صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۲۱۲۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
آیت‌الله هاشمی شاهرودی:

گروه حوزه‌های علمیه: نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیچیده بودن علم موضوع‌شناسی گفت: این علم باید در کنار دروس دیگر در حوزه تدریس شود و طلاب به عنوان رشته‌ای تحصیلی آن را آموزش ببینند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی امروز 6 اردیبهشت در دیدار مدیران موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته در این موسسه تصریح کرد: کارهای این موسسه، خوب، علمی و عملی است و در گذشته فقهای بسیاری در کنار فقه این کار را انجام می‌دادند؛ ولی برای اولین بار موسسه‌ای عهده‌دار این مسئولیت شده است.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیت‌های تحقیقاتی جمعی بیشتر پرداخته شد و معمولاً حاصل این گونه فعالیت‌های جمعی پخته‌تر و جذاب‌تر است.

استاد حوزه علمیه قم خطاب به جمع حاضر ادامه داد: به طور قطع هرچه در کارتان پیش می‌روید، شرایط را بهتر درک می‌کنید و نواقص را می‌دانید و رفع می‌کنید و البته باید بدانید که موضوعات، مختلف است اما موضوع، عنوانی انتزاعی است که بسیاری از موضوعات را شامل می‌شود.

وی بیان داشت: هویت موضوعات با هم فرق می کند و یک شکل نیستند و موضوع شناسی بعضی از موضوعات، متخصص می‌خواهد، به عنوان مثال در موضوعات اقتصادی، که نیاز به حضور اقتصاددانان برای موضوع شناسی دقیق دارد.

وی با بیان اینکه علم موضوع شناسی بسیار پیچیده است، اظهار داشت: در کنار تخصص، موضوع‌شناسی نیازمند تجربه است و باید از افراد متخصص دارای تجربه در این زمینه استفاده کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: عوامل و موضوعات بسیاری در مباحثی که مربوط به افعال انسان ها در جامعه می شود دخیل است و حتی باید توجه داشت که بسیاری از تجربه ها فقط برای یک جامعه با دوره زمانی خاص مفید بوده و ممکن است در جامعه با دوره زمانی دیگر مضر باشد.

وی تصریح کرد: افراد در موضوع شناسی باید وضعیت امروز را بشناسند و سپس از نظر فقهی بررسی و برای صدور احکام فقهی به مراجع عظام تقلید مراجعه  نمایند.

آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به فعالیت های موضوع شناسی در مراکزی که در این خصوص فعالیت دارند و امکان نتیجه گیری‌های متفاوت، بیان داشت: برهمین اساس باید به سراغ موضوعاتی رفت که کمتر روی آن کار شده و با مسائل و با مباحث فیزیکی سازگارتر است.

وی در پایان ضمن تقدیر مجدد از فعالیت‌های گروه‌های علمی موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی بیان کرد: موضوع‌شناسی باید در کنار دروس دیگر در حوزه تدریس شود و طلاب به عنوان رشته‌ای تحصیلی آن را آموزش ببینند.