صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۵۶۲۱۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
حبیب کاوش:

گروه هنر: این تصور که فیلم‌های دفاع مقدسی اکران خوبی ندارند اشتباه است که از سر ناآگاهی انجام می‌شود.

حبیب کاوش، کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این‌که نقد وضعیت اکران فیلم‌های دفاع مقدسی عمدتا از سر آگاهی نیست، اظهار کرد: من این انتقادات که فیلم‌های دفاع مقدسی یا دینی از اکران خوبی بهره‌مند نیستند را تصوری نادرست از اکران می‌دانم، چون اکران فیلم‌های سینمایی هیچ ربطی به شورای صنفی اکران ندارد و در واقع آن را نظام عرضه و تقاضا مشخص می‌کند.

وی افزود: برای اکران سه گروه تصمیم‌گیری می‌کنند. صاحبان فیلم، صاحبان سینما و دفاتر پخش. این‌ها در جلساتی که برگزار می‌کنند درباره چگونگی اکران تصمیم می‌گیرند، البته صاحبان سینما در این میان نقش ویژه‌ای دارند، چون در ابتدا فیلم را دیده و با توجه به توانایی که کار برای جذب مخاطب داراست برای آن تصمیم‌گیری می‌کنند، بنابراین می‌بینیم که شورای صنفی نمایش هیچ نقشی در این زمینه ندارد.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که در فضای موجود، تکلیف فیلم‌هایی دفاع مقدسی چیست؟ گفت: به عقیده من نهادهای دولتی وقتی تصمیم به ساخت فیلم‌هایی با محوریت دفاع مقدس می‌گیرند باید از همان زمان فکر سالن‌های نمایش آن را نیز بکنند. اتفاقی که اگر روی دهد هیچ‌گاه اعتراضاتی بابت اکران فیلم‌های دفاع مقدسی به وجود نخواهد آمد. در کلامی دیگر وقتی دولت برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی سوبسیت می‌دهد باید به سالن‌های سینمای آن هم اندیشیده باشد.

کاوش به توضیح فوق اضافه کرد: در این میان نباید به دنبال مقصر گشت، چون هر بخش به نوعی به فکر منافع خود است، چون اگر این‌گونه نباشد نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. این مسئله به صورت کاملا مشخصی درباره سینماداران صدق می‌کند که با سختی‌ها و کمبودهای فراوان به نمایش فیلم می‌پردازند، پس باید کاری را به نمایش بگذارند که فروش آن به نوعی تضمین شده باشد.

کاوش در پایان خاطرنشان کرد: سینمای دفاع مقدس قادر است مخاطب را به سینما بکشاند به شرطی که به درستی از اهرم‌های لازم استفاده کند، اتفاقی که به نوعی در فیلم‌هایی چون «چ» و «معراجی‌ها» رخ داد. این آثار با وجود داشتن داستانی دفاع مقدسی در جذب مخاطب موفق بودند.