صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۸۷۱۶۰
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳

گروه اندیشه: به بازار که می‌رویم همیشه به دنبال بهترین و با کیفیت‌ترین کالا هستیم که قیمت مناسبی هم داشته باشد، یعنی آنچه مهم است، بیشترین سود در معامله است. طبق تعالیم دینی نیز دنیا بازاری برای آخرت است. لذا مشتری عاقل کسی است که بیشترین سود را از این بازار داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، تعبیر دنیا به عنوان بازاری برای آخرت، شاید از این جهت باشد که فرصتی برای اندوختن اعمال نیک و یا اعمال شر به عنوان متاعی برای آخرت است که در روز جزا، هر کس ره‌آورد خود را در محضر الهی نهاده و آورده‌اش به حساب گذاشته می‌شود.

در حدیثی از امام هادی (ع) آمده است: «الدُّنْيا سُوقٌ رَبِحَ فيها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛ «دنيا همانند بازارى است كه عدّه‌اى در آن براى آخرت سود مى‌برند و عدّه‌اى ديگر ضرر و خسارت متحمّل مى‌شوند».

طبق آیه 115 از سوره مبارکه مومنون: « أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ»؛ « آيا پنداشتيد كه شما را بيهوده آفريده‏ايم و اينكه شما به سوى ما بازگردانيده نمى‏شويد» بر اساس نص صریح قرآن، تذکراتی که در این زمینه به نوع بشر داده شده برای این است که بدانیم بیهوده خلق نشدیم و بازار دنیا فقط برای سیر و سیاحت نیست و باید هدفمند در آن قدم برداریم تا سود کافی و دلخواه خود را ببریم.

هر چند نباید از نظر دور داشت این فرصتِ داده شده شاید به لحاظ ظاهری برای همگان برابر نباشد ولی برنده واقعی کسی است که بیشترین دقت نظر را در معاملات خود داشته باشد.

در آیه ۴۴ از سوره مبارکه انعام می‌خوانیم: «فلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ»؛ «ﭘﺲ ﭼﻮﻥ ﺣﻘﺎﻳﻘﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ [ﺑﺮﺍﻯ ﻋﺒﺮﺕ ﮔﺮﻓﺘﻨﺸﺎﻥ] ﺑﻪ ﺁﻥ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻯ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺩﺭﻫﺎﻯ ﻫﻤﻪ ﻧﻌﻤﺖ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﺸﻮﺩﻳﻢ، ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻧﺪ، ﻣﻐﺮﻭﺭﺍﻧﻪ ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﮔﺸﺘﻨﺪ، ﺑﻪ ﻧﺎﮔﺎﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ [ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ] ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ، ﭘﺲ ﻳﻜﺒﺎﺭﻩ [ﺍﺯ ﻧﺠﺎﺕ ﺧﻮﺩ] ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﻩ ﻭ ﻧﻮﻣﻴﺪ ﺷﺪﻧﺪ»

بر اساس این آیه ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺭﻓﺎﻩ ﺯﻧﺪﮔﻰ، ﻋﻠﺎﻣﺖ ﺭﺣﻤﺖ ﻧﻴﺴﺖ، ﮔﺎﻫﻰ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻋﻘﻮﺑﺖ ﺍﺳﺖ: «ﻧﺴﻮﺍ - ﻓﺘﺤﻨﺎ»

ﻣﻬﻠﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﻭ ﺳﺮﮔﺮم ﺷﺪﻥ ﺧﻠﺎﻓﻜﺎﺭﺍﻥ، ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺳﻨّﺖ‌ﻫﺎﻯ ﺍﻟﻬﻰ ﺍﺳﺖ: «ﻓﻠﻤّﺎ ﻧَﺴُﻮﺍ...ﻓﺘﺤﻨﺎ»

ﻗﻬﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺗﻤﺎم ﺣﺠّﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻧَﺴﻮﺍ ﻣﺎ ﺫﻛّﺮﻭﺍ...ﺍﺧﺬﻧﺎﻫﻢ»

ﺗﻨﮕﻨﺎﻫﺎ ﻭ ﮔﺸﺎﻳﺶ‌ﻫﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ. «ﺍﺧﺬﻧﺎ... ﻓﺘﺤنا»

بر همین اساس و با اندکی دقت می‌توان در همین مهلت اندک حضور در بازار دنیا و با چراغ هدایتی که آیات و روایات برای روشنگری راه قرار داده‌اند، تجارت خوبی در بازار دنیا داشته باشیم و روز جزا از معاملات خود با خدا راضی شویم.