به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، عباس سلیمی، استاد بینالمللی قرآن کریم شب گذشته،21 شهریورماه در نشست جامعه قرآنی استان که با شعار وظایف «جامعه قرآنی، اخلاق مداری در فعالیتهای قرآنی» در سالن بلاغ ادارهکل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، اظهار کرد: قرآن کتاب زندگی، تربیت، امنیت، اقتصاد، خانواده، صلح و جنگ و در یک کلام، تمام اصول مطرح در زندگی است و حتی خواندن و نگاه کردن به آیات آن هم ثواب دارد.
وی با تأکید بر اینکه جامعه قرآنی باید به تمام امور نگاهی قرآنی داشته باشند، تصریح کرد: فعالان عرصه قرآن باید به تمام موجودات و اشیاء عالم و در تمام کارها و امور نگاه قرآنی داشته باشند زیرا در سایه این نگاه میتوان نعمتهای الهی را به درستی درک کرد و از آنها در راستای سعادت و کمال بهره کافی برد.
بلند مرتبهترین افراد بعد از پیامبران حاملان قرآن هستند
سلیمی بلند مرتبهترین افراد بعد از پیامبران را حاملان قرآن دانست و با اشاره به نعمتهای ویژه الهی در حق آنان، گفت: حاملان قرآن مرگشان و برانگیخته شدنشان در روز قیامت همانند پیامبران است.
وی عمل به قرآن را یکی از وظایف و مسئولیتهای سنگین جامعه قرآنی خواند و اظهار کرد: هدف قاری و حافظ قرآن نباید صرفاً خواندن قرآن باشد بلکه باید تدبر و عمل در آن برجستهتر باشد.
متأسفانه برخی قرآن را ابزاری برای کسب و کار خود قرار دادهاند
سلیمی با بیان اینکه متأسفانه برخی قرآن را ابزاری برای کسب و کار خود قرار دادهاند، تصریح کرد: چند وقت پیش در مشهد با فردی تماس گرفتیم که برای مجلسی قرآن بخواند، گفت: با مدیر مالی من تماس بگیرید؛ وقتی با مدیرش تماس گرفتیم، گفت دو میلیون واریز کنید تا 15 دقیقه قرآن بخوانم، اینها آفت جامعه قرآنی است.
وی بیان کرد: تعیین مبلغ از سوی قاریان و حافظان قرآن کریم برای اجرای برنامه برخلاف آموزهها و روح قرآن است که متاسفانه شاهد برخی بداخلاقیها از سوی تعدادی از قاریان و حافظان قرآن کریم هستیم و این زیبنده جامعه قرآنی نیست.
قاری پیشکسوت قرآن کریم با تأکید بر اینکه اگر قرآنی نشویم به یقیین قربانی میشویم، خطاب به فعالان قرآنی گفت: اگر به قرآن عمل نکنیم و تنها به ظواهر و امور مادی آن توجه کنیم به طور قطع شیطان ما را به قربانگاه هوا و هوسها خواهد کشاند.
معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم (ع) اخلاص در نیت، عمل به قرآن، حسن خلق و فروتنی، انجام عمل صالح و نیت، عزت نفس و دوری از هواهای نفسانی را از ویژگیهای یک معلم قرآنی عنوان و تصریح کرد: معلم قرآنی نباید تنها به شاگردپروری قانع باشد بلکه باید همواره کادرسازی و تربیتهای نیروی اثرگذار و ماندگار برای جامعه را مدنظر داشته باشد.