صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۲۶۵۲۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴

گروه فعالیت‌های قرآنی: پروانه مهدوی، داور و ممتحن مجاز سازمان تبلیغات اسلامی طی مدت‌ها مبارزه با سرطان سرانجام دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، لباس سیاه ضایعه درگذشت مرحومه مغفوره شادروان پروانه مهدوی بر پیکر جامعه قرآنی کشورمان پوشیده شد. او که لقب خواهر شهید بودن را پس از دوران دفاع مقدس همراه داشت، از حدود سال 77 تاکنون با سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد و همزمان با فعالیتش نیز سیر درمانیش را طی می‌کرد تا اینکه سرانجام ششم شهریورماه دعوت حق را لبیک گفت. بانوی اخلاقی که فعالیتش همراه با خلوص و تواضع بود و روحیه ولایی‌ و عشق و ارادتش به ولایت فقیه زبانزده همه دوستان و شاگردان و آشنایانش بوده است.
محبوبه کاتب که نخستین مربی قرآن خود را مرحومه «پروانه مهدوی» عنوان می‌کند، می‌گوید: «از هنگامی که حضور در کلاس قرآن را به صورت کلاسیک از سازمان تبلیغات اسلامی آغاز کردم، وی نخستین استادم بود به گونه‌ای که روخوانی و روان‌خوانی قرآن، تجوید و روش تدریس قرآن را از او فراگرفتم و او در تمامی زمینه‌ها الگوی من بود».
وی با اشاره به فضائل اخلاقی او، ادامه می‌دهد: «اخلاص، تواضع، رفتار اسلامی و به‌کارگیری آموزه‌های قرآنی در تمامی موارد زندگی و کارش و برخوردهایش به‌طور کامل نمایان بود».
معلمی که حق‌الزحمه‌اش را صرف امور خیریه می‌کرد
کاتب اظهار می‌کند: «او علاقه بسیاری به کارش داشت و حتی برای فعالیش حق‌الزحمه‌ای دریافت نمی‌کرد و اگر هم به او حق‌الزحمه می‌دادند او نیز آن را صرف امور خیریه می‌کرد».
این مربی و داور تجوید و وقف و ابتدای مسابقات بانوان که در فعالیتش از این مرحومه الگوگیری می‌کرد، تصریح می‌کند: «او کنار جدیت و اهتمامشان به درس، بر اینکه چرا بانوان از فرصت‌هایی که دارند برای فراگیری آموزه‌های قرآنی استفاده نمی‌کنند، تأکید داشتند. او فرد انقلابی به تمام معنا بود که با سوز دل درس می‌داد و انتظار داشت که شاگردانشان از مطالبی که ارائه می‌شود و همچنین زمانی را که برای حضور در کلاس‌ها می‌گذارند، نهایت استفاده را کنند».
وی تأکید می‌کند: «مرحومه مهدوی به واقع روحیه انقلابی زمان اوایل انقلاب را در وجودشان زنده‌ نگه‌ داشته بودند. همچنین او شاگردان زیادی را پرورش داده است که یا مدرس قرآن یا داور مسابقات هستند که از آن جمله می‌توان به زهره مقدسی، داور و مدرس قرآن که در حال حاضر مشغول فعالیت در آموزش و پرورش هستند، اشاره کرد».
کاتب عنوان می‌کند: «مرحومه مهدوی داور تجوید و ممتحن رسمی سازمان تبلیغات اسلامی برای دوره‌های تربیت معلم قرآن، در منزلش که در محدوده افسریه بود، جلسه قرآن برپا کرده بود همچنین با مؤسسه قلم نیز در زمینه برپایی کلاس‌های قرآن ویژه بانوان همکاری داشت».
پروانه مهدوی که متولد حدود سال‌های 42 و 43 و از پیشکسوتان و نخستین افرادیست که با سازمان تبلیغات اسلامی همکاری داشت، ما را به این سمت کشاند که با زهره دل‌شب، مسئول آموزش اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان تهران مصاحبه‌ای داشته باشیم.
