صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۴۰۶۸۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
ماهانی تأکید کرد:

گروه جامعه: رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی با بیان اینکه 13 آبان‌ماه، روز ملی استکبار ستیزی است اظهار کرد: بیشترین حضور و فعالیت در این روز به دانش‌آموزان محدود شده است در صورتی که نیاز داریم سایر اقشار و گروه‌ها نیز در این زمینه ورود جدی پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، صابر ماهانی، رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی امروز، چهارم آبان‌ماه، در نشستی خبری که به مناسبت هفته بسیج دانش‌آموزی برگزار شد، اظهار کرد: هفته بسیج دانش‌آموزی از هفتم آبان‌ماه، با شعار «مدرسه انقلابی، دانش‌آموز انقلابی» آغاز می‌شود و تا 13 آبان‌ماه، نیز ادامه دارد.

وی به عناوین در نظر گرفته شده برای این هفته اشاره و عنوان کرد: هفتم آبان‌ماه، مصادف با اولین روز هفته بسیج دانش‌آموزی عنوان «دانش‌آموز بسیجی، انتظار و عدالت‌خواهی» و برای هشتم آبان‌ماه، عنوان «دانش‌آموز بسیجی؛ ایثار و تعالی معنوی» در نظر گرفته شده است.

همچنین روز ۹ آبان‌ماه «دانش‌آموز بسیجی؛ شجاعت و آرمان خواهی»، روز 10 آبان‌ماه «دانش‌آموز بسیجی؛ بصیرت و ولایت مداری» و روز 11 آبان‌ماه «دانش‌آموز بسیجی؛ خلاقیت و نوآوری» نام گرفته است. عناوین در نظر گرفته شده برای روزهای ششم و هفتم هفته بسیج دانش‌آموزی مصادف با ۱۲ و ۱۳ آبان ماه «دانش‌آموز بسیجی اخلاق و پایداری» و «دانش‌آموز بسیجی مقاومت و استکبار ستیزی» است.

وی با بیان اینکه فردا، پنجم آبان ماه، مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل و بیعت مجدد با مقام معظم رهبری با حضور دانش‌آموزان بسیجی در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، گفت: 13 آبان‌ماه، روز ملی استکبار ستیزی است اما بیشترین حضور به دانش‌آموزان محدود شده است در صورتی که نیاز داریم سایر اقشار و گروه‌ها نیز در این زمینه ورود جدی پیدا کنند.

سخنرانی دانش‌آموز پیش از خطبه‌‌های نماز جمعه

ماهانی به تشریح برنامه‌ها پرداخت و برنامه‌های روز هفتم آبان‌ماه، مصادف با اولین روز بسیج دانش آموزی را عطرافشانی و غبارروبی مزار شهدای دانش آموز و معلم، اجرای مراسم بر مزار شهید فهمیده و کوه پیمایی دانش آموزان بسیجی پیشگام عنوان کرد و گفت: در نماز جمعه این هفته یکی از دانش آموزان بسیجی پیشگام، پیش از خطبه‌های نماز به ایراد سخنرانی می‌پردازد و دانش‌آموزان بسیجی دختر و پسر همراه با نمادهای سازمانی در مصلای‌های نماز جمعه سراسر کشور حضور سازمان یافته‌ای پیدا می‌کنند.

وی برنامه‌های دومین روز هفته بسیج دانش آموزی را برگزاری آئین صبحگاه سراسری و نواختن زنگ ایثار و شهادت دانست و گفت: در این روز از دانش‌آموزان نخبه بسیجی در عرصه‌های ورزشی، علمی، هنری، قرآنی و تشکیلاتی تجلیل به عمل می‌آید. همچنین یادواره شهیدان احمد نظیف و شهناز محمدی‌زاده و 36 هزار شهید دانش آموز برگزار می‌شود.

