صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۰۲۰۱۲
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
صالحی امیری عنوان کرد:

گروه اندیشه: صالحی امیری در نشست خبری همایش بین‌المللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی(ره) و جهان معاصر، ضمن اشاره به برگزاری این همایش در روز 12 خردادماه در کتابخانه ملی، مرزبندی اندیشه امام(ره) با سکولاریسم و جریان‌های تکفیری را از اهداف این همایش خواند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری همایش بین‌المللی گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر با حضور دکتر سیدرضا صالحی امیری، دبیر علمی همایش، دکتر فیض، رئیس شورای سیاستگذاری همایش و محمودی‌کیا، دبیر اجرایی همایش، صبح امروز (۹ خرداد) در محل کتابخانه ملی برگزار شد.
صالحی امیری با بیان اینکه همه امت اسلام مدیون اندیشه امام هستند، گفت: بر اساس نیاز امروز جهان اسلام و با همفکری نخبگان فکری و فرهنگی، پیش از یک سال قبل برای برگزاری این همایش برنامه‌ریزی شده است. متولی اصلی این همایش جهاد دانشگاه بوده و دیگر مراکز علمی و پژوهشی در راستای تنویر اندیشه امام مقدمات برگزاری این همایش را فراهم کرده‌اند.
راه نجات بشر بازگشت به اندیشه امام خمینی است
صالحی‌امیری ادامه داد: تبیین منظومه اندیشه امام در دنیای امروز و همچنین بازشناسی اصول اندیشه امام از جمله اهداف این همایش بوده است. هدف دیگر نسبت‌سنجی اسلام سیاسی امام با عناصری مانند خشونت و عقلانیت در جهان معاصر است. در دنیای امروز خشونت، ترور و رادیکالیسم به نام اسلام تبلیغ می‌شود که بزرگترین خیانت به اسلام است و بنابراین هدف مهم این همایش مرز بندی اندیشه امام با جریان‌های تکفیری است.
وی افزود: شناخت تطبیقی با گفتمان‌های موجود در جهان معاصر، توجه به خیزش‌های اسلامی و تاثیر اندیشه امام بر تحولات کنونی نیز از دیگر اهداف همایش است.
دبیر علمی این همایش ادامه داد: ما به مسائل جهان اسلام توجه ویژه داشتیم و تلاش کردیم این همایش با حضور ۲۵۰ مهمان خارجی، ۱۰۰ نفر از رهبران اقلیت‌های مذهبی و چند صد نفر از اندیشمندان داخلی و مجموع مقالات و کتب مدون بتواند از منابع اصلی اندیشه امام در دنیای امروز باشد و مرزبندی با دو اندیشه تکفیر و سکولاریسم انجام دهد. ما معتقدیم راه نجات بشر از چالش امروز، بازگشت به اندیشه امام خمینی است.
به دنبال احیای تفکر اسلام سیاسی هستیم
در ادامه این نشست، فیض گفت: ممکن است ابهاماتی در تعبیر اسلام سیاسی باشد. اسلام سیاسی یعنی اسلام با همه گستردگی که در زمان پیامبر مطرح شد و بنابراین اسلام سیاسی یعنی همان چیزی که مد نظر پیامبر بوده است و مقام معظم رهبری نیز در این زمینه می‌گویند باید به دنبال احیای تفکر اسلام سیاسی بود. ما نیز به دنبال بازشناسی اسلام سیاسی و اسلام ناب محمدی و مرزبندی آن با گفتمان‌های دیگر هستیم.
وی ادامه داد: گفتمان اسلام سیاسی امام، ادیان ابراهیمی را نیز متاثر کرد تا با جریان حذف دین مقابله کنند. از این رو از نمایندگان دیگر ادیان ابراهیمی نیز در این همایش حضور دارند.
وی افزود: سران استکبار اسلام‌های بدلی را در مقابل اسلام ناب امام ایجاد کردند و این مسئله امروز مشکل آفرین شده است. ما به دنبال روشن کردن ابعاد مختلف اسلام سیاسی امام و چهره نورانی آن هستیم تا به قول امام اسلام جهانگیر شود.
در مقابل جریان تکفیری، کار فکری اولویت دارد
صالحی‌امیری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه ضرورت بین‌المللی بودن و استقبال جهانی به این همایش چه بوده است، گفت: واقعیت امر این است که در مجموع ۲۱۶ مقاله از سراسر دنیا واصل شد و کمیته داوری علمی مراحل داوری را با دقت انجام داده و در پایان ۴۹ مقاله انتخاب شد که در قالب چند کتاب منتشر خواهدشد.
وی ادامه داد: برداشت برگزارکنندگان این است که برای پاسخ به مصایب جهان اسلام دو روش نظامی و فرهنگی وجود دارد که رویکرد فرهنگی کاربرد بیشتری دارد و باید منابعی که اندیشه ترور را تولید می‌کنند، به نسل جدید معرفی شوند که جز خیانت و خونریزی سودی برای جهان اسلام ندارد.
مشاور رییس جمهور ادامه داد: پروژه اسلام‌هراسی بخشی از پروژه جهان استکبار است که زایش‌گاه آن در حوزه‌های علمیه برخی از کشورهای جهان اسلام است. شفاف‌سازی اسلام ناب برای جوانان در دنیای اسلام و جهان غرب یک ضرورت قطعی است. پس از سه دهه و قریب به چهار دهه تبلیغ ایران هراسی دنیا به این باور رسیده است که اندیشه امام مبتنی بر صلح همگرایی و همدلی در دنیای اسلام است و ما بر این باوریم که امروز مهمترین نیاز در جهان اسلام شفاف‌سازی اندیشه سیاسی امام است تا با آگاهی از این اندیشه از اندیشه‌های رادیکال فاصله بگیریم.
صالحی امیری با بیان اینکه مبنای همایش، علمی و بین‌المللی است، گفت: ضمن سخنرانی یکی از شخصیت‌های کشوری همایش در چهار پنل اندیشه سیاسی امام خمینی و جهان معاصر، مبانی فقهی اندیشه سیاسی امام، جایگاه عقلانیت در اندیشه امام و جمهوریت در اندیشه امام ادامه خواهد یافت. وجه تمایز این همایش به موارد مشابه، علمی بودن این همایش است و پنج جلد کتاب به زبان‌های فارسی عربی و انگلیسی از مقالات دریافتی منتشر رونمایی خواهد شد.
محصولات همایش
در پایان این نشست نیز محمودی‌کیا‌ گفت: از ۷ کشور چین، هند پاکستان، روسیه، ارمنستان، بلغارستان و تونس مقالاتی در سطح اساتید دانشگاه داشتیم. ۳۸۴ چکیده واصل شد که ۳۶۵ چکیده پذیرفته شد و ۲۱۶ مقاله از سراسر دنیا ارسال شد که ۱۱ مقاله از این مقالات به صورت علمی و پژوهشی و ۳۸ مقاله از آنها در مقالات برگزیده همایش منتشر خواهد داشت. محصولات منتشر شده همایش عبارتند از یک جلد چکیده به سه زبان فارسی عربی و انگلیسی، دو جلد مجموعه مقالات به سه زبان و دو جلد کتاب با عنوان امام، اخلاق و سیاست به دو زبان انگلیسی و عربی منتشر و همچنین ویژه نامه رایحه که توسط خبرگزاری ایکنا آماده شده است در همایش توزیع خواهد شد.