صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۲۶۰۶۶۶
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
والسابقون السابقون/

کانون خبرنگاران نبأ: وارد منزل این بانوی قرآن‌پژوه که می‌شویم آرامش جاری و ساری در فضا، بیش از هر چیز ملموس است؛ «زهره بنی‌علی» حافظ قرآن و مادر قرآنی، در کنار تدریس، هر سه فرزند خود را نیز در مسیر حفظ کل قرآن همراهی کرده است.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، زهره بنی‌علی، حافظ کل قرآن کریم و مدیر آموزشی مؤسسه صهبای ملکوت از جمله بانوان قرآن‌پژوهی است که سال‌ها در راه فراگیری و سپس تدریس آموزه‌های ناب کلام وحی سپری کرده است. وی که هم‌اکنون 53 سال دارد و مادر سه فرزند حافظ قرآن است، در گفت‌و‌گویی با خبرنگار کانون خبرنگاران نبأ از 15 سال فعالیت قرآنی خود در حیطه تدریس قرآن می‌گوید.

وارد منزل این بانوی حافظ که می‌شویم آرامش جاری و ساری در فضا، بیش از هر چیز ملموس است. این استاد بزرگ قرآن کریم که هم ‌خود و هم فرزندان و اعضای خانواده‌اش در مسیر آموختن و آموزش آیات قرآن، گام‌ برداشته و بر می‌دارند، فوق‌لیسانس رشته علوم قرآن و حدیث است و به طور رسمی فعالیت‌های قرآنی خود را از سال 1379 آغاز کرده است.

بنی‌علی از روزهایی می‌گوید که دوره‌های فراگیری تجوید و قرائت قرآن را آغاز کرد: در واقع از سال 1374 فعالیت‌های قرآنی خود را با آموختن دستور مقامات نزد اساتید قرائت، آغاز کردم و پس از آن سال‌های تدریس برایم کلید خورد. در آن سال‌ها مفتخر شدم دوره‌های روخوانی و روانخوانی را برای قرآن‌آموزان رده‌های سنی پایین تدریس کنم و پس از آن در سازمان تبلیغات شمیرانات مشغول شده و در مهد قرآن محلاتی به تدریس دوره‌های حفظ برای بانوان و کودکان پرداختم.

آغاز تدریسم در دوره‌های حفظ به صورت جدی‌تر از سال 1378 در جامعة‌القرآن شکل گرفت، پس از آن در مؤسسه قرآن‌پژوهان مشغول شدم و در سال 1384 در سمت مسئول آموزش و مدیر یکی از شعبه‌های قرآن‌پژوهان به خدمت‌گزاری به ساحت قرآن ادامه دادم.

بانوی حافظی که خود مادر سه حافظ قرآن است

وی که این روزها نه‌تنها خود بلکه اعضای خانواده‌اش نیز از حافظان قرآن کریم هستند، در رابطه با آغاز مسیر حفظ و گام نهادن در این مسیر می‌افزاید: بنده حفظ قرآن را به صورت پراکنده از سال 1375 و به‌صورت جدی از سال 1379 آغاز کردم و در سال 1380 حفظ قرآن را به لطف خدا به پایان رساندم. در همان سال هم پسرم را همراهی کردم و ایشان هم حافظ قرآن شدند و باز هم در همان سال دخترانم هم به همراهی سوسن بنی‌علی، خواهرم که یکی از اساتید حفظ قرآن هستند، حفظ قرآن را به انجام رساندند.

در سال 1386 از مؤسسه قرآن پژوهان استعفا دادم و مؤسسه دیگری با عنوان تسنیم، که در آن مشغول به کار بودم، در اختیارم گذاشتند. بعد از آن خانم سوسن بنی‌علی که مدیریت یکی از شعبه‌های جامعة‌القرآن را بر‌عهده داشتند، هم از آنجا استعفا دادند و همراه با هم مؤسسه‌ای را با نام «صهبای ملکوت» افتتاح کردیم و هم‌اکنون 3 سال است، در آنجا به فعالیت در زمینه حفظ مشغول هستیم.

پناه بردن به آرامش قرآن عامل ایجاد یک خانواده قرآنی

بنی‌علی در خصوص انگیزه خود از ورود به دنیای مؤانست با قرآن، بهره‌مندی از آیات قرآن در زندگی روزانه مردم را یکی از مهم‌ترین دلایل خود ذکر می‌کند و می‌افزاید: انگیزه اصلی من از ورود به دنیای پر نور قرآن، به کارگیری آیات کلام وحی در زندگی است چرا که بهره جستن از آرامشی که قرآن به انسان می‌دهد سبب می‌شود که در پناه این کتاب آسمانی، مشکلات مرتفع شده و با مسائل روبرو شوم و به لطف خداوند، همین انگیزه باعث شد که ما یک خانواده قرآنی شویم.

