صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۵۹۰۵۳۷
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
انديشه‌های راهبردی امام ‌خامنه‌ای برای ساختارسازی انقلاب‌های منطقه/2

گروه بين‌الملل: طرح ابتكاری حضرت امام خامنه‌ای مبتنی بر تمدن اسلامی بزرگ و نيز همايش‌های بين‌المللی بيداری اسلامی كه با حضور نخبگان، روحانيون و جوانان كشورهای اسلامی در تهران برگزار می‌شود، مانعی مهم برای جلوگيری از انحراف انقلاب‌های منطقه است.

«عفاف الحكيم»، پژوهشگر لبنانی و مسئول كميته زنان وابسته به جنبش حزب‌الله لبنان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) درباره اصل ولايت فقيه، نقش مقام معظم رهبری در ايجاد وحدت بين مسلمانان جهان و انديشه‌های راهبردی ايشان برای ساختارسازی انقلاب‌های منطقه سخن گفت.
وی تأكيد كرد: اگر واقعيت جوامع اسلامی را در نظر بگيريم و بر اساس واقعيت آن جوامع بخواهيم درباره تحقق وحدت اسلامی در آينده اظهارنظر كنيم، جای بسی نااميدی است، اما با در نظرگرفتن افراد مخلص و دارای روحيه بالا كه همواره خود را خارج از چارچوب‌های طراحی شده از سوی بيگانگان نگه داشته‌اند، تحقق وحدت اسلامی را امری ممكن خواهيم يافت.
وی با اشاره به اين‌كه نظريه ولايت فقيه روز به روز توسعه بيشتری می‌يابد و در آينده سراسر جهان را فرا خواهد گرفت، گفت: آگاهی در ميان ملل منطقه در حال رشد است و انقلاب بحرين نشانه‌ای بر وجود اين آگاهی در ميان مردم منطقه است كه ثمره آن ما را به سوی وحدت اسلامی سوق خواهد داد.
عفاف الحكيم به دلايل كندبودن فرآيند شكل‌گيری آگاهی در ميان مردم منطقه اشاره كرد و افزود: رسانه‌های بين‌المللی و جنگ نرم كه دشمنان با تمام امكانات و توانايی‌های خود آن را در پيش گرفته‌اند، از جمله دلايل كندبودن فرآيند آگاهی در ميان مردم منطقه است.
وی تصريح كرد: با وجود اين‌كه دشمنان همه امكانات و توانايی‌های خود را برای منحرف ساختن مردم و سوق دادن آنان به سوی گرايش‌های غير اسلامی به كار گرفته‌اند، اما اميدوار هستيم به اين‌كه در آينده وحدت اسلامی در ميان همه ملل مسلمان شكل بگيرد تا زمينه برای استقبال از امام زمان(عج) مهيا گردد.
رئيس شاخه زنان حزب‌الله لبنان درباره جايگاه مقام معظم رهبری در ميان مردم منطقه اظهار داشت: مسلمانان در سراسر جهان و به ويژه شيعيان و مردم لبنان با وجود اين انسان بزرگ و با مشاهده توانايی‌های ايشان در مديريت كردن همه مسائل و بحران‌های جهانی، احساس آرامش می‌كنند و اطمينان خاطر دارند و ايشان را فردی شايسته برای قرار گرفتن در جايگاه ولی امر مسلمين می‌دانند.
اين بانوی انديشمند لبنانی خاطرنشان كرد: مستضعفان جهان و مسلمانان در جای جای جهان با شنيدن سخنان مقام معظم رهبری به آرامش و اطمينان خاطر می‌رسند و امنيت خود و جهانی را كه در آن زندگی می‌كنند، تحت لوای ايشان می‌دانند.
وی درباره مردم لبنان گفت: ما در لبنان به سخنان حضرت امام خامنه‌ای بيش از آنچه تصور شود، پايبند هستيم و سخنان ايشان را به دقت شنيده و در عمل رعايت می‌كنيم به ويژه موضع‌گيری‌های ايشان در برابر استكبار جهانی و در رأس آن آمريكا و همچنين موضع‌گيری‌های ايشان در برابر جوسازی‌های جنگ نرم دشمن را نقشه راه خود می‌دانيم.
اين پژوهشگر لبنانی گفت: مقام معظم رهبری از همه مسائل ريز و درشت جهان آگاهی دارند و ايشان در سخنان خويش هر آنچه را از سوی استكبار جهانی اعمال شده باشد، هدف قرار می‌دهند تا به اين طريق نقش آگاهی‌بخشی و خلأهای موجود در جوامع اسلامی را پر كنند.
وی در ادامه همه مردم جهان را به پايبندی به اصل ولايت فقيه فراخواند و تأكيد كرد: در حال حاضر تنها نجات‌بخش مردم جهان از مشكلاتی كه صهيونيسم و استكبار جهانی پيش آورده، پايبندی و پيروی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی است و تنها با راه‌كارهای ايشان می‌توان از اين پيچ تاريخی خطرناك گذر كرد.
وی درباره تمدن‌سازی اسلامی برای جنبش‌های بيداری اسلامی منطقه در مقابله با الگوهای ليبراليسم غربی كه از ابداعات فكری مقام معظم رهبری است، گفت: حضرت امام خامنه‌ای توجه ويژه‌ای به همه انقلاب‌های بيداری اسلامی منطقه داشتند و سخنان و فرمايشات مختلفی برای نجات‌دادن اين انقلاب‌ها از طمع قدرت‌های استكباری جهان ارائه دادند.
