صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۴۷۳۹۲۲
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
فانی تصریح کرد:

گروه فعالیت‌های قرآنی: وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر تربیت اعتقادی و دینی دانش‌آموزان تأکید شده است و تربیت تک‌بعدی دانش‌آموزان مدنظر نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از کتاب‌های قرآنی و دینی تازه تألیف شده از سوی معاونت پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه که امروز، 25 آبان همزمان با هفته کتاب در تالار فرهنگ برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره پنج هزار معلم شهید، 36 هزار دانش‌آموز شهید و شهیدان رجایی و باهنر که الگوهای معلمی و مدیریت در آموزش و پرورش بودند، گفت: در قرآن کریم واژه «کتاب» به اشکال مختلف 255 بار، واژه «علم» 582 بار، واژه «قلم» دو بار و واژه «اقرأ» سه بار ذکر شده است.
وی افزود: توجه به واژه‌های کتاب، علم، قلم و اقرأ در قرآن کریم نشان‌دهنده اهمیت اسلام و مکتب ما به خواندن، نوشتن و علم‌‌آموزی است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: در سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور، وظیفه تعلیم و تربیت اسلامی، آنجا که از ساحت‌های تربیتی نام می‌برد به شش ساحت در امر تعلیم و تربیت می‌پردازد و این بدان معنا است که ما در آموزش و پرورش به هیچ عنوان به دنبال تربیت دانش‌آموز تک‌‌بعدی نیستیم.
وی ادامه داد: ساحت‌هایی که برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در آموزش و پرورش مورد نیاز است شامل ساحت‌های اعتقادی، دینی، سیاسی، اجتماعی، تربیت بدنی، زیستی و... است که لازمه این ساحت‌ها نیز مطالعه و دانش‌اندوزی بوده و البته لازمه دانش‌اندوزی نیز نهادینه کردن مطالعه و تحقیق در وجود دانش‌آموزان است.
فانی با بیان اینکه وجود کتابخانه در مدرسه لازم است اما مهم‌تر از آن استفاده از کتاب و کتابخانه است، عنوان کرد: نهادینه شدن کتاب و کتاب‌خوانی در بین دانش‌آموزان از سال‌های قبل در آموزش و پرورش آغاز شده که تأسیس کتابخانه‌های کلاسی به ویژه در مدارس ابتدایی از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.
وی یادآور شد: لازمه نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه همکاری معلمان است و معلمان باید این فرهنگ را در دانش‌آموزان تقویت کنند تا سرانه مطالعه دانش‌آموزی در جامعه در آینده بالاتر رود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را باید در محتوای برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان نیز ببینیم، اظهار کرد: این کار در ابتدا باید از دانشگاه فرهنگیان به طور مبنایی آغاز شود و به طور مستمر از نظام ارزشیابی معلمان دنبال شود.
وی ادامه داد: برای نهادینه شدن امر کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه نیازمند فراهم آوردن سازوکارهای اجرایی و امکانات مناسب هستیم که اگر این سازوکارها فراهم نشود نتیجه‌ای نیز به دست نمی‌آید.
فانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر بحث کتاب و کتاب‌خوانی تأکید داشته‌اند، گفت: همچنین بحث کتاب‌خوانی، گفت‌وگو و انشاء سه توصیه رئیس جمهور در آغاز سال تحصیلی گذشته بود که آموزش و پرورش تلاش‌های خوبی در این حوزه داشته است اما این تلاش‌ها کافی نیست و باید بتوانیم امکانات و زمینه‌سازی لازم برای رسیدن به این هدف را داشته باشیم.
وی در پایان عنوان کرد: مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی یکی از اهداف ما برای فرهنگ‌سازی کتاب و کتابخوانی است که برای رسیدن به این هدف موفق شدیم از مشارکت وزارت ارشاد نیز بهره گرفته و به تجهیز کتابخانه‌های مدارس بپردازیم. امیدواریم برای سال آینده بتوانیم گزارش بهتری از فعالیت‌های خود در این حوزه ارائه کنیم.