صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۵۴۷۸۰
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

گروه حوزه‌های علمیه: به بیان آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی، خداوند آیات محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه را به انسان معرفی کرده که متاسفانه در حوزه‌های علمیه ما هر سه این علوم به فقه و اصول تفسیر شد، لذا جای خالی برخی علوم احساس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی پنجم مهر در دیدار جمعی از اعضای هیئت رئیسه مجمع عالی حکمت اسلامی که در محل بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزارشد، در سخنانی با بیان سابقه حضور علم فلسفه در حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: نکته اساسی که همگان باید مد نظر داشته باشند، این است که اصل برای ما همان قرآن و عترت است و اگر سخنی حتی در فقه، اصول یا فلسفه بر خلاف قرآن و عترت باشد، برای ما قابل قبول نیست.

ایشان افزود: هر دیدگاه یا اختلاف نظری باید در سایه توجه به این دو اصل باشد که اولاً، قرآن و عترت در همه حوزه‌های علمی اصل هستند و ثانیا اگر فهم ما از مطلبی مطابق با قرآن و عترت نبود، آن را به حساب سطح فهم خود بگذاریم.

این مرجع تقلید دربخش  دیگری از سخنان خود به جایگاه و ضرورت پرداختن به علم در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: خدایی که آموختن علم را برای انسان یک فریضه قرار داده است و به آن سفارش موکد کرده، خود مشخص کرده است که دانش‌پژوهان باید به دنبال چه علمی بروند. خداوند علوم ثلاثه یعنی آیات محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه را به انسان معرفی نموده است که متاسفانه در حوزه‌های علمیه ما هر سه این علوم به فقه و اصول تفسیر شد و لذا جای خالی برخی از علوم در حوزه‌های علمیه احساس می شود.

آیت‌الله جوادی آملی حوزه‌های علمیه را به توجه، تحقیق و تامل بیشتر در احادیث عقلی ائمه اطهار علیهم السلام توصیه کرد و افزود: علوم عقلی در حقیقت بخشی از آیات و روایات است که می‌تواند آیات محکمه را تبیین نماید، تا از این طریق سنت قائمه و فریضه عادله تقویت شود و در نتیجه زمینه برای ایجاد تمدن نوین اسلامی شکل گرفته و بروز و ظهور بیابد.