صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۵۷۲۶۰
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
رئیس مرکز اسلامی هامبورگ عنوان کرد:

شعب خارجی: حجت‌الاسلام رمضانی، عید قربان را روز اقتدار معنوی انسان‌های سالک برای مبارزه با وسوسه‌های شیطانی دانست و گفت: این عید بزرگ روز تجربه بهشت دنیایی با کنار گذاردن همه تعلقات و وابستگی‌ها است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه اروپا، هم‌زمان با حلول عید سعید قربان، مسلمانان مقیم هامبورگ با ملیت‌های مختلف در روز یکشنبه 13 مهرماه در مسجد جامع امام علی(ع) مرکز اسلامی هامبورگ، نماز عید قربان را به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین  رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به جای آوردند. این مراسم معنوی با تلاوت کلام الله مجید آغاز شد و پس از آن حاضران با تکبیر و تهلیل الهی که از مستحبات این روز بزرگ است به استقبال نماز عید قربان رفتند.
بنابر گزارش مرکز اسلامی هامبورگ، پس از اقامه نماز عید قربان، حجت‌الاسلام و المسلمین رمضانی، خطبه‌های نماز عید را ایراد کرد.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ در این خطبه گفت: هرگاه از عید قربان سخن به میان می‌آید، آموزه‌های پیامبر حنیف حضرت ابراهیم خلیل الرحمن در ذهن خطور می‌کند. این پیامبر بزرگ از یک سو با ابتلائات سخت و سنگین مواجه بود و از سوی دیگر، پیروزی‌های در این ابتلائات به دست آورد که همه آن‌ها می‌تواند برای موحدان و خداپرستان عالم درس و پیام باشد؛ درس همت و تلاش، اخلاص و بندگی، امامت و سرپرستی امت، مبارزه با شرک و بت پرستی. در نتیجه آن معمار توحید و اخلاص الگویی بزرگ برای همه انسان‌هاست.
وی در ادامه افزود: حاجیانی که در این ایام در سرزمین منا حضور می‌یابند، برای رسیدن به باطن و اسرار و اعمال آن باید داستان آن پیامبر بزرگ خدا را مرور کنند و خود نیز در زندگی شان در آن مسیر را سلوک و صعود کنند تا پس از بازگشت از این زیارت بزرگ، در وطن خود آموزگار توحید و بندگی شوند و زهد و اخلاص را در عمر باقیمانده بیشتر تجربه کنند؛ زیرا حاجی با مشاهده صحرای عرفات، مشعر و منا با محشری مواجه می‌شود و به صورت طبیعی به فطرت توحید بازگشت می‌کند و نمونه‌ای از صحرای محشر را خصوصا در مشعر با درنگ چند ساعته تجربه می‌کند و به یاد مرگ و سوال و حضور در محکمه الهی می‌افتد.
حجت‌الاسلام رمضانی اظهار کرد: کمی به خود می‌آید و شاید کمی هم حسرت بخورد که چرا عمر را صرف دنیای بدون خدا کرده و سال‌هایی از عمر را بدون تهذیب و تزکیه گذرانده است. در این صحنه‌ها با رجوع به فطرت هر کسی به قدر ظرفیت خود ظهوری از تجلیات حق تعالی را مشاهده می‌کند و با حال خوبی که به او داده می‌شود با ساحت قدسی خلوتی می‌کند و آن لحظات را بهترین زمان عمر خود می‌داند. از خدای بزرگ می‌خواهد که همیشه بر آن حال بماند. زمزمه دعای عرفه به او معرفتی نو از خود در جهان و خدا می‌دهد، آنجا که به این زمزمه می‌رسد: «أیَکُونُ لِغَیْرِکَ مِنَ الظُّهُورِ مَا لَیْسَ لَکَ حَتَّى یَکُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَکَ مَتَى‏ غِبْتَ‏ حَتَّى تَحْتَاجَ إِلَى دَلِیلٍ یَدُلُّ عَلَیْکَ وَ مَتَى بَعُدْتَ حَتَّى تَکُونَ الْآثَارُ هِیَ الَّتِی تُوصِلُ إِلَیْکَ عَمِیَتْ عَیْنٌ لَا تَزَالُ [تَرَاکَ‏] عَلَیْهَا رَقِیبا وَ خَسَرَتْ صَفْقَةُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّکَ نَصِیبا؛ چه موجودی روشن‌تر از تو هست تا در پرتو روشنایی او تو را بیابم؟ تو کی پنهان بوده‌ای تا در دنیا دلیل و راهنمایی در طلبت برآیم؟ کی تو دور بوده‌ای تا با نشان و علامت رو به سوی تو آییم؟ کور باد آن چشمی که تو را ناظر و مراقب خود نبیند. زیانکار و بی‌بهره باد آن بنده‌ای که حظی از محبتت نگیرد».

