93 و آئین پایانی جشنواره اشاره کرد. بخش اول جشنواره به صورت غریبانه و بدون حضور مسئولان برگزار شد درحالی که جای خالی مسئولان احساس میشد.
بازی رایانهای «موشوندان»؛ شهر موشها اولین بازی بود که توسط نماینده این پروژه به معرف حاضران رساند. این بازی رایانهای به صورت فشرده و در مدت زمانی کوتاه به صورت پنج ماهه به طول انجامید و قرار است تا دو ماه آینده در اختیار گیمرها قرار بگیرد.
نبود داستان غنی؛ اصلیترین مشکل بازیهای رایانهای است
در ادامه برنامه پیام عربزاده، نماینده بازیسازان ایران به مشکلات صنعت گیم پرداخت و اظهار کرد: نبود گیمپلی قوی، داستان غنی و گرافیک چشمانداز از جمله مشکلات صنعت بازیهای رایانهای به شمار میرود.
وی افزود: در بازیهای رایانهای ایرانی ابتدا به محتوا توجه میکنند و سپس بحث فنی را مدنظر قرار میگیرند درحالی که در بازیهای خارجی روند کاملا عکس این موضوع است یعنی ابتدا مباحث فنی را درنظر میگیرند و برای ممانعت از دوبارهکاری محتوا را مورد توجه قرار میدهند.
این بازیساز تصریح کرد: استانداردگذاری بازیهای ایرانی باید توسط تیمهای طرح و توسعه انجام گیرد تا متناسب با آن برنامهریزی شود.
در ادامه برنامه، بازی رایانهای «پروانه» توسط نماینده پروژه معرفی شد. این بازی رایانهای توسط 53 نفر تولید شد که از این تعداد 33 نفر به صورت ثابت در این پروژه بودند.
«کینوک»؛ معرفی اقلیم ایران
بازی «کینوک» دیگر بازی است که توسط نماینده پروژه معرفی شد. این بازی رایانهای با معرفی اقلیم ایران، جنگل، دریا، کویر، کوهستانهای مرزوبوم تولید شده است.
بازی «شبگرد» با موضوع دفاع ازعدالت دیگر بازی است که توسط نماینده پروژه معرفی شد. این بازی رایانهای به دلیل مشکلات توزیع، موضوع عرضه آن به تعویق افتاده است.
بازی «ارتشهای فرازمینی» دیگر بازی است که توسط نماینده پروژه معرفی شد. بیش از سه سال از تولید بازی میگذرد. تریلر این بازی رایانهای در نمایشگاه سال 91 برای بازدیدکنندگان نمایشگاه به نمایش درآمد. این بازی رایانهای اولین بازی اکشن آنلاین است که آنلاین بودن آن با هزینهای جدا از بازی تک نفره ارتشهای فرازمینی تأمین شد.
در ادامه برنامه تریلر بازی «جنون سیاه» به نمایش درآمد و توسط نماینده پروژه توضیحاتی به حاضران ارائه شد. تولید این بازی از سال 89 با هزینه شخصی آغاز شد. «جنون سیاه» در ژانر اکشن و وحشت و سوم شخص شوتر است. این بازی رایانهای 10 ساعت گیمپلی دارد و شامل 10 فصل و بیش از 30 دمو است.
بازی ترکمنچای، دیگر بازی است که تریلر و توضیحات آن توسط نماینده پروژه ارائه شد. گروه سازنده این بازی، پیش از آن بازی میرمهنا را وارد باز گیم کرده است. این بازی رایانهای پس از مرتفع شدن مشکلات توزیع، در بازار گیم، عرضه خواهد شد.