صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۱۳۵۳۰
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
محمدحسین صلواتیان:

گروه هنر: هنرمند پیشکسوت تصویرگر معتقد است، به دلیل مشخص نبودن مبانی هنر دینی در حوزه تصویرگری دینی با نوعی اعمال سلیقه مواجه هستیم که هنرمند یا به آثار متقدمان استناد می‌کند و یا خود را تسلیم هنر وارداتی غرب می کند و لذا این هنر فاقد اصالتی در خور شأن روایات دینی و قرآنی است.

محمدحسین صلواتیان، هنرمند پیشکسوت تصویرگر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: مشکل ریشه‌ای در زمینه پرداخت به هنر دینی به شکل عام آن وجود دارد که در مورد هنر تصویرگری نیز مشهود است و آن اینکه متأسفانه در حوزه پرداختن به مبانی هنر دینی و آموزش آن به هنرجویان در تمامی رشته‌های هنری ایراداتی وجود دارد.

وی گفت: چنین مشکلی در حوزه تصویرگری دینی و به ویژه رویکرد نسل جوان به این هنر موجب شده است که در اغلب آثار تصویرگری با نگرشی کاملاً سطحی و به دور از شأن روایات دینی مواجه باشیم و نهایت اینکه بیشترین توجه تصویرگران به ساختار و فرم است تا محتوای روایات و نتیجه اینکه تصویرگری دینی در سطح باقی مانده و عمق پیدا نکرده است.

صلواتیان تصریح کرد: از آنجا که مبانی هنر دینی نامشخص بوده و به عنوان اصول و ضوابط قابل ارائه به نسل جوان هنرمند نیست لذا به شکل کلی پرداختن به رشته‌های هنری سلیقه‌ای و براساس برداشت‌های شخصی هنرمندان صورت می‌گیرد؛ این امر در حوزه تصویرگری بسیار تجلی کرده و به ویژه در حوزه تصویرگری دینی از یک انسجام و وحدت رویه مشخص و هدفمند در تداعی تصویری روایات دینی برخوردار نیستیم.

این هنرمند تصویرگر در ادامه گفت: عدم توجه به ساحت قدسی روایات دینی که باید در تصویرگری آنها نیز محسوس باشد و این هنر را با یک روح قدسی و تأثیرگذار پیوند بزند موجب شده است که تصویرگران به ویژه نسل جوان این هنر تصور کنند که می‌توانند با استفاده از هر فرم و سبک هنری ولو مدرن و اسلوبی که از هنر غربی اقتباس شده است به تصویرگری روایات دینی بپردازند در حالیکه هنر دینی به سبب غنا در فرم و محتوا قادر خواهد بود در صورت معرفی درست تمامی مبانی مربوط به تصویرگری روایات دینی و قرآنی را معین و مشخص نماید.

وی در پایان گفت: وضعیت نابسامان در حوزه تصویرگری دینی تا آنجاست که مدتها شاهد بروز سبکی نوین برپایه پشتوانه هنری و اعتقادی هنرمندان فعال در این عرصه نباشیم و تصویرگران کهنه کار به تقلید از آثار متقدمین پرداخته که البته این نگرش اصولی‌تر و فنی‌تر است و آثار نسل جوان تصویرگر نیز ملغمه‌ای از شیوه کاری هنرمندان پیشکسوت و تقلید از برخی فرم و ساختارهای هنر غربی باشد.