به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری پنجاهوششمین بیینال بینالمللی ونیز با حضور مجید ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، مارکو منگوتزو، کیورتیور غرفه ایران در بیینال ونیز، مزدک فیضنیا، کیورتیور غرفه ایران، و مهرداد زوارهمحمدی، مدیر بخش معماری بیینال امروز، 24 فروردینماه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.
در ابتدای این جلسه مجید ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس موزه هنرهای معاصر در سخنانی اظهار کرد: هنر ایرانی امروز زبانزد بسیاری از مردم جهان است به ویژه هنرهای تجسمی که تلاش دست هنرمندان ایرانی است. این گفته نیز تنها گفته من به عنوان یک مسئول هنری نیست، بلکه بسیاری از هنرمندان خارجی به روی چنین امری اتفاق نظر دارند که هنر ایرانی محسور کننده است، اما باید شرایطی را فراهم آورد تا این هنر به شکل شایستهای دیده شود.
وی افزود: حضور در مراکز هنری که پنجاهوششمین بیینال ونیز یکی از این عرصههاست، کمک میکند به شکل بهتری هنر ایرانی دیده شود، اتفاقی که در گذشته کمتر روی میداد. نکته دیگر اینکه ما به واسطه چنین رویدادهایی میخواهیم ارزشهای دینی و ملی خودمان را به جهانیان معرفی کنیم، اتفاقی که سالها دیگر کشورها از آن استفاده میکنند و آموزههای مد نظر خود را در هنرهایشان بروز میدهند. در پنجاهوششمین دوره بیینال جهانی ونیز با آثاری از ۳۰ هنرمند ایرانی حضور خواهیم داشت.
آثار حاضر در بیینال ونیز
ملانوروزی درباره هنرهایی که در این بیینال حضور دارند، چنین توضیح داد: این آثار شامل همه هنرهای تجسمی از خوشنویسی گرفته تا حجم و چیدمان و ... است. همچنین برخی از هنرمندان تاکنون برای حضور در این دوره از بیینال ونیز مشخص شدهاند که شامل محمد احصایی، سمیرا علیخانزاده، بابک گلکار، بخشی و ... هستند.
وی به توضیح فوق اضافه کرد: برای نمونه میتوانم به آثار محمد احصائی اشاره کنم که در جای خود بسیار محسور کننده است. در کارهای این خوشنویسی که به کلام وحی مزین شده، بسیار از آموزههای دینی و اسلامی را شاهد هستیم، بنابراین وقتی این کارها در معرض دیده دیگر علاقمندان به هنر در سراسر جهان قرار میگیرد به نوعی تبلیغ دینی نیز به عمل آمده است.
وی افزود: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم درآمد اقتصادی آن است، چون حضور ما در بیینالهای جهانی این امکان را میدهد که خریدارهای جهانی بیشتر با زیباییهای هنر ایرانی آشنا شوند. برای همین نیز بیشتر نیز خواهان آن خواهند بود. این اتفاق باعث میشود سرمایه و پول به هنر ما تزریق شود و در سایه چنین وضعیتی وضعیت هنر نیز بهبود خواهد یافت.
در ادامه این مراسم علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد اسلامی نیز در این جلسه اشاره کرد: هنر ایرانی به لحاظ زیبایی و کیفیت جزء بهترین و برترین هنرهاست، اما این توان به درستی برای مردم دنیا معرفی نشده است، برای همین نیز میبینیم وقتی که هنرمندان خارجی با آثار هنری ایران رو به رو میشوند، از دیدن این همه زیبایی شگفتزده شده و دائم میپرسند که چرا تا به امروز این کارها در معرض دیدشان قرار نگرفته است.
تاثیرات مثبت حضور در بیینالهای خارجی
وی ادامه داد: ما از معرفی نادرست هنر ایرانی در سالهای گذشته آسیب فراوانی دیدهایم، حتی معتقد هستم تصویرسازی نادرستی که از فرهنگ ایرانی در برخی کشورها وجود دارد به دلیل کمکاری در حوزه هنر است، والا اگر هنرهای تجسمی نیز همانند هنر سینما میتوانست حضوری فعال و چشمگیر داشته باشد، مسلم بدانید هنرهای تجسمی میتوانست مخاطبان فراوانی را در سراسر جهان به خود اختصاص دهد.
وی درباره چرایی کمکاری در این حوزه گفت: نباید در این زمینه بحث را سیاسی یا سلیقهای کرد، چون معتقد هستم هر مدیر یا دولتی که سر کار میآید مطمئناً میخواهد تاثیرگذاری مطلوبی در کارهایش داشته باشد، اما اگر در زمینه معرفی بهتر هنرهای تجسمی قدمی مناسب برداشته شود، شاید یک این دلیل بوده که بودجه مناسبی برای این قبیل فعالیتها(حضور در بیینالها) تامین نشده است.
این مدیر در انتهای سخنان خود عنوان کرد: مطلب دیگر که در این زمینه میتوان گفت، نبود سیاستگذاری مداوم برای حمایت از این قبیل برنامههاست که باید به شکل کاملاً جدی مورد توجه قرار بگیرد. در نهایت حمایت رسانهها هم میتواند قدمی مهم برای شناساندن هنر ایرانی در سطح جهان باشد.
مزدک فیضنیا نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه این بیینال فرصت مهمی برای شناساندن هنر ایرانی است اظهار کرد: هنر ایرانی اگر بتواند حضور خود را در چنین جشنوارههایی بیشتر کند، برای هنرمندان ایرانی نیز فرصتسازی خواهد کرد. به ویژه بیینال ونیز که در سطح جهان از اعتباری شایستهای بهره برده است. نکته دیگر اینکه هزینه حضور ایران در این بیینال و داشتن غرفهای بزرگ توسط بخش خصوصی تامین میشود.
وی در پایان تاکید کرد: ایران در سالهای ۲۰۰۳، ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ در پنجاهمین، پنجاه و یکمین، پنجاه و سومین و پنجاه و چهارمین دوره بیینال جهانی ونیز حضور یافت و اکنون با یک دوره فاصله، فرصت حضوری تازه را در پنجاه و ششمین دوره این بیینال یافته است.