وی ضمن تشریح دعای عرفه گفت: در این فراز احساس بسیار عجیبی برای انسان به وجود می‌آید و خود را در محضر حق تعالی نزدیک می‌بیند. این لحظه‌ها است که انسان متوجه این حقیقت می‌شود که چرا عمر خود را به بطالت گذرانده است. اهمیت این توجه را خدای متعال یادآور می‌شود آنجا که می‌فرماید: «فَإِذا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفاتٍ فَاذْکُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ... از عرفات که کوچ کردید در مشعرالحرام به یاد خدا باشید».
وقتی به مشعرالحرام که فضای تاریک است حضور می‌یابید، صدایی جز صدای خداجویی از اطراف و جوانب آن وادی به گوش نمی‌رسد. بی شک آنجا دیگر جای خواب نیست، بلکه باید به تهجد و شب زنده‌داری خود را مشغول سازند تا از شهر خدایی بویی خدایی ببرد و آن‌را به عنوان سوغات به وطن خود همراه داشته باشد و به هر که به حضورش به عنوان زائر بیت‌الله می‌آید، با حقیقت جانش منتقل و منتشر کند.
حجت‌الاسلام رمضانی یادآور شد: یاد و خاطره همه آن صحنه‌ها، آدمی را در مسیر سلوک  بندگی و توجه به حق قرار می‌دهد و صفا و نورانیتی را به انسان می‌دهد و همه مناطق اسلام با حضور حاجیان رنگ خدایی می‌گیرد. مدتی از سیل عظیم حضور موحدان از همه ملیت‌ها سخن می‌گویند، از عظمت طواف، عرفات، مشعر و منی رمی جمرات و حضور میلیونی حاجیان که همه در تقویت روابط میان همه ملت‌ها با تنوع فرهنگ‌ها تأثیر می‌گذارد.
رئیس مرکز اسلامی هامبورگ ضمن اشاره به اهمیت روز عید قربان افزود: اما در روز قربان به این درس بزرگ توجه می‌کند که هر کسی اگر بخواهد به بارگاه توحید راه یابد باید از هر نوع تعلق و وابستگی جدا شود؛ زیرا آدمی به اندازه انقطاع از تعلق به دنیا در نزد خدای متعال قرب و منزلت پیدا می‌کند و اگر به کمال الانقطاع برسد به عنوان بنده مخلص خدای بزرگ به منطقه و حوزه توحید راه می‌یابد و عاشقانه و مؤمنانه معشوق و محبوب حقیقی را بندگی می‌کند؛ همانطور که جناب ابراهیم چنین کرده است. او با رویای صادقه آموخت که باید از تعلق و وابستگی به اسماعیل که امانت الهی است بگذرد تا معلم توحید برای همگان گردد. آنگاه که در این ابتلاء و دیگر ابتلائات موفق شد، سمت امامت و رهبری و مقام خلّت و دوستی به او اعطاء شد.
وی در پایان تأکید کرد: حضرت ابراهیم(ع) پس از این از بیشترین تجلیات جمالی و جلالی بهره‌مند شد و خود را برای همگان الگو ساخت. به همین جهت همه کسانی که به کتب آسمانی و پیامبران الهی معتقدند، خود را از پیروان ابراهیم حنیف می‌دانند و از این رو ادیان ابراهیمی عنوانی است برای ادیان بزرگ آسمانی و این بزرگترین پاداشی است که خدای متعال در این دنیا به آن پیامبر بزرگ داده است. عید قربان در حقیقت مبارزه و ستیز میان تمایلات نفسانی و شیطانی و اراده تشریعی خدای متعال است. بنده حقیقی با انتخاب اطاعت و بندگی خدا با هر نوع تمایل ستیز می‌کند و خود را در مسیر بندگی قرار می‌دهد. عید قربان روز حضور در دانشگاه بزرگ توحید و وصول به قرب و منزلت الهی است. عید قربان روز اقتدار معنوی انسان‌های سالک برای مبارزه با وسوسه‌های شیطانی است. عید قربان روز تجربه بهشت دنیایی با کنار گذاردن همه تعلقات و وابستگی‌ها است.