صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۳۳۰۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۹

گروه ادب: هشتاد و چهارمين جلسه مرجع‌شناسی كتب عاشورايی که به سومين جلسه بررسی كتاب «اَعیانُ الشّیعه» اختصاص دارد چهارشنبه، سوم خردادماه در دزفول تشكيل می‌‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خوزستان، هشتاد و چهارمين جلسه مرجع‌شناسی كتب عاشورايی ساعت 21:30 چهارشنبه، سوم خردادماه در كتابخانه علامه مخبردزفولی شهرستان دزفول تشكيل خواهد شد. اين جلسه به سومين جلسه بررسی كتاب «اَعیانُ الشّیعه» اختصاص دارد.
کتاب «اَعیانُ الشّیعه»، تألیف «سیدمحسن امین عاملی» از علمای قرن ۱۳، در شرح زندگی و احوال بزرگان شیعه است. این کتاب، جامع‌ترین تذکره و یا دانشنامه در احوالات بزرگان شیعه در دولت‌های اسلامی و شرح عقاید تشیع در اصول و فروع دین است.
سید محسن امین عاملی در این کتاب احوال علمای اثنی عشریه، اعم از فقها و اصولیین و متکلمین و مفسرین و مورخین و نسابین و فلاسفه و منطقیان و جغرافی‌دانان و منجمان و پزشکان و نحویان و صرفیان و علمای بلاغت و معانی و بیان و عروض و مصنفان و کاتبان و سایر ارباب دانش و هنر شیعه را که از آغاز اسلام تا زمان زندگی و حیات خودش که ۱۱۷۳۳ نفر بوده‌اند، جمع آوری کرده و مقام و سابقه خدمت شیعیان را به فرهنگ و تاریخ اسلام، ذکر کرده‌است.
مؤلف بیشتر از ۵۰ سال در سفر و حضر اوقات خود را در جمع کردن منابع آن صرف نمود. وی قصد داشته آن را در ۱۰۰ مجلد ۵۰۰ تا ۸۰۰ صفحه‌ای تالیف کند اما عمرش به طبع و نشر بیشتر ا ز ۳۳ مجلد که یک دوره کامل رجال شیعه‌ است، کفاف نداد.
يادآور مي‌شود؛ سلسله جلسات مرجع شناسي كتب عاشورايي از سوي موسسه فرهنگي هنري فرهنگ عاشورايي دزفول به صورت مستمر و با محمدرضا سنگري برگزار مي‌شوند.