صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۸۴۸۵۰۸
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰

گروه اندیشه: یک محقق و پژوهشگر اظهار کرد: یکی از دستاوردهای حیات طیبه، علم و دانایی است و علم و دانشی که با آگاهی و هدف‎مندی کسب شده باشد انسان را به سرمنزل مقصود می‌رساند.

ناصر نوروزی، محقق و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان،‌ گفت: قرآن، اصل هدف‌داری خلقت را لازمه توحید دانسته و انسان‎ها را به تدبر و تفکر در خلقت و آفرینش فراخوانده و می‌فرماید «موجودات با برخورداری از نیروهای درونی به سوی هدف معینی در حرکت‎اند که این همان هدایت تکوینی است و این نوع هدایت، کوچکترین ذره تا بزرگ‏ترین کهکشان‎ها را در بر می‎گیرد.»
وی با بیان اینکه آیات سوم سوره اعلی و هشتم سوره شمس نیز به هدایت انسان‏‏‌ها اشاره می‎کند و بیانگر این است که انسان نیز از زمره موجوداتی است که از هدایت تکوینی برخوردارند، ابراز کرد: از دیدگاه قرآن، مؤمنان دنیا درصدد یافتن چیزهایی هستند که آن‎ها را به خداوند نزدیک کند که همان حیات طیبه است.
این پژوهشگرافزود: یکی از دستاوردهای حیات طیبه، علم و دانایی است و علم و دانشی که با آگاهی و هدف‎مندی کسب شده باشد انسان را به سرمنزل مقصود می‌رساند.
نوروزی با بیان اینکه در زندگی انسان‎ها هر روز حوادث و اتفاقات متعددی روی می‌دهد که هر کدام در میزان رضایت‎مندی از زندگی سهیم‌اند، اظهار کرد: خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن کریم علت وقوع برخی بلاها را آزمایش معرفی می‌کند و می‌فرماید «ونبلوکم با شر والخیر فتنه و شما را با بدهی‎ها و خوبی‎ها آزمایش می‎کنیم.»
وی ادامه داد: این آزمایش خداوند قطعاً برای فهمیدن خدا نیست بلکه با توجه به روایات، هدف، آشکار شدن وضعیت و زمینه برای بندگان خدا و فراهم آمدن زمینه «انتخاب»، «رشد» و «سقوط» بندگان است تا افراد در پس این بلاها با نوع واکنش‎های عقیدتی و عملی که انجام می‎دهند گاهی به سوی سعادت یا شقاوت بردارند. چرا که آنان می‌توانند با صبر و اظهار رضایت به فعل خدا و حکیمانه دانستن آن، گاهی به سوی حق و ایمان بیشتر به او بردارند.
این پژوهشگر عنوان کرد: از طرفی انسان‎ها با اظهار نارضایتی و بی‌صبری و اعتراض به خدا و ظالمانه و بی‎حکمت دانستن آن به سوی شقاوت قدم بردارند. اما باید توجه داشت که بی‌شک مشکلات زندگی موقتی‌اند و صبر و تحمل در برابر آن تبدیل به روزهای خوش خواهد شد و خداوند در این باره می‌فرماید «ان مع العسر یسرا: هر آینه از پی دشواری آسانی است»
وی خاطرنشان کرد: توکل، واگذاری امور به خداوند متعال است و این واگذاری با اعتماد به پروردگار همراه است و چون به خداوند اعتماد داریم، هرچه او صلاح بداند، تسلیم آن هستیم و با چنین روحیه‌ای می‌توان سختی‎ها را به آسانی پذیرفت و با آسانی‎ها نیز گرفتار غفلت نشد.
نوروزی در پایان با بیان اینکه واژه توکل و مشتقات آن هفتاد بار در قرآن کریم به کار رفته است، تصریح کرد: یکی از ویژگی‎های مؤمنان واقعی توکل برخداست و قرآن کریم با تکرار عبارت «علی الله فلتیوکل المؤمنون» به رابطه مستقیم و ناگسستنی ایمان و توکل تأکید می‎کند و گویی از نگاه این کتاب آسمانی اصولاً ایمان بدون توکل قابل تصور نیست.