صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۹۲۹۴۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰

گروه بین‌الملل: سید مقتدا صدر، رهبر جریان صدر ضمن درخواست از الازهر مصر مبنی بر جلوگیری از بسته ماندن مسجد شیعیان در قاهره، این اقدام دولت مصر را دیکتاتوری توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری براثا، «سید مقتدا صدر» رهبر جریان صدر، امروز، اول آبان‌ماه، اقدام وزارت اوقاف مصر در بستن مسجد رأس الحسین(ع) در قاهره را دیکتاتوری دانست و از الازهر خواست تا این اقدام را متوقف کند.
وی در پاسخ به پرسش یکی از طرفدارانش درباره بستن مسجد رأس الحسین(ع) در مصر طی تاسوعا و عاشورای حسینی (ع)، گفت: بستن این مسجد من را به یاد بستن بیت‌المقدس به روی مسلمانان می‌اندازد.
مقتدار صدر گفت: شتابزدگی مقامات مصری در بستن این مقام مقدس که به امام عاشقان تعلق دارد، آغاز افول آنهاست همان‌گونه که پیش از این نیز در تاریخ روی داده است.
وی با درخواست از الازهر مصر برای متوقف کردن این دیکتاتوری‌ها افزود: دولت مصر طرفی نیست که بگوید این شعائر در اسلام وجود داشته یا خیر.
مقتدا صدر از عاشقان امام حسین (ع) خواست که از هر اقدام ناشایستی که بهانه دست دولت مصر دهد تا مانع حفظ شعائر اسلامی شوند یا مساجد را ببندد، خودداری کنند. هرچند که عشق و محبت برای اهل بیت (ع) و ابراز آن جرم نیست که کسی بخواهد اقدامی قانونی در قبال آن اتخاذ کند.
رهبر جریان صدر اذعان داشت: بستن مساجد یا ممانعت از عزاداری‌ها موجب بازگشت تروریسم به مصر و موفقیت برخی در ایجاد فساد در این کشور خواهد شد که باید از آن اجتناب ورزید. دولت پدر همه مردم است و چنین اقداماتی به معنای دوری از اصل دموکراسی و آزادی عقاید و شعائر است.
وزارت اوقاف مصر اعلام کرد که با توجه به برگزاری مراسم عزاداری در تاسوعا و عاشورای حسینی تدابیر امنیتی در اطراف مناطق مذهبی به ویژه مسجد رأس الحسین(ع) در قاهره اتخاذ شده است.‌‌
مقامات مصری به بهانه جلوگیری از بروز درگیری میان سلفی‌ها و شیعیان این مسجد را بسته‌اند و اجازه برگزاری مراسم در این منطقه را به شیعیان نمی‌دهند.
تظاهرات مصری‌ها در اعتراض به بسته‌شدن مسجد امام حسین(ع)
هزاران نفر از مصری‌ها و دوستداران امام حسین (ع) اقدام دولت این کشور را در بستن این مسجد را محکوم کردند و این اقدام را اقدامی طایفه‌گرایانه قلمداد کردند.
پایگاه خبری «نهرین نت» عراق نوشت: در پی اقدام وزارت اوقاف مصر در بستن مسجد رأس الحسین(ع) در قاهره، صدها هزار نفر از شیعیان و دوستداران آن امام همام (ع) با برگزاری تظاهرات گسترده این اقدام این وزارتخانه را محکوم کردند و خواستار بازگشایی مسجد شدند.
تظاهرکنندگان شیعه و سادات مصری که نسب آنها به نبی اکرم (ص) باز می‌گردد، این اقدام وزارت اوقاف مصر را فرقه‌گرایانه دانستند.
وزارت اوقاف مصر مسجد رأس الحسین(ع) را که دربرگیرنده ضریح مقام رأس الحسین (ع) است، امروز و فردا بسته اعلام کرد که این اقدام آن سبب خشم بسیاری از دوستداران آن امام در مصر شد.
مسجد یادشده شامل حرم و بقعه‌‏ای است که به روایتی مدفن سر مطهر امام حسین(ع) است و یا مکانی است که سر آن حضرت به آنجا هم برده شده است و چنین نامی در سوریه نیز وجود دارد.