صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۶۱۶۳۷
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹

گروه ادب: نخستین دفتر « قرآن ِهنری و هنرِ قرآنی» به قلم محمدعلی معلم‌ دامغانی توسط مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دفتر اول « قرآن ِهنری و هنرِ قرآنی» به قلم محمدعلی معلم‌دامغانی توسط انتشارات فرهنگستان هنر منتشر شد.
نویسنده در این دفتر به نقش برنامه توسعه در تحقق تمدن اسلامی و ایرانی در گذشته تاریخی مشرق زمین اشاره دارد و سپس به نقش و جایگاه قرآن و فرهنگ قرآنی در کلیه شئون مدینه بزرگ یعنی سواد اعظم جهان آینده که خواهی نخواهی از قرآن متوقع است و با عقیده‌مندان به قرآن و سنت که بیش از یکی نیست سر تعامل و در مواردی تقابل، تعارض و شاید تخاصم دارد می‌پردازد.
وی سپس با طرح پرسش‌ به هدف اصلی خود اشاره می‌کند که  آیا در جهان آینده این جهان اساطیر‌زده، ارباب انواع خدایان متعدد آفریده خیال آدمی است که بر پیروان آئین رسول خدا اثر می‌گذارد و یا اسلام است که بنا به حقیقت فطری و فراگیر خود در جهان مؤثر واقع خواهد شد.

مسلماً امید ما به روزی که عالم همه آن اسلام خواهد بود واهی نیست لکن پیش از ظهور قائم و غریم آل محمد (ص) آن عزیز غایب از انظار (عج) کوشش ما به یافتن طریق تعامل و منهاج رویارویی مفید فایده است و حتی نیت نیز ارجمند و مورد قبول و ثواب این جهانی و آن جهانی است.
همچنین در بخشی از این متن آمده‌است: «سلام بر سید عالمیان و آدمیان، رسول خاتِم خاتَم و سلام بر آدم‌الأولیا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام که دروازه شهر علم رسول‌خدا صل‌الله‌وعلیه‌و‌آله‌و‌سلم است. سلام بر پیامبر ما و ولی اکبر ما و اهل‌بیت ارجمند ایشان و امّا، این مجموعه تنها طرحی است از دانشنامه‌ای بزرگ و موسوعه‌ای عظیم که انشاءالله نگاشته و فراهم خواهد شد تا گذشته اهل قرآن به همه وجوه و شئون آشکار گردد و هیچ قصه‌ای فراموش نشود و ناگفته نماند.
این قدر طرح شد تا هر که خواهد به شرح آن اقدام کند.
لکن این بیچاره خود مییاندیشد که آینده این طرح یعنی حضور قبیله ما با قرآن و عترت در جهان آینده پیش از ظهور آن گرانمایه آشنا و غریب، غریبِ در هم خاک آنکه همچون دین جدّش رسول‌خدا غریب بود و اینک غریب است و بازمی‌گردد غریب امّا شاید غریب نه به معنی غربت و دوری از شهر و دیار خود باشد که هر آینه دنیا ملک خداست و این حضرات خلیفه خدای متعال‌اند، جهان اقطاع ایشان است.
پس غریب شاید بالاتر از اندیشه مردمان شگفت، عجیب،‌ باری اگر همت بزرگی نه از برای من و به هواداری من بلکه برای آن ارجمندان که سر من نیز بر عُتبة ایشان به سجده نهاده شده است تا غبار پای زائرانشان بر چشم و مغز و اندیشه‌ام بنشیند. کسی چه می‌داند شاید ما نیز ارادتی نمودیم و به سعادتی رسیدیم.

متن کامل قرآن هنری، هنر قرآنی را از اینجا دریافت نمایید.