به گزارش خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا) زهرا امينمجد، عضو هيات علمی مركز تحقيقات زن و خانواده 8 ارديبهشت ماه در ديدار جمعی از فعالان فرهنگی و مربيان حوزه عفاف و حجاب سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از مركز تحقيقات زن و خانواده با اشاره به لزوم اطلاع از شرايط محيطی و ويژگیهای اجتماع پيرامون گروههای هدف گفت: مربی ومبلغ بايد بداند كه در حال حاضر در طبقه متوسط شهری، در كلانشهری مثل تهران، مسائل اصلی دختران دبيرستانی در حوزه عفاف و حجاب چيست و البته از اين استحضار، در رابطه با حل آن به تحليل و جمع بندی دقيق برسد.
وی با اشاره به ضروريات و مولفههای مختلف در مسئله عفاف و حجاب اظهار داشت: شناخت دقيق از مقوله حجاب و جايگاه آن در منظومه عفت و آموزههای دينی، تيپولوژی بدپوشی و بدپوشان و گونهشناسی بیعفتی، توجه محتوای پيامهای تربيتی و نيز ساير ويژگیهای لازم برای اثر بخشی امربه معروف ونهی از منكر، توجه به ويژگیهای پيامفرست و مربی، استحضار به شرايط محيطی و ويژگیهای اجتماع پيرامون افراد و يا گروههای هدف، پرهيز از شتابزدگی در فعاليتهای فرهنگی و تبليغی، توجه به عنصر تشكليابی و موازیكاری در اين عرصه، استفاده از ظرفيتهای فراوان روشهای سنتی، توجه به زمانبری اثر بخشی فعاليتهای تبليغی، تمركز به اشتراكات ميان مربی و متربی، استفاده از ميانبرها و تسهيلگرها و توجه به درهم تنيدگی مسائل و اشكالات در عملكرد از مولفهها و ضروريات در مسئله عفاف و حجاب است كه بايد از آن شناخت داشت.
امينمجد با بيان اينكه تا زمانی كه ساختار تبليغ و اطلاعرسانی تغيير نكند نمیتوان انتظار عملكرد كاملا دينی داشت، اضافه كرد: در توجه به زمان اثربخشی امر تبليغ، هنگامی كه غرض، ايجاد تغييرات كلان در نظام معنايی، كنشگری و سبك زندگی افراد باشد به ويژه با توجه به اينكه تغييرات مربوط به انتخاب گری افراد در يك جامعه، درسطحی گسترده، تحت تأثير ساختارهای آن جامعه است و در نتيجه تا زمانی كه ساختارها- البته تحت تأثير فشار خواستههای عمومی مردم كه مسلماً متأثر از آگاهیبخشی، تبليغ و اطلاعرسانی است- تغيير نيابند نمیتوان انتظار انتخابگری و عملكرد كاملاً دينی از افراد داشت.
وی با بيان اينكه پاسداشت حريم حيا و عفت با پايبندی افراد به مسائل دينی رابطه مستقيم دارد، گفت: بايد توجه داشت كه عدم دقت برخی افراد در پاسداشت حريم حيا و تعفف، با مسائل زمينهای از قبيل سهلانگاری خانواده اين افراد در امور دينی به ويژه عبادات همراه است و يا اينكه بیاعتنائی به پوشش معمولا با بیاعتنائی افراد نسبت به برخی از فرائض قرين است.
وی افزود: در برخی موارد فقر اقتصادی و تمايل برای كسب سرمايه اجتماعی از طريق شبيهسازی رفتارهای اجتماعی به طبقات مرفه از جمله در نحوه پوشش و آرايش، باعث بروز رفتارهای ناصواب میشود و گاه افراد برای نيل به اين مقصود، به بزهكاری اجتماعی روی میآورند.