صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۶۶۹۰۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
علمای پاکستانی:

شعب خارجی: همزمان با ایام برگزاری مراسم عزاداری عاشورای حسینی، نشست تخصصی «تعلیمات و محبت امام حسین(ع)؛ عامل وحدت امت اسلامی» با حضور شخصیت‌های دینی، فرهنگی و علمی پاکستان در خانه‌ فرهنگ ایران در راولپندی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهگ و ارتباطات اسلامی،  همزمان با ایام محرم‌الحرام و شهادت حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) نشست تخصصی «تعلیمات و محبت امام حسین(ع)، عامل وحدت امت اسلامی» با حضور علما، دانشمندان و اساتید دانشگاهی پاکستان در خانه‌ فرهنگ ایران در راولپندی برگزارشد.
 
در این نشست تخصصی، علما و اساتید دانشگاه از مذاهب و مسالک مختلف شرکت کرده و ضمن ابراز نمونه‌هایی از محبت مسلمانان و مردم پاکستان به امام حسین(ع) و اهل بیت رسول‌الله(ص)، تعلیمات آن امام مظلوم را بیان و حرکت کربلایی امام حسین(ع) را حرکتی وحدتی معرفی و برای عمل به تعلیمات آن حضرت پایبند بودن به وحدت را توصیه کردند.
 
ابرار عرفانی و محمداعظم نورانی از قاریان برجسته‌ پاکستان، پیرفرهادعلی شاه، عالم برجسته‌ اهل تسنن، مولانا سلیم حیدر، سرپرست علمای محاذ پاکستان، مولانا نیرعباس، از علمای محاذ، عظیم، رییس و استاد دانشکده‌ بازرگانی راولپندی، پیر عتیق احمدچشتی، عالم و شخصیت روحانی برجسته‌ اهل تسنن گوجرخان، سید ظهیرحسین جعفری، رییس حوزه‌ علمیه‌ شهید صدر راولپندی و نماینده‌ مجلس وحدت المسلمین راولپندی، علامه زاهد حسین کاظمی، نماینده‌ دفتر نهضت نفاذ فقه جعفری علامه حامدعلی موسوی، علامه قمر حیدر زیدی، دبیر دفتر مرکزی نهضت نفاذ فقه جعفری راولپندی، پیرعظمت‌الله سلطان، رییس انجمن پنجتن پاک العالمی، علامه حیدرعلی علوی، رییس انجمن علمای محاذ پنجاب و علامه عارف حسین واحدی، رییس نهضت جعفری پنجاب، از جمله شرکت‌کنندگان در این نشست تخصصی بودند.
 
محمد اکبری، مسئول خانه‌ فرهنگ ایران در راولپندی پاکستان، در آغاز این نشست، به بیان گوشه‌هایی از زوایای زندگی امام حسین(ع) و حرکت عاشورایی آن امام پرداخت و عمده‌ترین هدفی که در حرکت امام به صورت بارز بیان شده است، اصلاح در روند جامعه‌ اسلامی و ایجاد وحدت و یک‌دستی در امت اسلامی دانست.
 
وی همچنین یادآور شد که بر اساس تعلیمات قرآنی، مسلمانان برای دستیابی به معارف قرآن و سنت نبوی باید پیامبر اکرم(ص) را الگوی خود قرار دهند و بر اساس فرموده‌ نبی مکرم اسلام(ص) که فرمود «حسین منی و انا من حسین» در واقع این الگوی حسنه‌ قرآنی استمرار پیدا کرده و به اهل بیت(ع) نیز گسترش یافته است. بنابراین برای اینکه بتوانیم زندگی اسلامی و قرآنی را پایه‌گذاری کنیم، باید تلاش کنیم که خود حسینی شویم و خانواده، شهر و کشور خود را نیز حسینی کنیم تا جهان اسلام و امت اسلامی از انحرافات زمان معاصر رهایی یابد.
 
در ادامه‌ برگزاری این نشست، علمای حاضر در مراسم، به اظهار نظر پرداخته و مطالب خود را بیان کردند. در ادامه گوشه‌ای از نظرهای بیان شده در نشست تخصصی «تعلیمات و محبت امام حسین(ع) عامل وحدت امت اسلامی» منتشر می‌شود.
 
- شکی نیست که همه‌ی مسلمانان عالم به خانواده‌ پیامبر(ص) محبت دارند ولی تنها این محبت کافی نیست؛ باید همراه با عمل بر تعلیمات امام حسین(ع) باشد. کلمات آن حضرت که برای تعین راه حق می‌تواند الگو قرار بگیرند این بودند که اگر بقای دین محمد(ص) بدون شهادت من در خطر است، من حاضرم و شمشیرها و نیزه‌ها بیایید به من بکشید. همینطور ترجیح دادن شهادت بر حیات ذلت‌آمیز و گفتن ایشان اینکه من برای هوا و هوس قیام نکرده‌ام؛ بلکه برای ترویج و اصلاح امت جدم خروج کرده‌ام.
 
ـ یزید به علت قرارگرفتن در مقابل خانواده‌ رسول خدا (ص) و نوه‌ محبوب آن حضرت امام حسین(ع) باعث نفرت قرار گرفته است و اهل بیت(ع) باعث محبت قرار گرفتند؛ چون هدف امام شخصی نبود و ایشان برای بقای دین محمد(ص) و اصلاح دین جد خود قیام کرد در حالیکه یزید فردی بود که بعد از رحلت پیامبر(ص) 55 سال نگذشته بود که می‌خواست این دین الهی را مضمحل کند. وی حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال قرار داده بود و حتی از وحی الهی، قرآن و شریعت محمد(ص) هم انکار صریح کرده بود و در این صورت قیام امام حسین(ع) واجب و لازم بوده است.
 
ـ صدای نصرتی که امام حسین(ع) در کربلا بلند کرد؛ نه تنها برای همان وقت بوده است؛ بلکه برای همه‌ی اعصار بوده است و اکنون هم باید برای نصرت امام(ع) در مقابل فکر یزید استقامت کرد.