صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۵۶۵۸۱
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷

گروه بین‌الملل: پرده خانه خدا، امروز، ۱۱ مهرماه مصادف با نهم ذی‌الحجه در عربستان با حضور شخصیت‌هایی از کشورهای اسلامی تعویض شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «اخبارک نت»، در حالی که زائران خانه خدا در صحرای عرفات حضور دارند و مکه مکرمه خلوت شده است، مطابق سنتی دیرینه وسالانه پرده خانه خدا نو شد.
در مراسم تعویض پرده کعبه، ریاست کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی و تعدادی از رهبران و رؤسای کشورهای اسلامی حضور داشتند.
این پرده که با هزینه‌ای بالغ بر 22 میلیون ریال سعودی ساخته شده، از جنس حریر طبیعی خالص و به رنگ مشکی، منقش به آیات قرآن‌کریم است که با خط زیبا، با نخ‌های طلا و نقره بافته‌شده و ده‌ها کیلو طلا و نقره در ساخت این پرده استفاده شده‌ است.
ارتفاع این پرده به ۱۴ متر می‌رسد و نوار دور این پوشش که به عرض ۹۵ سانتیمتر و طول ۴۵۰۰ سانتی متر است از ۱۶ قطعه به شکل مربع از تزئینات اسلامی پوشیده شده است.
همچنین نوار اطراف این پرده منقش به آیات قرآن‌ کریم است که در فواصل معین عبارات «یا حی و یا قیوم»، «یا رحمن و یا رحیم» و «الحمدالله رب‌ العامین» با رنگ طلایی دوخته‌ شده‌اند. پوشش در کعبه نیز از حریری به ارتفاع  6 متر و نیم و عرض سه مت و نیم منقش به آیات الهی و تزئینات اسلامی با طلا و نقره است.
پرده خانه خدا از 5 قطعه تشکیل ‌شده ‌است که هر قسمت یک طرف کعبه را می‌پوشاند و قطعه پنجم هم در کعبه را دربرمی‌گیرد که هنگام نصب، وزن این پرده به حدود دو تُن می‌رسد. در پرده کعبه نیز 150 کیلو نخ طلا و نقره به کار رفته است.
این پرده با همکاری کارخانه‌های داخل و خارج عربستان تهیه ‌می‌شود و پارچه حریر این پرده را هر سال یکی از کشورها هدیه ‌می‌کند؛ پرده قبلی نیز به رؤسا و سران کشورهای اسلامی اهدا می‌شود.
در کارخانه بافندگی و تهیه این پرده که حدود ۸ ماه با دست و ماشین طول می‌کشد، بیش از ۲۰۰ بافنده ماهر و افراد شایسته و کارآمد فعالیت می‌کنند.
نخستین کسی که خانه کعبه را پرده پوشانید "تبع حمیری" پادشاه یمن بود.