صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۷۱۵۹۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱

گروه فضای مجازی: انتشار و توجه به یک پیامک در میان تعداد زیادی از مردم، موجب شد سال گذشته مشکلات عدیده‌ای برای زائران اربعین حسینی بروز کند، پیامک‌هایی که رئیس سازمان حج و زیارت خواهان عدم توجه مردم به آنها است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حضور هزاران زائر پشت مرزهای کشور عراق، سه روز، بدون هیچ گونه امکانات، سرپناه اقامتی، بهداشتی، گم شدن تعداد زیاید پاسپورت، سوء استفاده مالی از اشتیاق معنوی زائران و .... همه و همه به دلیل توجه به یک پیامک، «وزارت کشور عراق در مرزهای خروجی ایران ویزا صادر می‌کند» رخ داد.
سال گذشته بود که در روزهای منتهی به اربعین حسینی، یک پیامک میان تعداد زیادی از مردم منتشر و دست به دست شد مبنی بر اینکه وزارت کشور عراق در مرزهای خروجی ایران ویزا صادر می‌کند.
همین پیامک کافی بود که تعداد زیادی از مردم شیفته و علاقه‌مند به زیارت اربعین بدون ویزا و برنامه‌ریزی درست راهی مرزهای خروجی کشور شوند و بدین نحو بود که مرزهایی که به صورت عادی روزانه ظرفیت خروج سه تا چهار هزار نفر را دارند با حجم گسترده‌ای از زائران بدون ویزا مواجه شدند.
متأسفانه مرزهای زمینی میان دو کشور ایران و عراق از جمله مرزهای شلمچه، مهران و چزابه دارای امکانات بسیار کمی هستند و تجهیزات لازم برای پذیرایی از خیل جمعیت را ندارد، از سوی دیگر روند صدور ویزا روندی زمان‌بر است، همین عوامل موجب شد هزاران زائر ایرانی به مدت سه روز پشت مرزهای عراق زیر باران و حتی بدون داشتن کمترین امکانات و سرپناه منتظر صدور ویزا و خروج از کشور بمانند.
همین ازدحام زمینه سوء استفاده برخی از سودجویان را فراهم کرد به نحوی که تعداد زیادی ویزای جعلی صادر، هزینه سنگینی به زائران تحمیل و تعداد زیادی از پاسپورت‌های زائران ایرانی گم شد. 
تمامی این رخدادها به دلیل عدم توجه به پیام‌ها و هشدارهای مدام سازمان حج و زیارت مبنی بر برنامه‌ریزی و دریافت ویزا قبل از حرکت به سمت مرزها رخ داد.
در همین خصوص سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به همه زائران سفر اربعین توصیه جدی کرد از طریق دفاتر خدمات زیارتی و مجاری قانونی در داخل کشور اقدام به اخذ ویزا کنند و تصریح کرد: زائران به پیام‌هایی که بر روی تلفن‌های همراه ارسال و عنوان می‌شود وزارت کشور عراق ویزا در مرزها صادر می‌کند، توجه نداشته باشند.
رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: سال گذشته این مشکل بروز کرد و تعداد زیادی از زائران بدون داشتن ویزا عازم مرزها شدند که موجب سردرگمی زائران شده و تعداد زیادی از پاسپورت‌ها گم شد، تعداد زیادی ویزای جعلی همه به زائران داده شد که مشکلات زیادی به وجود آورد.
وی همچنین گفت: هزینه صدور ویزا در داخل کشور نصف قیمتی است که زائران لب مرز پرداخت می‌کنند.
32 روز تا اربعین حسینی باقی مانده است. از هم اکنون مسئولان و تمامی دست‌اندرکاران سازمان حج و زیارت از افراد علاقه‌مند به حضور در مراسم اربعین حسینی و پیاده روی ازبعین خواسته‌اند که ویزای کشور عراق را تهیه و سپس راهی مرزهای کشور شوند.
همچنین از مشتاقان زیارت اربعین خواسته شده است از طریق کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت راهی سفر به عتبات عالیات شوند و اینها پیام‌هایی هستند که باید مورد توجه جدی مردم قرار بگیرد تا مشکلات سال قبل تکرار نشود.