با هوشیاری دانش‌ آموزان نسل چهارم تحقیر استکبار ادامه دارد

ماهانی اجرای برنامه پدافند غیر عامل در مدارس را از جمله برنامه‌های روز 9 آبان ماه، برشمرد و اظهار کرد: همایش استکبار ستیزی دانش‌آموزان نسل چهارم همراه با تجلیل از فرمانده نیروی دریایی برگزار و طی این مراسم دانش‌آموزان بسیجی با بیان اینکه با هوشیاری دانش‌ آموزان نسل چهارم تحقیر استکبار ادامه دارد از فرمانده نیروی دریایی تجلیل به عمل می‌آوردند.

برگزاری نشست‌های معرفتی و بصیرتی «رهبر کوچک»

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی برپایی نشست‌های معرفتی و بصیرتی ویژه فرماندهان واحدهای پیشگام تحت عنوان «رهبر کوچک» را از برنامه‌های ویژه روز 10 آبان ماه برشمرد و گفت: با نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه در استان‌ها به منظور ارائه گزارش عملکرد و معرفی سازمان بسیج دانش آموزی دیدار به عمل می‌آید. همچنین طرح «رهروان شهید فهمیده» در استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان برگزار می‌شود.

ماهانی از برگزاری مسابقه دوندگی رهروان شهدای دانش آموز طی 11 آبان‌ماه، خبر داد و اظهار کرد: در این روز نخبگان علمی، هنری و ورزشی با استانداران و فرمانداران نشست هم نشینی خواهند داشت و از این افراد تجلیل به عمل می‌آید.

ماهانی برنامه روز 12 آبان‌ماه، را برگزاری برنامه‌های متعدد و تعریف فعالیت با موضوع استکبارستیزی و انقلابی گری در قالب‌های مختلف توسط دانش آموزان در سطح مدارس خواند و گفت: در روز 13 آبان ماه، که روز ملی استکبار ستیزی نام دارد دانش آموزان بسیجی حضور سازمان یافته‌ای در مراسم مبارزه با استکبار جهانی خواهند داشت. همچنین مسابقه نقاشی با موضوع مرگ بر آمریکا در مسیر راهپیمائی ویژه دانش آموزان مقطع دبستان برگزار می‌شود.

رویکرد دانش‌آموزان در راهپیمایی 13 آبان؛ بدعهدی امریکا

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی با اشاره به بدعهدی آمریکا در ماجرای برجام اظهار کرد: بسیج دانش آموزی همواره به بد عهدی آمریکا واقف بوده است و امسال نیز با همین مبنا در راهپیمایی روز ملی استکبار ستیزی حضور پیدا می‌کند.

ماهانی در ادامه این نشست به تشریح فعالیت‌های این نهاد پرداخت و گفت: هشتم آبان ماه، سالروز شهادت حسین فهمیده است، همچنین روز 13 آبان ماه نیز به سبب کشف لانه جاسوسی به روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نام گرفته است بنابراین این هفته مبارک را گرامی می‌داریم و به عنوان هفته بسیج دانش آموزی قلمداد می‌کنیم.

ثبت نام 5 میلیون دانش‌آموز در سامانه بسیج

وی دانش آموزان عضو بسیج دانش آموزی را در مقطع دبستان «امیدان»، در مقطع متوسطه اول «پویندگان» و در مقطع متوسطه دوم «پیشگامان» نامید و عنوان کرد: براساس آئین نامه اجرایی، بسیج دانش آموزی باید در همه مدارس دولتی و غیر دولتی تشکیل شود. در حال حاضر در 60 هزار واحد آموزشی کشور بسیج دانش آموزی فعال است و از میان 13.5 میلیون دانش آموز تاکنون پنج میلیون نفر در سامانه بسیج دانش آموزی ثبت نام کرده‌اند.

ماهانی به عرصه‌های مختلف فعالیت بسیج دانش آموزی اشاره و عنوان کرد: عرصه تشکیلاتی و کادر سازی و همچنین عرصه علمی از این جمله است. در این راستا در صدد هستیم با نگاه بسیجی قله‌های علمی را فتح کنیم، بدین جهت طرح‌هایی همچون آیه‌های تمدن، جهاد علمی و تقویت بنیه‌ای علمی دانش آموزان را دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی به عرصه فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی اشاره و عنوان کرد: یکی از تأثیرگذارترین فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی بسیج با آموزش و پرورش موضوع راهیان نور است. اردوی راهیان نور ویژه دانش آموزان بسیجی نیست و تمام دانش آموزان مقطع متوسطه دوم می‌توانند در این اردو شرکت کنند.

