به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در حاشیه برپایی سی و دومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم، کارگاهی تحت عنوان، «هر مادر ایرانی؛ معلم قرآن» توسط مهدی فاضل مهرآبادی، مشاور و مدرس آستان قدس در سالن شماره یک سالن اجلاس با حضور مادران قرآنی و علاقهمندان برپا شد.
جلسه اول این نشست، روز 26 اردیبهشتماه در همین سالن با ارائه تکنیکهای حفظ قرآن برای خردسالان و نونهالان در منزل برای مادران برگزار شده بود.
فاضل مهرآبادی، مشاور و مدرس آستان قدس با اشاره به اینکه یک مربی خوب باید آگاهی کاملی داشته باشد، بیان کرد: یک مربی بهمنظور آموزشهای درست و مناسب در جهت تربیت خردسالان و کودکان باید از نظر محتوایی و شناخت قرآن کریم از مهارت خوبی بهمنظور ارائه مفاهیم قرآنی با شیوههای مناسب برخوردار باشد.
وی با اشاره به اینکه تنها حفظ قرآن برای خردسال کافی نیست و ایجاد یک رفتار مناسب در کنار درک قرآن کریم مورد توجه است، تصریح کرد: در کنار حفظ قرآن کریم، باید اصلاح رفتارهای کودک نیز مورد توجه قرار گیرد و توقعات کاذبی که به هنگام حفظ به کودک رسوخ میشود با آموزش رفتارهای اجتماعی برگرفته از قرآن این توقعات را اصلاح کنیم و در سورههایی مانند الفیل که با داستانهایی همراه است، رفتارهای دینی را به خردسالان آموزش دهیم.
مهرآبادی در ادامه به بیان سورههایی مانند ماعون که مسائل اجتماعی را دربردارد، اشاره کرد و افزود: در کنار حفظ قرآن کریم، همواره از سورههایی که جنبه تربیتی و اجتماعی را در مفاهیم خود گنجانده است برای کودکان در مسیر حفظ، آموزش داده تا بتوان تنها حفظ قرآن کریم را در کودک نهادینه نکنیم، بلکه تربیت و اخلاق را آموزش بدهیم.
وی با بیان اینکه سوره توحید به ذات یکتا بودن خداوند اشاره دارد، اظهار کرد: همواره یکتا بودن خداوند را در سوره توحید و بیان ذات خداوند را با بیان ساده به کودکان آموزش داده و واحد بودن پروردگار، در مفهوم یک داستان بیان شود.
ایجاد حس خوب قرآنی در خردسال
مشاور و مدرس آستان قدس با بیان احساسات خوب برخواسته از سورهها، گفت: در آموزش قرآن کریم، مفاهیم ذاتی خداوند برای خردسالان قابل هضم نیست و تنها میتوان صفات او را برای کودکان مطرح کرد که احساس خوب در کودک ایجاد کند و مفاهیم عذاب، جهنم و شیطان را که بیان احساسات منفی را دربردارد، در هیچ نوع قالبی مطرح نشود و سورههایی که مبنی بر بهشت و پاداش و جایزه بر عمل خوب را دربردارد، در آموزشها مدنظر داشت.
وی ادامه داد: ایجاد یک احساس خوب و مفرح، خاطره خوشی در ذهن کودک ایجاد میکند که بیان صفات شیطان، حس ناخوش و خاطره دلخراش در ذهن کودک ایجا میکند که این ماندگار میشود و در درک مفاهیم قرآن کریم، کودک دچار تشویش میشود.
فاضلی در پایان خاطرنشان کرد: آموزش سورهها را با توجه به مفاهیم اجتماعی، اخلاقی و دینی درنظر گرفته و در آموزش تنها حفظ قرآن کریم را بر کودک تحمیل نکنیم و مادران وظیفه دارند که خود به قرآن کریم تسلط داشته باشند تا بتوانند آسانتر قرآن کریم را به کودکان آموزش دهند.