صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۴۲۵۳۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
مدیر مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) عنبرآباد تشریح کرد:

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد‌: مدیر مؤسسه عنبرآباد جنوب کرمان به شرح و بسط در‌خصوص اجرای پانزدهمین آزمون سراسری قرآن وعترت اشاره کرد و به سه ایراد عمده در این خصوص پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه خبری اتحادیه تشکل‌هایی کشور«اتقان نیوز»، نرگس شیخ‌اسدی، مدیر مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) عنبرآباد جنوب کرمان درخصوص اجرای آزمون‌های قرآن وعترت توسط مؤسسات قرآنی در سال‌های اخیر اظهار کرد: نقش مؤسسات در آزمون سراسری باید با عنوان یک مدیر مؤسسه ارزیابی کرده و سال‌های قبل مؤسسات خود مجری آزمون بودند.
شیخ‌اسدی سه مشکل را در این زمینه جدی دانست و عنوان کرد:  یکی اینکه آزمون را به ادارات ارشاد محول کردند و ادارات ارشاد مسئولیتی شبیه مؤسسات ندارد و تصدی‌گری دولتی همچنان باعث رکود و تعطیلی می‌کشاند دیگر اینکه آزمون کارمندان را جدا کردند از آزمون قرآن و عترت موسسات که این باز خودش نوعی دلسردی بین مدیران به وجود آورده و با وجود تبلیغاتی که در این زمینه کردند متوجه شدند که ربطی به آنها ندارد و همچنین عدم پرداخت مطالبات مؤسسات به موقع از مهمترین مطالبی است که درخصوص آزمون قرآن و عترت می توان نام برد.
وی  در‌خصوص محول شدن مسئولیت این آزمون به ادارات ارشاد اظهار کرد: وقتی کار با مؤسسات باشد یک احساس مسئولیتی دست می دهد که باید کار را از صفر تا صد خودشان انجام دهندو این باعث احساس مسئولیتی مضاعف می شود که این کار را به نحو احسنت انجام داده است.
 مدیر مؤسسه امیرالمؤمنین(ع)عنبرآباد  درخصوص نقش مؤسسات قرآنی در آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت:  اگر امسال نیز آزمون به مؤسسات قرآنی سپرده می شد مؤسسات بر اساس آنچه که بر گردن آنها افتاده بود سعی می‌کردند بیشترین ثبت نامی را داشته و کلاس‌های فشرده‌ای را برگزار کنند و یا حتی  کلاس‌هایی برای افرادی که شاغل هستند یا افرادی که مشکل مالی دارند و حتی افرادی که در طول سال آموزش‌هایی دیدند و می‌خواهند گواهینامه کشوری دریافت کنند آنها را نیز فراخوان می‌کنند. اگر قرار باشد از خود مؤسسه هزینه‌ای بیشتر از آنچه که ارشاد به آنها می‌دهد خرج کند آنها این کار بواسطه آن مسئولیتی که بر گردن مؤسسه افتاده است انجام خواهند داد ولی امسال اداره این آزمون‌ها را بر اداره ارشاد استان‌ها گذاشتند.
وی اداکمه داد : ادارات ارشاد آن حس مسئولیت را ندارند و معمولاً نیز در هر جایی که متصدی امری اداره‌ای شود در حد رفع تکلیف کار انجام می‌شود در حدی که تا ساعت 2 یا 4 کار انجام شده و کارمند به خانه‌اش می‌رود کارمند عصر و شبش را وقت نمی‌گذارد در حد بخش نامه رفع تکلیف می‌کند اما وقتی مسئولیت به دست مؤسسات سپرده شود آنها شب روز وقت گذاشته و برای اینکه جذب حداکثری بیشتر در آزمون و در نتیجه خروجی بهتری داشته باشند همه کار اعم از کلاس‌های فشرده و حتی رایگان را انجام می‌دهند و نهایت تلاش را یک مجموعه به صورت خودجوش و مردمی انجام دهد بهتر انجام می‌گیرد تا اینکه تصدی‌گری اداره سازمان یا نهاد دولتی‌ای باشد، اما چون مؤسسات یک نهاد خودجوش هستند و فعالیت شان اثر گذارتر از جاهایی که کارهای فرهنگی انجام می‌دهند.
وی با اشاره به مؤسسات قرآنی به عنوان یک نهاد خودجوش که اثر گذار فرهنگی هم هستند، گفت: متولیان فرهنگی شهر نیز به این نکته اذعان دارند که  فعالیت‌های مؤسسات مردمی از مجموع فعالیت‌های فرهنگی ادارات و سازمان‌ها یک سر و گردن بالاتر است و فقط به دلیل مردمی و خودجوش بودن و احساس وظیفه‌ای که دارند خیلی بهتر عمل می‌کنند.
