گروه هنر: دعوت از 14 گروه خارجی برای حضور در جشنواره تئاتر فجر و اجرای نمایش و به طور حتم ایجاد تعامل و ارتباط مؤثر گروههای نمایشی داخلی با آنها، به تبادل فرهنگی و ارائه آخرین دستاوردهای علمی و تکنیکی در حوزه هنرهای نمایشی منجر میشود که این خود یکی از مصادیق دیپلماسی فرهنگی است.
حسن باستانی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)گفت: رویکردی که در جشنواره «تئاتر فجر» امسال شاهد آن هستیم و خواهیم بود یعنی بها دادن به امر آموزش و پژوهش در زمینه هنرهای نمایشی، برای نخستینبار نیست که مطرح و اجرا میشود و در سالهای گذشته هم کم و بیش مسئولان جشنواره به این مهم توجه نشان داده بودند با این تفاوت که در دوره اخیر توجه به این موضوع با هدفمندی ویژهای در حال تحقق است و قرار است خروجی طرح مباحث پژوهشی و تحقیقاتی در قالب سخنرانی و ارائه مقالات پژوهشی تأثیری در روند اجرایی جشنواره در دورههای آتی داشته باشد. وی ادامه داد: مسئولان برگزاری جشنواره «تئاتر فجر» با علم به موضوع که صرف بها دادن و برگزاری به مباحث پژوهشی تأثیری در وضعیت اجراهای عمومی تئاتر و بهبود شرایط تولید و عرضه محصولات نمایشی ندارد به فکر هرچه کاربردی کردن موضوعات مطرح شده در این بخش از جشنواره افتادهاند و همین مقدار که نقش نهادها و سایر گروهها در بهینهسازی چرخه تولید تئاتر در این سلسله نشستها مورد توجه قرار گرفته است، این امر یک گام به جلو است. برای خروج از بنبست در هنرهای نمایشی نیاز به پشتوانه تحقیقی و پژوهشی داریم کارگردان نمایش دینی «بیسرزمینتر از باد» تصریح کرد: آنچه که مشخص و محرز است اینکه هنرهای نمایشی برای خروج از بنبست و احیای مجدد باید تکیه بیشتری بر موضوعات علمی و پژوهشی داشته باشد و با ارائه دادههایی علمی از سوی پژوهشگران، آسیبشناسی جامعی در زمینه طرح و رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه چرخه تولید و عرضه تئاتر داشته باشد که امیدوارم جشنواره امسال فتح بابی در طرح موضوعات جدی تر و رفع مسائل و مشکلات بنیادین تئاتر باشد. وی به بخش بینالملل جشنواره سی و چهارم «تئاتر فجر» اشاره کرد و گفت: خوشبختانه پس از چند دوره رکود در این بخش از جشنواره و عدم استقبال گروههای خارجی از جشنواره و یا به دلیل کمبود بودجه جشنواره که عملاً زمینه را برای دعوت از گروههای خارجی در جشنواره فراهم نمیآورد، امسال شاهد هستیم که «تئاتر فجر» با ارائه 14 اثر خارجی، دورهای نسبتاً غنی را در جذب گروههای خارجی و اجرای نمایشهایی قابل تأمل پیش رو دارد. باستانی افزود: ما در شرایط فعلی بیش از پیش به ایجاد تعامل و ارتباط با گروههای مطرح نمایشی بینالملل در انتقال تجارب و تبادل دستاوردهای هنری و فنی به یکدیگر نیازمندیم که قطعاً علاوه بر تأثیرات کمی و کیفی در زمینه تولیدات نمایشی میان گروههای داخلی، خواهد توانست بر افزایش توان علمی و تکنیکی گروههای داخلی در راستای تعامل با کشورهای صاحب تئاتر کمک کند. دانش هنری در حوزه تئاتر تنزل پیدا کرده است این کارشناس و کارگردان تئاتر گفت: واقعیت این است که چندسالی است دانش هنری ما در زمینه هنرهای نمایشی تنزل پیدا کرده است و ما از سیر شتابنده و پویای علوم در عرصه هنرهای نمایشی عقب مانده ایم، میان گروههای نمایشی فعال داخلی نیز به دلیل مواجهه با مشکلات و معضلاتی از جمله مالی و اقتصادی دیگر کمتر رغبتی برای تحقیق و پژوهش و دریافت آخرین دستاوردهای دنیا در عرصه تئاتر وجود دارد و لذا شاید یکی از راههای برونرفت از وضعیت حاکم و پرداختن به تئاتر رو دنیا، آیند و روند گروههای خارجی به کشور باشد که به بهانههایی همچون جشنواره و یا حتی اجرای عموم آثار نمایشی اتفاق میافتد که این امر یکی از مصادیق دیپلماسی فرهنگی است. وی در پایان تأکید کرد: شنیدهها حاکی از این است که بخش بینالملل «تئاتر فجر» تنها به دعوت از گروههای نمایشی خارجی برای حضور در جشنواره اکتفا نکرده و پس از اتمام جشنواره قرار است از حضور گروههای برگزیده خارجی برای اجرای عموم آثارشان در مقاطع گوناگون زمانی نیز دعوت کند؛ اگر چنین امری تحقق یابد بسیار ایدهآل است هرچند که شاید در بدو امر بعید به نظر میرسد چرا که ارشاد در تأمین مطالبات بحق گروههای نمایشی داخلی نیز به دلیل کمبود اعتبارات مالی تاکنون چندان موفق نبوده است و نمیدانم که قرارداد و توافقات مالی با گروههای خارجی برای حضور در ایران با چه پشتوانهای قرار است صورت گیرد اما امیدوارم که بخش خصوصی در تحقق این مهم ورود پیدا کند و با رفع موانع مالی این فرصت مغتنم را به وجود آورد که شاهد حضور پررونق گروههای نمایشی خارجی در ایران باشیم. یادآور میشود، سی و چهارمین جشنواره بینالمللی «تئاتر فجر» از اول بهمن در تهران آغاز به کار میکند.