دل‌شیب در ادامه اظهار کرد: «مرحومه مهدوی از سال 1372 یا 1373 وارد سازمان تبلیغات اسلامی شد. با توجه به اینکه او دوره‌های زیادی را گذراند و از محضر اساتید زیادی بهره‌مند شد، اما در همان مراحل ابتدایی به‌عنوان مدرس دوره‌های تربیت معلم قرآن انتخاب شد».
ولایی‌بودن شاخصه مرحومه مهدوی
وی با تأکید بر اینکه مرحومه مهدوی‌ فرد ولایی بودند به گونه‌ای که نسبت به ولایت فقیه ارادت داشت، می‌گوید: «علاوه بر اینکه مطالعاتی در زمینه مهدویت و مسائل اخلاقی داشت و دوره‌هایی را گذرانده‌ بود، هر جا که اعزام می‌شد می‌درخشید. بعید بود که او برای تدریس به ادارات و یا مؤسسات استان تهران قرچک، ورامین و شهریار و... اعزام شو اما تماس مجدد گرفته نشود برای درخواست تدریس مجدد او».
دل‌شب ادامه می‌دهد: «حتی این مرحومه به منظور تدریس در دوره تربیت معلم دانشجویان دانشگاه تهران اعزام شد که فوق‌العاده از او استقبال کردند به گونه‌ای که چند سال پشت سرهم برای تدریس به آنجا رفت. او علاوه برای اینکه استاد دوره‌های تربیت معلم بود، دوره‌های تخصصی قرائت سطح 4 و 5، صوت و لحن نیز تدریس می‌کرد».
وی با تأکید بر اینکه او معلمی بود که اصلاً به مسائل مالی بها نمی‌داد، تصریح می‌کند: «اوایل فعالیتشان اصلا حق‌الزحمه‌های فعالیتش را دریافت نمی‌کرد تا اینکه از او خواهش کردیم این هزینه‌ها را صرف کارهای قرآنی کند».
تأسیس مؤسسه‌‌ای قرآنی توسط مرحومه مهدوی به نام برادر شهیدش
مرحومه پروانه مهدوی به یاد برادر شهیدش مؤسسه‌اش را با نام او مؤسسه شهید مهدوی نامگذاری کرده بود. دل‌شب با اشاره به دیگر فعالیت‌های این بانوی قرآنی، اظهار می‌کند: «همچنین او استاد دوره‌های قرآنی مؤسسه قلم نی بود و در سال‌های آخر عمرش مرتبط با مؤسسه موعود ابراهیم و اسماعیل شفیعی سروستانی شد به گونه‌ای که از محضر این دو استاد بزرگ استفاده می‌کرد».
وی با اشاره به اینکه کلاس‌های قرآنی مرحومه مهدوی صرفاً کلاس محدود به آموزش حروف، تجوید و وقف و بتدا نبود، عنوان می‌کند: «بلکه مفاهیم قرآنی و زندگی سبک قرآنی را که اهل‌ بیت(ع) بر آن تأکید داشته‌اند را در کلاس‌هایش نشر می‌داد و شاگردان زیادی را در این زمینه پرورش داد».
دل‌شب بیان می‌کند: «این بانوی قرآنی در محدوده خیایان افسریه همکاری‌هایی با سپاه و بسیج به منظور برپایی دوره‌های قرائت سطح یک تا سه و مفاهیم سطح یک و دو برای خانواده‌های آنها داشته است».
مسئول آموزش اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان تهران می‌گوید: «او استادی بود که از لحاظ  سیاسی، تفکری و اعتقادی فوق‌العاده فرد مؤمن و شاخصی بود. همچنین او ممتحن مجاز برای دوره‌های تربیت مربی بود».
کلاس‌هایش را با دوره‌های شیمی درمانی‌اش هماهنگ می‌کرد
دل‌شب با اشاره به اینکه او سال‌هاست که متوجه بیماریش بود، ادامه می‌دهد: «اطلاعش از بیماری اصلاً در روحیه و یا در کم گذاشتن کار و فعالیتش اثر نداشت به گونه‌ای که هنگامی که از او برای داوری و یا تدریس برنامه‌ها دعوت می‌شد، کلاس‌هایش را با دوره‌های شیمی درمانی‌اش هماهنگ می‌کرد».