الحكيم تصريح كرد: قدرت‌های استكباری جهان از طريق ورود نيروهای جاسوسی و اطلاعاتی خود به دنبال قراردادن انقلاب‌های منطقه در مسير خود هستند و در اين شرايط مقام معظم رهبری سخنان ارزشمندی برای مانع شدن از به ثمر رسيدن تلاش‌های آنان داشتند.
وی طرح تمدن اسلامی بزرگ و همايش‌های بين‌المللی بيداری اسلامی را كه با حضور نخبگان، روحانيون و جوانان كشورهای اسلامی در تهران برگزار شد، تلاش‌هايی در راستای آگاهی‌بخشی به مسلمانان برای عدم انحراف انقلاب‌های آنان دانست.
اين بانوی پژوهشگر لبنانی، دليل شكست برخی از انقلاب‌های منطقه را عدم توجه به سخنان رهبری درباره لزوم داشتن رهبری آگاه و خط مشی واضح قلمداد كرد و افزود: هيچگاه فرصت مناسبی كه در آن‌ ملت‌های منطقه بتوانند در فضايی اسلامی زندگی بكنند و شخصيت‌های اسلامی مخلصی را تربيت كنند پيش نيامده است، لذا اكنون و در اين انقلاب‌ها چهره‌هايی كه بتوانند مردم بيدار و مسلمان را به ساحل اطمينان برسانند به ندرت مشاهده می‌شود.
الحكيم با ابراز تأسف از اين‌‌كه جوامع اسلامی نتوانسته‌اند، رهبرانی اسلامی تربيت كنند كه بتوانند در چنين مواقعی رهبری جوامع و انقلاب‌ها را در دست بگيرند، تأكيد كرد: جمهوری اسلامی ايران برای اين مسئله تلاش‌هی فراوانی را از طريق برگزاری همايش‌ها و همچنين از طريق مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی انجام داد، اما رسيدن به سطح مطلوب نياز به فعاليت بيشتری در سطح همه اقشار جوان، دانش‌آموزی و دانشگاهی جامعه دارد.
وی به سخنان رهبر معظم انقلاب خطاب به مردم منطقه اشاره و اظهار كرد: فرمايشات مقام معظم رهبری بسيار مهم و راهگشا بود، اما آگاه ساختن ملت‌های منطقه نياز به تلاش مضاعف دارد كه اميدواريم اين اتفاق به دست مبارك امام عصر(عج) صورت گيرد.
الحكيم افزود: ملت‌های منطقه با گذشت زمان متوجه انديشه و اقدامات مقاومت اسلامی حزب‌الله و سخنان مقام معظم رهبری می‌شوند و نياز امروزه آن‌ها فهم اين سخنان ارزشمند است تا بتوانند خود را از آتشفشان شرايط سخت موجود نجات بدهند.
وی با تأكيد بر اين‌كه وضعيت جوامع اسلامی در زمان كنونی غيرقابل پيش‌بينی بود، ابراز اميدواری كرد: افراد مخلص و توانمند آشنا به انديشه‌های رهبری بتوانند در بسط و نشر اين انديشه‌ها تلاش كنند تا اين‌كه تغييری در شرايط موجود در ساير كشورهای اسلامی صورت پذيرد.
عفاف الحكيم، اصل ولايت فقيه و رهبری را عامل اساسی تقريب بين مذاهب اسلامی دانست و خواستار اجرايی‌كردن انديشه تقريب مذاهب اسلامی با وجود همه مشكلات موجود شد و تقريب را عامل استمرار بخش امت اسلامی و دليل رسيدن به مراحل بالاتر و پيشرفته‌تر قلمداد كرد.
وی در ادامه تصريح كرد: جوامع اسلامی چندبخشی و پر از تفرقه است به ويژه كه هم اكنون گرايش به انديشه تكفيری نيز در ميان آن مشاهده می‌شود، اما در كنار اين گرايش‌ها نوعی آگاهی نيز در جوامع اسلامی در حال شكل‌گيری است كه مردم را به سوی وحدت اسلامی هدايت می‌كند و به عنوان مثال بسياری از از مردم سوريه در ابتدا به آنچه انقلاب مردمی می‌ناميدند، گرايش پيدا كردند، اما ديری نپاييد كه آنان از مسير خود برگشتند و با آگاهی كه به دست آورده بودند، از جبهه استكبار و صهيونيسم خارج شدند.
رئيس شاخه زنان حزب‌الله لبنان در پايان خاطرنشان كرد: با وجود همه مشكلات مسائل موجود در منطقه مردم جهان و به ويژه لبنان به وجود دبير‌كل حزب‌الله لبنان، سيدحسن نصرالله افتخار می‌كنند و مقام معظم رهبری را تكيه‌گاهی قوی برای خود می‌دانند و ما هم از خداوند می‌خواهيم تا اين دو چهره را برای خدمت به امت اسلامی نگه دارد.
«عفاف الحكيم»، انديشمند و فعال فرهنگی لبنان، رييس شاخه زنان حزب‌‌الله و مؤسس سه جمعيت به نام‌هاى «الامومة و الطفوله»، «التكافل الاجتماعى» و «الرابطة اللبنانية الثقافيه» است كه در برخى از مجلات اسلامى نيز مطلب مى‌نويسد و در برخی از كنفرانس‌هاى ملى و بين‌المللى مشاركت فعالی دارد.