صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۰۱۸۷۱۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۱

گروه انديشه و علم: تمسك و چنگ زدن به قرآن و اهل بيت عليهم السلام معنايی به جز پيروی از فرامين اين دو ندارد، چرا كه اين دو مكمل يكديگرند و همانطوريكه برای هر سوال اعتقادی و دينی بايد به اين دو گوهر گرانبها و عقل كه حجت باطنه الهی است رجوع كرد.

«صديقه منتظر» مسوول فرهنگی حوزه علميه فاطميه كرمان در گفت و گو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه كرمان گفت: از آنجا كه تمام بندگان مومن و معتقد به خدا در تمام كارها و شئونات زندگی خود از خداوند تبارك و تعالی استعانت جسته و از او كمك می جويند و روزی حداقل پنج مرتبه در نمازهای روزانه خود به اين مطلب اعتراف می كنند و ميگويند، «اياك نعبد و اياك نستعين»، بار پروردگارا! تنها تو را می پرستيم وتنها از تو كمك می جوييم و از طرفی نيز در كارهای روزمره خود بعضاً دچار سردرگمی هايی می شويم، دين مقدس اسلام كه كاملترين اديان است از اين نكته بسيار مهم نيز غافل نشده و با راه گشايی در اين سردرگمی ها بار ديگر مهری بر كمال دين مقدس اسلام زده است.
وی افزود: قرآن آخرين، كاملترين و بهترين كتاب آسمانی است كه خداوند به سوی انسان ها فرستاده، تا آنها را از ضلالت و گمراهی نجات بخشد و آنان را در مسير اصلی خلقت قرار دهد، قرآن مجيد نه تنها كتابيست برای مجموعه قوانين اسلام بلكه فراتر از اين مطلب، آيات، سوره ها و بلكه كلمات آن دارای حكمت هايی است كه علوم آن به طور كامل نزد پيامبر صلی الله عليه و آله وائمه طاهرين عليهم السلام است.
مسوول فرهنگی حوزه علميه فاطميه كرمان بيان كرد: آنطور كه در بعضی از روايات صحيح آورده شده است، در پشت هركلمه ای از كلمات قرآن هفتاد بطن است كه هر بطن دارای هفتاد معنا است،، مسأله روشن اين است كه بشر از فهم معانی قرآن به طور اتم و اكمل قاصر بوده، هست و خواهد بود مگر كسانی كه خود قرآن آنها را معرفی كرده است آنجا كه می گويد، «و من عنده علم الكتاب» وكسی كه نزد اوست علم تمام كتاب، كه شيعه و اهل تسنن اذعان و اعتراف دارند به اينكه آن شخص بعد از پيامبر اكرم(ص) كسی جز حضرت علی بن ابيطالب عليه السلام نيست..
وی به بحث استخاره از قرآن پرداخت و تصريح كرد: انسان گاهی مواقع پيش می آيد كه در زمينه ای بعد ازبررسی و مشورتهای فراوان، همچنان حيران و سردرگم است و نسبت به انجام آن كار شك و ترديد دارد و نيز برای نجات از اين سردرگمی، طبق احاديث و رواياتی كه بعدا خواهد آمد، می تواند چاره اش را از كاملترين كتاب الهی استخراج كند و سرلوحه اقدامات خود قرار دهد، اما در مورد استخاره آراء و نظراتی نيز وجود دارد از جمله اينكه عده ای معتقدند كه استخاره يك امر خرافی بيش نيست و خداوند عقل را به انسان داده است تا در كارهای خود دقت كند.
منتظر يادآور شد: عده ای معتقدند كه استخاره به دل است آنچه دل می گويد به آن بايد عمل كرد، گروهی می گويند، استخاره با قرآن كار صحيحی نيست و شأن و منزلت قرآن بالاتر از آن است كه مورد استخاره گرفتن قرار گيرد.
مسوول فرهنگی حوزه علميه فاطميه كرمان افزود: گروهی بر اين باورند كه استخاره گرفتن اشكال ندارد لكن استخاره با قرآن را قبول نمی كنند و می گويند كسی كه با قرآن استخاره می گيرد به معنای آن است كه معنای حقيقی آيات را فهميده است در حالتی كه بجز چهارده معصوم عليهم السلام كسی قادر به اين دعا نيست.
وی اظهار كرد: زمانی كه انسان معتقد به دين اسلام شد و اعتقاد پيدا كرد كه خداوند برای راهنمايی بشر از انواع سردرگمی های شخصی و اجتماعی توسط پيامبران و كتاب های آسمانی با وی ارتباط برقرار كرده و او را از ضلالت و گمراهی نجات می دهند و در نتيجه اكنون كه ما مسلمانان دين مقدس اسلام را برگزيده ايم و به نبوت و رسالت آخرين پيامبر يعنی حضرت محمد بن عبدالله صلی الله عليه و آله وسلم اعتقاد پيدا كرده ايم و همچنين معتقديم كه آخرين كتاب آسمانی قرآن مجيد است پس بايد تمام سوالات و ديدگاههای خود را از طريق اسلام و به بيانی واضح تر از طريق قرآن و عترت بررسی كنيم.
مسوول فرهنگی حوزه علميه فاطميه كرمان در پايان خاطر نشان كرد: بديهی ست كه تمسك و چنگ زدن به قرآن و اهل بيت عليهم السلام معنايی به جز پيروی از فرامين اين دو ندارد چرا كه اين دو مكمل يكديگرند با اين مقدمه می گوييم، همانطوريكه برای هر سوال اعتقادی و دينی بايد به اين دو ثقل و گوهر گرانبها(قرآن و عترت) و عقل كه حجت باطنه الهی است رجوع كرد، در مورد استخاره نيز بايد به اين دو ثقل گرانبها و عقل رجوع كنيم.