صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۴۴۵۵۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
ابراهیم حاتمی‌کیا:

گروه هنر: کارگردان «بادیگارد» با بیان اینکه فیلم‌ساز مولف می‌بایست در حوزه‌ای که آگاهی دارد فیلم‌سازی کند، گفت: به فیلم‌سازان جوان توصیه می‌کنم که آداب هنر را در کارهایشان بیشتر رعایت کنند، البته خوشحالم که جشنواره سال گذشته بهترین فرصت را فراهم آورد تا حرف فیلم‌سازان جوان شنیده شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) نخستین نشست از سلسله نشست‌های «سینما و یک دیدگاه» با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا در پردیس سینمایی چهارسو شب گذشته 18 آبان‌ماه برگزار شد. این جلسه در حاشیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد. در ابتدای این برنامه حاتمی‌کیا گفت: یک گفت‌وگوها، گفتمان دوستانه‌ای با سینماگران جوان است تا بتوانیم با بیان مشکلات خود، تجربیات مفید کسب کنیم.

وی افزود: به فیلم‌سازان جوان توصیه می‌کنم که آداب هنر را در کارهایشان بیشتر رعایت کنند، البته خوشحالم که جشنواره سال گذشته بهترین فرصت را فراهم آورد تا حرف فیلم‌سازان جوان شنیده شود؛ اتفاقی که سبب شد فیلم‌سازان جوان و تازه‌نفس فرصت نشان دادن خود را داشته باشند.

کارگردان «بادیگارد» به توضیح فوق اضافه کرد: سینما دو نیاز دارد. ابتدا فیلم‌سازانی که به معنای حرفه‌ای به دنبال وارد هنر هفتم می‌شوند و سینماگرانی که به سمت مؤلف‌بودن حرکت می‌کنند، البته باید توجه داشت که به فیلم‌ساز مولف نمی‌توان سفارش داد، ولی فیلم‌سازان حرفه‌ای قادرند با گرفتن سفارش فیلم‌سازی کنند.

وی ادامه داد: فیلم‌سازان مولف در وضعیت فعلی سینما تحت فشار است، چون جریان‌های اقتصادی و اجتماعی اجازه دیده شدن را از وی می‌گیرند، هرچند عده‌ای از این فیلم‌سازان به جشنواره‌ها راه پیدا می‌کنند و به‌نوعی دیده می‌شوند.

حاتمی‌کیا به آزادی که در سینمای دهه 60 وجود داشت اشاره کرد و گفت: معتقدم در دهه 60 امکان فیلم‌سازی بهتر فراهم بود، چون آزادی عمل در آن دوران بهتر بود، به همین دلیل طیف‌های مختلفی از سینماگران در آن دوران کار می‌کردند.

وی درباره ویژگی سینماگر مولف چنین توضیح داد: فیلم‌ساز مولف می‌بایست در حوزه‌ای که آگاهی دارد فیلم‌سازی کند، زیرا اگر فیلم‌ساز مولف در کاری که بلد است فعالیت کند فیلمی در خور توجه تولید خواهد کرد. نکته دیگر اینکه فیلم‌ساز مولف جهان خود را توضیح می‌دهد، هرچند این اتفاق شاید در کارهای اول وی رخ ندهد، اما در آینده معنای مورد نظر در کارش دیده خواهد شد.

وی متذکر شد: نکته دیگر اینکه، فیلم‌ساز مولف اگر به کارش باور داشته باشد دیگر تهیه‌کننده دولتی یا غیر دولتی نمی‌توانند چیزی را به وی دیکته کند. درباره خودم هم باید بگویم که هیچ‌گاه ادعای فیلم‌سازی نداشته‌ام بلکه چیزی را که بلد هستم، می‌سازم، پس در کارهایم حرفی را می‌زنم که مال خودم است و ممکن است عده ای را عصبانی کند.

کارگردان فیلم «آژانس شیشه‌ای» ادامه داد: من نسل آنالوگ هستم. برای همین سخت است که وارد فضای دیجیتال شوم. بنابراین وقتی یک فیلم‌ساز کار اولی درباره اثرش از من نظر می خواهد سعی می‌کنم حرفی نزنم، چون نمی‌دانم در جهان او چه می گذرد.

حاتمی کیا در انتهای سخنانش تاکید کرد: در سینمای کشور ما آثار مختلفی از شهرهای مختلف وجود دارد؛ آثاری که ممکن است از کردستان باشند یا زاهدان. با این توضیح سینمای ایران موقعیت خوبی را برای فیلم‌سازان فراهم آورده و از آن می‌توان به عنوان سینمای خوب نام برد.