صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۸۱۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸

گروه دانشگاه: همزمان با روز جهاني راهنمايان گردشگري، 21 فوریه، نسخه سوم سایت مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران با ارتقاء به هفت زبان زنده دنیا راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA)، سایت اطلاع‌رسانی مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی به آدرس WWW. ISTTA. IR از ۳ زبان فارسی، عربی و انگلیسی به زبان‌های اسپانیایی، ایتالیایی، فرانسوی و ترکی استانبولی ارتقاء یافت. 
زینب یوسفی، مدیر اطلاع‌رسانی مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران در مراسم رونمایی از نسخه سوم سایت گفت: نسخه اول این پایگاه در سال ۱۳۸۴ و نسخه دوم آن با افزودن زبان‌های عربی و انگلیسی در سال ۱۳۸۷ راه‌اندازی شد. هم اکنون و با رویکرد جدید و با توجه به نیازسنجی جهت ارائه اطلاعات گردشگری این بانک جامع در ایران و خارج از کشور افزایش چهار زبان زنده دیگر نیز در این پایگاه در دستور کار قرار گرفت و در آینده‌ای نزدیک به ۱۲ زبان افزایش خواهد یافت. ارتقای سایت مرکز به هفت زبان، به ویژه زبان‌های کمتر توجه شده مانند زبان کشورهایی چون ترکیه یا کشورهای اسپانیایی‌زبان که می‌توانند مراکز گردشگرفرست برای ایران در دوران پساتحریم شناخته شوند، از این ضرورت ناشی می‌شود که در رسانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی ایرانی این زبان‌ها چندان مورد توجه نبوده است و این مرکز تلاش دارد تا با ایجاد پل ارتباطی علمی و مستند، راهگشای شناسایی جاذبه‌های گردشگری ایران به کشورهای بازار هدف گردشگری ایران باشد.
یوسفی بیان کرد: منابع معتبر، مستند و علمی درباره ایران اسلامی و هم چنین تلاش جدی و عملی در راستای ارائه تصاویر صحیح و به دور از هر گونه اغراق در زمینه تاریخ، جغرافیا، فرهنگ، آیین‌های قومی، جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های اجتماعی، جاذبه‌های معماری، قومیت‌ها، لباس و موسیقی و حتی غذاهای محلی را در قالب بیش از صد‌ها صفحه متون تدوین شده توسط کار‌شناسان این مرکز عکس، نقشه و بیش از هزاران متن و عکس در دسته‌بندی‌های جداگانه برای ۳۱ استان و  ۲۹۷ شهرستان ایران در دسترس کاربران خود قرار داده است.
وی در ادامه با ارائه مزیت‌های فنی و محتوایی در خصوص سایت افزود: این پایگاه اطلاع‌رسانی مجموعاً با ۱۶۰۰۰ داده دربرگیرنده مطالبی شامل جاذبه‌های گردشگری، ایران‌شناسی، تازه‌های گردشگری، اخبار روزانه گردشگری، رویدادهای گردشگری، کتاب، مقاله، پایان نامه و نشریات گردشگری، علوم گردشگری، چندرسانه‌ای حاوی فیلم، عکس و تورهای مجازی و نهایتا آرشیو جامعی از عملکرد مرکز از ابتدای تأسیس تاکنون است.
وی افزود: نمایه ۷۵۰۰ داده درخصوص جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین ۲۱۰۰ داده درخصوص ایران‌شناسی و ترجمه آن به ۶ زبان، این پایگاه را به تنها‌ترین بانک جامع اطلاعاتی گردشگری در کشور تبدیل کرده است.
رئیس مدیر اطلاع‌رسانی مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران همچنین از راه‌اندازی سامانه کانال تلگرامی مرکز خبر داد و تصریح کرد: سامانه کانال این مرکز نیز به منظور تسهیل در اطلاع‌رسانی‌های مختلف اردوهای تخصصی، دوره‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی همایش‌ها و برنامه‌ها راه‌اندازی شده است و در اختیار کاربران و ۲۰۰۰ نفر از اعضای باشگاه مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان قرار گرفته است.
وی با اشاره به استفاده از به روز‌ترین روش برنامه‌نویسی و طراحی گرافیکی عنوان کرد: در این پایگاه تلاش بر این بوده که بهره‌گیری از آخرین فناوری و طراحی، از منابع مستند و با استفاده از متخصصان رشته‌های گردشگری، کامپیو‌تر، جغرافیا، تاریخ، باستان‌شناسی، صنایع دستی و مترجمین خبره و همچنین دیگر علاقه‌مندان به مباحث ایران‌شناسی در محور‌های مختلف مدون‌ترین اطلاعات را در اختیار دانشجویان و علاقه‌مندان قرار دهد.
لازم به ذکر است که روز ۲۱ فوریه در تقویم جهانی با نام روز جهانی راهنمایان گردشگری مشخص شده است و آیین‌هایی در سراسر جهان به مناسبت این روز برگزار می‌شود.