صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۹۲۵۷۹۹
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸

گروه حوزه‌های علمیه: همایش اخلاق در اسلام و آیین کنفوسیوس امروز ۱۳ اسفند در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) در ابتدای این همایش حجت‎الاسلام والمسلمین مصطفی خالقی‌پور، دبیر این همایش با اشاره به این مطلب که این همایش دومین همایشی است که در این حوزه برگزار شده است گفت: اولین همایش سال گذشته در کشور چین برگزار شد.

وی با اشاره به ابعاد مختلف ارتباط‌‌‌پذیری دین اسلام با ادیان دیگر افزود: اسلام دین گفت‌وگو است و از زمانی که پیامبر اکرم(ص) به نبوت مبعوث شدند این ارتباط با ادیان وجود داشته است.

دبیر همایش اخلاق در اسلام و آیین کنفوسیوس تصریح کرد: مسلمانان و پیروان آیین کنفوسیوس باید با ظرفیت‌های دینی و اخلاقی هر مکتب آشنا شوند و از این ظرفیت‌ها برای رسیدن به سعادت استفاده کنند.

وی گفت: این‌گونه نشست‌های علمی بهانه‌ای برای آشنایی دو طرف با افکار یکدیگر است و قطعا اینگونه برنامه‌ها زمینه‌های ایجاد وحدت را در میان امت‌ها و ملت‌ها فراهم خواهد کرد.

خالق‌پور با بیان اینکه اخلاق یکی از مهمترین ابعاد دینی و آیینی در هر مکتب اعتقادی است افزود: بازشناسی این اصول نقش بسیار مهمی در بازشناسی مفهومی این مکاتب دارد البته باید به یاد داشت که اخلاق از امور نفسانی است و مرتبط با نفس درونی انسان است.
عدم تفاوت زیاد میان اخلاق اسلامی و کنفوسیوسی

دبیر همایش اخلاق در اسلام و آیین کنفوسیوس اظهارکرد: ظاهرا در تعریف اخلاق، در بین این دو آیین تفاوت چندانی نیست و اگر اختلافی باشد در جزییات است.
وی گفت: مشورت با دیگران، خودسر و لجوج نبودن از جمله صفات فردی است که در این دو آیین جزو مباحث مهم اخلاقی فردی به شمار می‎رود.
استاد حوزه تصریح کرد: دوستی با دیگران، تذکر دادن نسبت به عیوب دیگران با زبان احترام‌آمیز و پسندیدن هرچیزی برای دیگران نسبت به پسند خود از جمله این صفات اخلاقی مشترک است.

خالق‌پور یادآورشد: مصادیق این دو حوزه اخلاقی شباهت بسیاری به هم دارد ولی در حوزه تعریف و کلیات شاید نتوان این همه نزدیک بود.
ضرورت تحقیق مقایسه‌ای

دبیر این همایش با ذکر این مطلب که توکل، رضای به خواست الهی و یاد مرگ و قیامت در دو حوزه اخلاقی فردی و اجتماعی اسلامی مورد توجه است، گفت: این نگاه را باید در یک پژوهش مقایسه‎ای با نوع نگاه در اندیشه کنفوسیوسی در نظر گرفت.
خالق پور این همایش افزود: اهمیت تبیین هدف دو حوزه نظام اخلاقی از دیگر مباحثی است که باید مورد توجه واقع شود؛ باید مشخص شود که هدف از اخلاق چیست و قرار است ما را به چه نوع سعادتی خواهد رساند.
وی افزود: رابطه بین اخلاقی و فردی و اجتماعی در اسلام مکمل یکدیگر هستند و اگر اسلام سازندگی را در حوزه شخصی و فردی مورد تاکید قرار می‌دهد به این دلیل است که فرد را برای اجتماع می‌خواهد.
وی با اشاره به اهمیت ضرورت ارایه دقیق مفاهیم اخلاقی اظهار کرد: قطعا صرف هضم در مفاهیم کلی نمی‌تواند مشکلی را حل کند. در اسلام هم تعریف و هم هدف‌گذاری برای این مفاهیم به دقت بیان شده است که باید این مبحث در آیین کنفوسیوس نیز مورد توجه واقع شود.

رونمایی از کتاب مقالات

سخنرانی دکتر یان‌زه‌هی، معاون دانشگاه یونن چین و تنی چند از پژوهشگران حوزوی و چینی از جمله برنامه‌های این نشست بود.

وی گفت: عنوان و موضوع این همایش بسیار جالب و کاربردی است و باید از این گونه نشست‌ها ارتباط بین اسلام و آیین کنفوسیوس را بیشتر و از ظرفیت‎های فی ما بین شناخت بیشتری پیدا کرد.
زه‌هی عنوان کرد: یکی از مهمترین مسایلی که باعث برگزاری این همایش شده است، استفاده از نظرات مهم دو پایه تمدنی است زیرا کشورهای چین و ایران، هر دو دارای تمدن بسیار غنی هستند که بخش مهمی از تاریخ جهان را نیز به خود اختصاص داده‌اند.
وی افزود: همکاری علمی ایران و چین از نظرهای بسیاری می‎توان به رشد و غنای پژوهش‎های کاربردی در حوزه های علمی و معرفتی بیانجامد.

این نشست بعد از ظهر امروز نیز ادامه خواهد داشت و در پایان کتاب مقالات این همایش نیز با حضور رییس پژوهشگاه المصطفی(ص) رونمایی خواهد شد.