«وحيد هاشمینژاد» كارشناس قرآن، عترت و نهجالبلاغه سازمان آموزش و پرورش استان كرمان در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كرمان، در رابطه با اينكه يك فرد ممكن است با چه اهداف مادی و معنوی به سمت و سوی حفظ قرآن برود؟ گفت: علاوه بر جنبههای معنوی، هدايتهای قرآن در زندگی دنيوی نيز اهميت شايانی دارند، زيرا احكام فقهی، فلسفی، دينی، اجتماعی، اقتصادی و فردی در آن موجود است كه اين احكام از اركان و پايههای حكومتی ما بهشمار میروند بنابراين كسی كه میخواهد تجارت كند بايد آيات مربوط به تجارت و اقتصاد را بداند.
وی افزود: همچنين كسی كه در رابطه با زندگی اجتماعی انسانها فعاليت میكند، بايد آيات مربوط به رابطه انسانها، احكام فردی و حتی آياتی كه در رابطه با روابط بينالمللی وجود دارد را مطالعه كنند.
هاشمینژاد تصريح كرد: هنجارهای مورد قبول جامعه اسلامی و چه بسا قانون اساسی، احكام دادگاههای ما و ساير امور مربوط به فرد و اجتماع، برگرفته از آيات قرآن است.
وی با اشاره به جنبه معنوی قرآن، بيان كرد: ما معتقديم كه انسان برای رشد و بالندگی معنوی بايد از آيات و رهنمودهای قرآنی خط مشی بگيرد و چون ائمه اطهار(ع) قرآن ناطق بودند، اگر به مقامی رسيدند از عمل به قرآن بودهاست پس علما، بزرگان دين و مسئولان جامعه اگر به جايی رسيدند و يا بخواهند برسند بايد از راهنمايیهای قرآنی الهام بگيرند.
كارشناس قرآن، عترت و نهجالبلاغه سازمان آموزش و پرورش استان كرمان تأكيد كرد: تنها راه مطمئن برای رسيدن به اهداف متعالی انسانی، آيات قرآن هستند و در اين ميان حافظان قرآن، عاملان و حاملان آن هستند كه از مقام برتری برخوردارند زيرا علاوه بر مقام قرآنی، وجود و ذهن آنها حامل و حافظ آيات الهی است.
هاشمینژاد بيان كرد: آمادگی و توانايی حافظان قرآن در استفاده از آيات الهی بيشتر از سايران است و اين توفيق و سعادت را خداوند به آنها عطا كردهاست، دليل آن هم خواسته و تلاش خودشان است زيرا خداوند بر اساس خواسته و سعی بندگان به آنها عطا میكند.
وی در رابطه با نقش مؤسسات قرآن در ترغيب افراد جامعه به حفظ قرآن، گفت: هر مؤسسهای روشهای تخصصی خود را در اين زمينه ارايه میكند و افراد دارای استعداد در زمينه حفظ قرآن را به راحتی تحت پوشش قرار میدهند و با روشهای مطمئن، آنها را پرورش میدهند كه لازم است افراد زير نظر مؤسسات به حفظ و فراگيری قرآن كريم بپردازند.
هاشمینژاد همچنين در مورد ميزان مؤثر بودن روحيه و شخصيت هر فرد در حافظ شدن وی، اظهار كرد: كسانی كه به سوی حفظ قرآن میآيند دارای ذهن، روان خوب و روحيه فراگيری قرآن هستند و در اين زمينه، خانه، مدرسه و جامعه در ايجاد آمادگی و ساخت روحيه افراد برای شركت در فعاليتهای دينی و مذهبی مؤثر هستند.
وی بيان كرد: اين افراد دارای وجودی سالم هستند هرچند كه ممكن است دارای معلوليت باشند اما وجود سالم، عقل و فكر سالم، آنان را به طرف خوبیها میكشاند.
كارشناس قرآن، عترت و نهجالبلاغه سازمان آموزش و پرورش استان كرمان در پايان در رابطه با ويژگیهای مربيان و معلمان قرآن، خاطرنشان كرد: مربی قرآن بايد تقوا و علم داشته باشد و اعتقادات وی در مسير قرآن باشد به بيان ديگر اعتقاد به خدای سبحان، قرآن، ائمه اطهار(ع) بهويژه امام زمان(عج) و ولايت داشته باشد.