وی ادامه داد: امسال برای اولین بار دانش آموزان متوسطه اول نیز می‌توانند با هماهنگی استان‌ها در این اردو حضور یابند در این راستا بهترین و مجهزترین وسایل سیر و سفر را انتخاب می‌کنیم. انتخاب اول ما برای اعزام دانش آموزان قطار است که برای هر نفر بیش از 300 هزار تومان هزینه در بر دارد.در مرحله دوم سعی داریم دانش آموزان را با اتوبوس اعزام کنیم که در این صورت نیز از بهترین و مجهزترین اتوبوس‌ها استفاده می‌کنیم.

راه‌اندازی شوراهای علوی و فاطمی

عرصه تربیت اجتماعی از دیگر رویکردهای بسیج دانش آموزی بود که ماهانی به آن اشاره و عنوان کرد: در این راستا شوراهای علوی و فاطمی راه اندازی شده است و 49 هزار حلقه صالحین با هدف رفع شبهات مشغول فعالیت هستند. همچنین دانش‌آموزان بنا بر فعالیت‌های اجتماعی خود نه تنها در زمینه مرمت و بازسازی مدارس خودشان بلکه با حضور در اردوهای جهادی به دیگر دانش‌آموزان هم نوع خود نیز یاری می‌رسانند.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی به برپایی دوره‌های یاوران ولایت اشاره و عنوان کرد: در این دوره‌ها آموزش فعالیت‌های تشکیلاتی به دانش آموزان ارائه و آنان را برای ایفای نقش در مدارس آماده می‌کنیم. همچنین دو هزار نفر از دانش‌آموزان انقلابی که از فن بیان برخوردارند و در میان دانش آموزان محبوب هستند انتخاب و در دوره‌های یاوران انقلاب حضور پیدا می‌کنند.

پائین نیامدن معدل و رضایت خانواده لازمه مسئولیت ‌دهی به دانش آموزان بسیجی

وی پائین نیامدن معدل و رضایت خانواده را از جمله شاخص‌های سپردن مسئولیت به دانش آموزان بسیجی خواند و گفت: توسعه کمی و کیفی بسیج در مدارس بر عهده مدیران است.

ماهانی با بیان اینکه دانش آموزان نخبه در مدارس مورد توجه جدی بسیج دانش آموزی هستند اظهار کرد: در اکثر مدارس استعدادهای درخشان بسیج دانش آموزی فعال است. همچنین بیشتر اعضای گروه آیه‌های تمدن از دانش آموزان نخبه هستند چرا که یکی از شرایط عضویت در این گروه داشتن معدل بالای 18 است.

50 درصد برترین‌های کنکور عضو بسیج هستند

وی با بیان اینکه 50 درصد از برترین‌های کنکور عضو بسیج هستند اظهار کرد: بسیج نه تنها در عرصه‌های تربیتی و اجتماعی بلکه در زمینه‌های علمی نیز پیشرو و فعال است.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی بر ضرورت اعتماد صحیح و ارائه آموزش‌های تربیتی به دانش آموزان تأکید کرد و گفت: اگر این دو مهم به درستی صورت گیرد دانش آموزان امروز نیز هر یک حسین فهمیده می‌شوند.

ماهانی با اشاره به فعالیت‌های که بسیج دانش آموزی در زمینه آسیب‌های اجتماعی که دانش آموزان را تهدید می‌کند گفت: ابتدا آسیب‌ها را شناسایی و راه درمان آن را احصا کردیم و سپس این موضوع را وارد حلقه‌های صالحین کرده‌ایم.

یادآوری می‌شود، در پایان این مراسم با حضور صابر ماهانی، رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی و حبیب زاده، جانشین سازمان و حجت‌الاسلام حبشی زاده، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانش آموزی از تابلویی که مزین به شناسنامه دانش‌آموز شهید که اقدام به دست‌کاری تاریخ تولد خود کرده بود رونمایی به عمل آمد.

گزارش تصویری این نشست خبری را اینجا ببینید!