صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۲۹۵۷۶۳۱
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
مشاور ارشد پروژه شبکه مدارس اتحادیه اروپا:

گروه فضای مجازی: مشاور ارشد پروژه شبکه مدارس اتحادیه اروپا در دیدار با دبیر شورای عالی فضای مجازی به بررسی نقش مدارس، آموزش و خانواده‌ها در حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی پرداخت و تصریح کرد: ما هستیم که اینترنت را ایمن می‌کنیم نه ابزارها.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی کشور، جانیس ریچادسون؛ مشاور ارشد پروژه اروپایی شبکه مدارس با تشریح مفهوم «اینترنت ایمن» و «اینترنت بهتر» در اتحادیه اروپا گفت: ما باید اینترنت بهتر داشته باشیم و در حقیت این ما هستیم که اینترنت را ایمن می‌کنیم نه ابزارها؛ بنابراین نیاز داریم تا آگاهی خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان را بالا ببریم و در این راه آموزش تأثیر بسیاری دارد برای این که کودکان و نوجوانان بدانند چگونه با اینترنت برخورد کنند.

وی افزود: باید بدانیم که مشکل از کجاست و چه طور می‌شود با آن مقابله کرد و در تحقیقاتی که انجام شده نیز به این نتیجه رسیده‌ایم که آموزش و ارتقای آگاهی جامعه در برابر اینترنت بهترین راه است.

آموزش کودکان و نوجوانان اتحادیه اروپا در خصوص اینترنت از مهدکودک آغاز می‌‌شود

مشاور ارشد پروژه شبکه مدارس اتحادیه اروپا تأکید کرد: شبکه مدارس اتحادیه اروپا متشکل از کودکان و نوجوانی است که در آن فعال هستند و اصل آموزش آنها از مهدکودک شروع می‌شود و می‌آموزند چگونه با اینترنت برخورد کنند و سعی داریم تا آنها به حقوق خود که حق اطلاعات، حق مشارکت و حق آموزش است دست پیدا کنند.

وی با بیان این که شما باید بدانید چطور می‌توانید از تکنولوژی استفاده کنید و بعد از آن زیرساخت مهم است، اظهار داشت: ما تیم‌های متخصص زیادی داریم و از سرتاسر دنیا دعوت کرده‌ایم و سه سال پیش متوجه شدیم که بچه‌ها در سن دو سالگی از تبلت استفاده می‌کنند و هیچ آموزشی برای خانواده‌ها در این زمینه وجود ندارد؛ بنابراین از صنعت فاوا برای آموزش خانواده‌ها دعوت کرده‌ایم تا با ما همکاری کنند.

ریچادسون اعلام کرد: مدارس باید روی پنج بحث اطلاعات، ارتباطات، خلاقیت، مسئولیت‌پذیری و حل مشکلات تمرکز داشته باشند و باید در دوران کودکی به آنها آموزش دهیم که چگونه با تکنولوژی برخورد کنند و نحوه و تکنیک استفاده از تکنولوژی را نیز یاد بگیرند.

وی درخصوص این که چگونه می‌شود این پروژه‌ها را در ایران اجرا کرد و چه استراتژی در این خصوص باید وجود داشته باشد، تأکید کرد: استراتژی‌ای که می‌توان داشت این است که حقوق کاربران لحاظ شود و همه دسترسی داشته باشند؛ اما این باید همراه با مهارت باشد و بین صنعت و کل جامعه تعامل ایجاد شود تا قبل از به بازار آمدن یک محصول تحلیل شود که چه کاری برای فرهنگسازی آن باید کرد.

استاد دانشگاه موناش استرالیا افزود: من از محققان ایرانی درخواست می‌کنم که با ما در ارتباط باشند تا بتوانیم علمی را که به دست می‌آوریم تبادل کنیم و دوست داریم بدانیم آیا به طور متمایز فعالیت می‌کنیم.

وی بیان کرد: اینترنتی که می‌خواهیم باید به شکلی باشد که کودکان و نوجوانان نسبت به رفتار خود مسئول باشند و خیلی خوب است که بدانیم برنامه‌هایی در اینترنت است که به بهتر شدن وضعیت جامعه کمک می‌کند و باید به کودکان و نوجوانان آموزش خود کنترلی بدهیم.

ریچادسون با بیان این که باید محلی باشد تا پدر و مادرها مشکلات خود را اعلام کنند، گفت: نقش پدر و مادرها در آموزش کودکان خیلی مهم است و در ایران این اتفاق بسیار خوبی است که خانوده‌ها نقش بسزایی در تربیت فرزندان خود دارند.

وی با تأکید بر این که به قول بنجامین فرانکلین «بچه‌ها با  تقلید از بزرگترها یاد می‌گیرند پس بکوشیم امور ارزشمندی را به آنها نشان دهیم»، افزود: در سال 2003 کتابی نوشته‌اند به اسم «مجددا فکر کنیم درباره تحصیلات بچه‌ها در عصر دیجیتال» و به این پرسش پاسخ دادند که چرا بچه‌ها درس می‌خوانند و به مدرسه می‌روند. در حقیقت ابزاری برای اندازه‌گیری نداریم، برای این که ببینم آیا تکنولوژی، ایده‌ها وخلاقیت بچه‌ها را افزایش می‌دهد.

مشاور ارشد پروژه اروپایی شبکه مدارس اعلام کرد: ما اطلاعات زیادی از خطوط کمک (help line) جمع‌آوری کردیم و بزرگترین مفهوم مشترکی که وجود دارد این است که وقتی بچه‌ها در برابر اطلاعات نامناسب زیادی قرار می‌گیرند موجب خشونت در آنها می‌شود. 

وی با بیان این که عقیده ندارم که همه چیز را به همه کس می‌شود یاد داد و همه می‌توانند یاد بگیرند، گفت: وقتی یک کودک سه ساله از لپ تاب استفاده می‌کند هم مزایا دارد و هم معایب؛ به طور مثال مغز کودک سه ساله با لپ تاب رشد سریع‌تر دارد بنابراین باید ارزیابی کنیم که برای هر کس چه چیزی بهتر است.

در ادامه محمدحسن انتظاری؛ دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز تأکید کرد: طرح جامع فضای مجازی سالم، مفید و ایمن با بهره‌گیری ازتجارب سایر کشورها و براساس شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی بومی و با رویکرد مشارکت داوطلبانه کاربران فضای مجازی در جلسه 22 شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده و از خانم ریچادسون دعوت کرد تا به همراه همکاران خود در گسترش فضای مجازی متناسب با شاخص‌های اسلامی – ایرانی، با مرکز ملی فضای مجازی همکاری کنند.

گفتنی است؛ در پایان این دیدار جانیس ریچادسون به پرسش‌های اعضای کارگروه فرهنگی اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی درخصوص اقدامات و روش های ترویج فضای مجازی سالم و شیوه امکان تعامل بین کشورهای غیر اروپایی و اتحادیه اروپا پاسخ داد.