وی می‌گوید: «هنگامی که به او می‌گفتیم برای بهبودی و شفایتان دعا می‌کنیم این مرحومه به گفته حضرت امام خمینی(ره) به همسر حاج احمد آقا درباره بیماریشان که آن را از الطاف خفیه الهی می‌دانست، تکیه می‌کرد. وی با بیماری مبارزه نمی‌کرد بلکه به آن به چشم دردی که عنایت شده از سوی خداوند است نگاه می‌کرد».
دل‌شب ادامه می‌دهد: مرحومه مهدوی طی ماه‌های اخیر بیماریش عود کرده بود به گونه‌ای که به‌دلیل آسیبی که به حنجره‌ش زده شده بود توان صحبت کردن نداشت، به همین دلیل دیگر نمی‌توانستیم با او ارتباط داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه این مرحومه از هیچ چیزی برای جامعه قرآنی دریغ نمی‌کرد، ادامه می‌دهد: «چیزی که او را بسیار اذیت می‌کرد بی‌مهری اطرافیان نسبت به مقام معظم رهبری بود که حتی موجب عود بیماریش می‌شد به گونه‌ای که مکدر و ناراحت می‌شد».
در ادامه لیلا اکبری‌پور، مدیر روابط عمومی فرهنگ‌سرای قرآن که از محضر این استاد قرآن برای داوری مسابقات قرآنشان و بعضاً تدریس کلاس‌های قرآن بانوان بهره‌مند می‌شدند، عنوان می‌کند: «او طی سال 92 در دوازدهمین دوره همایش عمری با قرآن جزو بانوان پیشکسوت قرآنی مورد تجلیل قرار گرفت».
30 سال فعالیت در راه قرآن
او ادامه می‌دهد: «مرحومه مهدوی از بانوان فعال قرآنی بیش از 30 سال از عمرش را در راه قرآن، اعتلا و گسترش فرهنگ قرآنی و برپایی کلاس‌های قرآن سپری کرد».
اکبری‌پور اضافه می‌کند: «او از مدرسان قرآن فعال در حوزه بانوان بود که سال‌ها مدیریت مؤسسه حضرت مهدی(عج) در محدوده افسریه را برعهده داشت و زحمات زیادی در زمینه تدریس علوم مختلف قرآنی کشید».
خبرگزاری ایکنا نیز به نوبه خود درگذشت مرحومه پروانه مهدوی را به خانواده وی و جامعه قرآنی تسلیت می‌گوید و از خداوند متعال برای بازماندگانش صبر جزیل مسئلت دارد.
عکس‌هایی از مراسم تجلیل این بانوی قرآنی در دوازدهمین همایش عمری با قرآن







یادآور می‌شود، مراسم سومین روز درگذشت این بانوی قرآنی، عصر امروز، 9 شهریورماه از ساعت 17:30 تا 19:30 در مسجد فاطمیه واقع در افسریه، 15 متری اول، نبش خیابان 43 برگزار می‌شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م.ب
|
|
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
روح استاد عزیزم سرکار خانم مهدوی عزیز ،شاد و همنشین حضرت زهرا سلام الله علیها
اذانی
|
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
استاد قشنگم هر کس هرچه بگوید بازهم کم گفته. چه کنیم بااین درد فراغت اصلا میدانی تو زمینی نبودی تواصلا خدایی بودی تو فرشته ای بی بال در زمین بودی. میدانی چقدر دلم برایت تنگ شده. گویا راحت شدی ازدست ما زمینی ها.
ناشناس
|
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
نمیدونم چرا تا یک نفر از مذهبی ها انسان شاخص و نخبه ای میشود سریع سرطان میگیره و میمیرد. مثلا آقای سلحشور یا آقای علی دادمان یا . . .