صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۹۸۵۳۴۳
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۱

گروه انديشه و علم: منظور از اسلامی كردن علوم انسانی آن است كه در هر حوزه امكان علمی كردن آن وجود داشته باشد، يعنی بايد تلاش كنيم كه مبانی و اهداف و روش های آن علم را با مبانی و روش های دينی سازگار كنيم.

«عبدالرضا محمدحسين‌زاده»، دكترای حقوق اسلامی دانشگاه شهيد باهنر كرمان در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كرمان، با اشاره به بحث اسلامی كردن علوم انسانی گفت: هر علمی اعم از انسانی و غير انسانی دارای موضوع، اهداف و روش‌هايی است، از طرفی علوم و معارف اسلامی بر مبانی هدف و روش‌های خاصی به صورت قلبی يا ايجابی مطرح شده‌است.
وی افزود: منظور از اسلامی كردن علوم انسانی آن است كه در هر حوزه امكان علمی آن موجود بوده و تلاش كنيم كه مبانی و اهداف و روش‌های آن علم را با مبانی و روش‌های دينی سازگار كنيم، البته از آنجا كه اجرا و تحقق گسترده اين مهم گاهی بسيار دقيق و پيچيده می‌شود نيازمند نگاهی عميق و تلاش‌هايی كاملاً علمی و گسترده است.
محمدحسين‌زاده در ادامه تصريح كرد: علوم انسانی آن است كه دانش‌هايی را كه با موضوع انسان مطرح است آنچنان در حوزه مبانی سر و سامان دهد كه اهداف معارف اسلامی به گونه‌ای منطقی با داشتن ارتباط‌های قابل تفسير و قابل قبول به اهداف معارف دينی به‌صورت هدف‌های رفتاری و بنيادی به ظهور برسد و اميد باشد كه اهداف اخروی نيز تأمين شود.
دكترای حقوق اسلامی دانشگاه شهيد باهنر به ضرورت و اهميت ارتقای جايگاه علوم انسانی و اسلامی‌سازی اشاره و بيان كرد: اين ضرورت به ميزان ضرورتی است كه برای حقيقت و تحقق آن در حوزه حيات بشری قايل هستيم به همان ميزان كه برای انسان و نوع زندگی و جهت‌گيری‌های او در مسير حقيقت اهميت دارد و بايد جهت ارتقای جايگاه علوم انسانی و اسلامی گام برداريم به عبارت واضح‌تر اهميت امر مورد نظر به ميزان باز داشتن انسان از مسير باطل و هدايت او به سمت حقيقت و واقعيت است.
وی همچنين با اشاره به بحث اين كه علوم انسانی در طبقه‌بندی سنتی يا مدرن قرار دارد، اظهار كرد: البته اين امر قابل تحقيق است زيرا محوريت انسان به هر شكل چه بر مبنای اومانيستی (انسان‌مداری) چه بر مبنای الهی، امری مسلم و غير قابل اغماض است گرچه نوع تعريف از انسان در اين دو مبنا، اختلاف داشته باشد.
محمدحسين‌زاده در پايان خاطرنشان كرد: فلسفه علوم انسانی و اسلامی همان فلسفه حيات انسان است همان اهداف و جهت‌هايی است كه در مبانی انديشه انسان مطرح است يعنی علوم انسانی با لحاظ ويژگی‌های علمی توصيف شده و به دنبال آن توصيه‌های مربوط نيز ارائه می‌شود.