صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۱۰۲۶۰
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
محدثی خراسانی تاکید کرد:

گروه ادب: عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی با اشاره به آسیب‌های وارده به حوزه شعر علوی، گفت: شیفتگی افراطی، ولی شناخت اندک برخی مداحان از امام علی(ع) باعث سرایش اشعار غیرمتعادل شده که این موضوع به پیکره سروده‌هایی که درباره امیرمومنان است آسیب می‌رساند.

مصطفی محدثی خراسانی، عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تاکید بر اینکه شعر علوی از سوی مداحانی که شیفگی افراطی و بدون معرفت و شناخت به امام علی(ع) دارند با آسیب مواجه شده است، عنوان کرد: شیفتگی افراطی، ولی شناخت اندک از امام علی(ع) باعث سرایش اشعار غیرمتعادل شده است. بسیاری از مداحان که مطالعه تاریخی و دینی ندارند، گاه مضامینی را بیان می‌کنند که ناشی از هیجانات و شیفتگی صرف است و نه فقط مورد رضایت امام علی(ع)، بلکه به صلاح جایگاه ایشان در تاریخ نیز نیست.

محدثی خراسانی افزود: گاه برخی مداحان امام علی(ع) را در اشعار خود در حد ذات باری‌تعالی بالا می‌برند و جایگاهی را که برای خداوند قائل هستیم به ایشان نیز نسبت می‌دهند. این کار نه تنها خدمت به اسلام و تشیع نیست، بلکه به فرهنگ علوی نیز آسیب می‌رساند. نباید ارادت ما به امام علی(ع) سبب شود که هر آنچه زیباست را بدون علم و بصیرت کافی به ایشان نسبت دهیم.

وی درباره مجاز استفاده از تخیل در عالم شعر و ادبیات آئینی توضیح داد: عالم شعر و ادبیات وادی تخیل است و می‌توان تا حدودی از صور خیالی که کاملاً با مستندات تاریخی منطبق نیستند استفاده کرد، ولی سرایش‌های شاعرانه نباید از نظر محتوایی از حقیقت مطلب و اسناد تاریخی دور باشد. در ادبیات آئینی از جمله شعر علوی باید از صور خیال برای تاثیرگذاری بیشتر بر حقایق استفاده کرده و با استفاده از مضامین شاعرانه حقایق تاریخی را باورپذیرتر کنیم، نه اینکه از افسون کلام برای گمراهی اذهان و افتادن مخاطبان در دام دروغ‌ها و خرافات استفاده کنیم.

محدثی خراسانی همچنین اظهار کرد: اغراق و غلو‌های انحرافی در شعر واقعی رخ نمی‌دهد و اشعار ناب خالی از غلوهای غیر واقعی هستند. شاعران بزرگ فارسی از جمله مولانا، عطار، سنایی و شهریار هیچ یک از تعادل خارج نمی‌شدند و افرادی که غلوهای دور از عقل را وارد شعر علوی می‌کنند، ذاتاً شاعر نیستند و سعی می‌کنند کمبود دانش خود را با اغراق‌ها پوشش دهند. این افراد از رسانه‌ای که در اختیار دارند برای گمراه کردن مخاطبان استفاده می‌کنند و حتی می‌توانند به محبوبیتی برسند که شعر سخیف آنها، آئینی قلمداد شود. برای رفع این آسیب باید نظارت دقیق بر اشعار مداحان افزایش یابد و آنها ملزم شوند که به جای قرائت اشعار خود در مداحی‌ها از آثار شاعران کلاسیک استفاده کنند.

وی گفت: زندگی امام علی(ع) و جایگاه ایشان در روزهای اول بعثت پیامبر اسلام(ص) و شکل‌گیری جامعه اسلامی و نسبت خویشاوندی ایشان با پیامبر(ص) مضمون شعر بسیاری از شاعران فارسی شده است، خصوصاً شاعران بسیاری به خوابیدن ایشان در بستر رسول اکرم(ص) در شب لیلةالمبیت و حادثه غدیر اشاره کرده‌اند. می‌توان گفت که عدالت، بلاغت در بیان خطبه‌های نهج‌البلاغه و دلاوری‌های ایشان همواره الهام‌بخش شاعران شیعه و اهل سنت بوده و کمتر شاعری را می‌توان یافت که مستقیم یا غیر مستقیم به این ویژگی‌های شخصیتی ایشان نپرداخته باشد.

محدثی خراسانی ادامه داد: در ادبیات آئینی ایرانیان شعر علوی بسیار پُربار است و امام علی(ع) از زمان پیامبر(ص) مورد علاقه شاعران فرق مختلف بوده‌ است. با پیروزی انقلاب اسلامی افق‌های تازه‌ای پیش روی شعر علوی گشوده شد و با مورد توجه قرار گرفتن موضوع ولایت، به بخش‌های مغفول زندگی امام علی(ع) نیز پرداخته شد که این رویکرد تاکنون ادامه دارد. 

نجمه شمس