شیخ‌اسدی تصریح کرد: اگر از مؤسسه‌ای بپرسند چرا جذب کم شده است مؤسسه باید به این سؤال پاسخگو باشد آیا ثبت نام کم بوده آیا کلاس‌های اثر گذار نبوده است؟ آیا اساتید این مؤسسه نتوانسته‌اند کاری اثرگذار و ماندگار انجام دهند؟ آیا جذب و تبلیغ این مؤسسه تأثیر نداشته ؟ این باعث می شود خود مؤسسه با به چالش کشیدن خودش را ارزیابی کند اما اگر همین سؤال از مدیران ارشاد پرسیده شود آنها خیلی راحت می‌گویند خوب ظرفیت استقبال تا به همین اندازه در شهر بوده است!

این فعال و مدرس قرآنی با تأکید بر اضافه شدن آزمون ضمن خدمت کارکنان دولت افزود: ضمن خدمت کارمندان کار بسیار خوب و عالی بود ولی شیوه اجرای آن مورد پسند مؤسسات قرار نگرفت به‌دلیل آنکه مؤسسات برنامه‌ریزی کرده بودند که حضور حداکثری کارمندان را در مؤسسات خود داشته باشند یعنی دیدند وقت مناسبی است کارمندان را با مؤسسات آشنا کرده و به آنها کلاس‌های دیگر روخوانی و روانخوانی را پیشنهاد دهند اما با رویکردی متفاوت کارمندان به طور مجزا بدون اینکه حتی از اسامی مؤسسات شهرش را بشناسد خود به خود به‌عنوان یک شخص حقیقی و داوطلب آزاد وارد شده و ثبت نام می‌کند و ممکن است شخص دیگری به جای خودش آزمون را بدهد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر این اتفاق در مؤسسات رقم می‌خورد، بیان کرد: اگر آموزش کارمندان را به مؤسسات می‌دادند اولا اینکه کارمندان دولت تعاملی بیشتر با مؤسسات داشتند و دوم اینکه مؤسسات حاضرند کلاس‌های فشرده و جامع و کاملی برای کارمندان در نظر بگیرند و بهترین برنامه را از این آزمون و تفسیر داشته باشند و برای آنها علاقه‌مندی بیشتری ایجاد شود حتی در بخش های دیگری مثل تجوید ترجمه و مفاهیم و بخش‌های عترتی مثل صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه فرصت خوبی بود که تعاملی ایجاد شود که با این حرکت که کارمندان دولت به صورت فردی می‌توانند ورود پیدا کنند کارمندان با ورود به این مسئله باعث حمایت خوبی از مؤسسات می‌شدند مؤسسه‌ای اگر تنها سیصد کارمند نیز ثبت نام می‌کرد خیلی برای مؤسسه ثمرات و برکت‌های خوبی به ارمغان داشت.
وی درخصوص معوقه‌های سال‌های قبل آزمون قرآن و عترت ارشاد گفت: مؤسساتی که آزمون‌های سال‌های قبل را به نحو احسنت انجام دادند هنوز معاونت نتوانسته هزینه آنها را به ما برگرداند که ما بتوانیم اساتید را نسبت به کلاس‌های رایگان دلگرم کنیم علی‌الخصوص نسبت به مناطق محروم که مردم اوضاع معیشتی مناسبی ندارند و از هزینه همین آزمون‌ها تعذیه می‌شوند.
شیخ اسدی تصریح کرد: در واقع می‌توان گفت که مطالبات آزمون‌های سراسری گذشته پرداخت شده ولی خود ادارات ارشاد از عدم واریز به حساب مؤسسات معین و تقسیم آنها خبر می‌دهند.
 وی در پایان گفت: در پاموسسات مدام پیگیرند ولی تا این ساعت هیچ هزین های پرداخت نشده و حتی استادی داریم که شش ماه است که حقوق پرداخت نکرده و ما به همین قصد نشسته‌ایم که با معوقه های پرداخت نشده حقوق کارکنانمان را بدهیم. ما می‌خواهیم کار قرآنی رونق پیدا کند بودجه ای برای برنامه های قرآنی خیلی مناسب نبود و کارمندان کمکی بود و بحث دیگری بود که تفاهم نامه بین مؤسسات و ادارات مختلف بسته شود که بتوناند از برنامه‌های مؤسسات استفاده کنند هزینه ای هم ندادند مهم نیست بلکه هم کارمندان بهره می‌برند و دیگر اینکه باعث اعتبار بخشی به مؤسسات انجام می شود و این اعتبا بخشی باعث دلگرمی عوامل و اساتید مؤسسات می‌شود.