این مدرس دوره تثبیت حفظ قرآن نقش اساتید خود را در طی این مسیر مؤثر دانسته و می‌گوید: بنده در زمان آموزش در خدمت استادم، خانم دکتر کنی بودم که در حقیقت تنها از ما پرسش می‌کردند و ما کار حفظ را خودمان انجام می‌دادیم؛ در کنار حفظ، ترجمه و تفسیر را هم به همین صورت و خودجوش فرامی‌گرفتیم و در کلاس تنها از ما پرسش می‌شد. برای ترتیل از ترتیل استاد منشاوی و پرهیزگار استفاده می‌کردم و منابع تفسیر بنده هم ترجمه المیزان، تفسیر نمونه، نور و نسیم حیات بود. در حال حاضر هم که تمام کلاس‌های ما کلاس‌های حفظ تخصصی است و حفظ قرآن را به همراه ترجمه و تفسیر کار می‌کنیم و در این دوره‌ها از منابعی مانند تفسیر المیزان و تفسیر نمونه استفاده می‌شود.

وی در رابطه با شیوه‌های آموزشی کلاس‌های مؤسسه صهبای ملکوت می‌گوید: شیوه‌های آموزشی ما در کلاس‌ها به این صورت است که روش‌هایی را به آن‌ها آموزش می‌دهیم که بدانند چطور در منزل حفظ کرده و پس از آن تثبیت کنند. در بحث تصویربرداری از آیات قرآن تأکید داریم و استفاده از روش گوش فراسپردن به صوت آیات الزامی است و حفظ قرآن‌آموزان حتما باید با تفسیر باشد.

ورود قرآن در بطن زندگی؛ از اهداف مؤسسه صهبای ملکوت

این استاد دوره تثبیت قرآن می‌افزاید: برخی از مؤسسات آموزشی ـ قرآنی هستند که حفظ را به تنهایی انجام می‌دهند و مرحله تثبیت ندارند، اما یکی از اهداف ما آشنایی این عزیزان با مفاهیم آیات است که بتوانند از آنها در مسائل اجتماعی و زندگی خود بهره ببرند و بطور کاربردی از آیات استفاده کنند. به همین جهت قرآن‌آموزان را ملزم می‌کنیم که حفظ را به همراه تفسیر بیاموزند تا تسلط کافی را داشته باشند. پس از حفظ هر سه جزء و 5 جزء از قرآن‌آموزان آزمون می گیریم و آنها را به سازمان تبلیغات معرفی می‌کنیم و در پایان حفظ به آنها مدرک می دهیم.

وقتی از استاد در رابطه با دغدغه قرآنی وی، می‌پرسیم می‌گوید: دغدغه من در طی این سال‌ها این بوده که بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که افرادی که مایل به حضور در این کلاس‌ها هستند بتوانند با آرامش خاطر در فضایی مناسب حضور پیدا کنند و با برخورد قرآنی بتوانند بهره لازم را از قرآن ببرند.

بی‌توجهی برخی از مؤسسات قرآنی به مباحث رعایت اخلاق قرآنی

وی ادامه می دهد: بنده در مؤسسات زیادی حضور داشته‌ام و متاسفانه اخلاق قرآنی در برخی از فضاهای آموزشی قرآنی حاکم نبوده است به همین جهت ما در مؤسسه صهبای ملکوت بسیار بر اخلاق قرآنی تأکید داریم و به دنبال این هستیم که بتوانیم به معنای واقعی یک مؤسسه قرآنی باشیم؛ چراکه ما در واقع الگو هستیم و انگشت اشاره همیشه به سمت ماست. سعی مان بر این است که بتوانیم به نحو احسن اخلاق قرآنی را در خود حفظ کنیم و همچنین نمونه خوبی از یک فرد قرآنی باشیم و مؤسسه هم چه از لحاظ بحث هزینه و چه برخوردها و امکانات بتواند فضای قرآنی خوبی را برای قرآن‌آموزان فراهم کند.

استاد در پایان سفارش قرآنی خود را برای افرادی که علاقه‌مند به ورود مفاهیم کاربردی کلام وحی در زندگی‌ فردی و اجتماعی‌شان هستند، به این صورت بیان می‌دارد: با توجه به شرایط جامعه امروزی که بحث قرآن بسیار مطرح است و هجمه‌های فراوانی در دنیا جهت مهجور کردن قرآن، انجام می‌شود، متأسفانه در بحث فهم آیات خیلی عقب هستیم و باید گام‌های بسیاری در این زمینه برداشته شود.

وی در ادامه بیان کرد: کسی که حافظ قرآن است به مراتب فهم عمیق‌تری از آیات نسبت به کسی که حافظ قرآن نیست، دارد و توصیه می‌کنم که حتما قرآن‌دوستان، قرآن را حفظ کنند و در پی صرفا تفسیر آیات نباشند. افرادی ادعا می‌کنند که توان کمی در حفظ قرآن دارند، اما سال‌ها تجربه در راه تدریس حفظ قرآن ثابت کرده‌ است که استعداد مهم نیست و مهم تلاش و پشتکار است، در مجموع خواستن توانستن است و قطعا خود قرآن در این راه کمک و دستگیری می‌کند.

برای مشاهده تمامی عکس‌ها اینجا کلیک کنید!