صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۵۰۲۵۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
خطیب جمعه تهران تشریح کرد:

گروه سیاسی: آیت‎الله موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به آیه 3 سوره توبه اظهار کرد:‌ در قرآن کریم دستورالعمل مقابله با تحریم‎های آمریکا بیان شده که باید بر اساس آن عمل کرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز، 12 آذرماه در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به راهپیمایی اربعین گفت: عظمت راهپیمایی اربعین امری است فراموش نشدنی که مردم نفوذ ایمان و عشق به اهل بیت(ع) را به نمایش گذاشتند.
وی خطاب به رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: خدا برای شما کافی است و این عاشقان اهل بیت(ع) بهترین یاوران برای شما هستند.
خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدام تروریستی داعش در حله که منجر به شهادت زائران حسینی شد، گفت: داعش در حله مرتکب جنایت عظیمی شد که به بازماندگانشان تسلیت می گویم و از درگاه خداوند برای شهدا علو درجات مسئلت می کنم.
وی به فاجعه منا، دیگر حادثه فراموش نشدنی اشاره کرد و افزود: جنایات منا فراموش نشدنی است و من معتقدم در هر مناسبتی باید این جنایت مطرح شود و بی کفایتی آل سعود در مدیریت حج منعکس شود.
آیت الله موحدی کرمانی در بخش دیگری از سخنانش به برخورد دو قطار در مسیر تبریز ـ مشهد پرداخت و گفت:‌ مسافران و شاهدان عینی می گویند که این حادثه دلخراش و جانسوز حدودا ساعت 7 و نیم صبح اتفاق افتاد اما بالگردها و ماشین های امدادی ساعت 10 و نیم آمدند در حالی که امکاناتی نداشتند و عده ای از مردم سرگردان بودند و در سرما می لرزیدند و عده ای در داخل آتش زنده زنده  می سوختند.
وی استعفای مدیرکل راه آهن را تعجب آور عنوان کرد و افزود: اگر مقصر هستید که باید عزل و محاکمه شوید و اگر مقصر نیستید چرا به تقلید از فرهنگ غرب استعفا دادید.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: شنیده شده که گفته اند که جان باختگان بیمه بودند و جای نگرانی نیست؛ این هم از آن سخن های عجیب است.
وی همچنین گفت: در مورد پذیرایی از مسافران قطارها نیز شنیده شده که قراردادی 12 میلیون یورویی با شرکت هلندی بسته شده و جا دارد که گفته شود وقت آن نیست که به عوض رو آوردن به شرکت های خارجی از شرکت های داخلی استفاده شود؟
آیت الله موحدی کرمانی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در مورد پیگیری و به نتیجه رساندن مسئله حقوق های نجومی گفت: گویا این مسئله فراموش شده در حالی که قرار بود پیگیری و به مردم اطلاع رسانی شود؛ گویا قرار است رهبر معظم انقلاب مطالبی بگویند و مسئولان مدعی پیرو رهبری به آنها عمل نکنند.
وی اظهار کرد: وقتی موضوع حقوق های نجومی مطرح می شود، برخی می گویند اینها قانونی گرفته شده است؛ مسئولان باید حرمت قانون را حفظ کنند و مردم را نسبت به قانون بدبین نکنند؛ نظام ایران، جمهوری اسلامی است که در آن قرآن حاکم است که بر قسط و عدالت تأکید می کند و این حقوق ها با عدل سازگاری ندارد.
خطیب جمعه تهران تصریح کرد: مسامحه و غفلتی که در رابطه با ابطال این قوانین آمده را به پای دین ننویسید؛ اگر این حقوق ها را به صورت قانونی گرفته اند چرا برمی گردانند و چرا از آنها گرفته می شود؟
وی اظهار کرد: مسئولان برای قطع یارانه ها ده ها جلسه و کمیسیون برگزار می کنند اما وقتی به حقوق های نجومی می رسد دست روی دست می گذارند.
آیت الله موحدی کرمانی همچنین با اشاره به تمدید تحریم های ایران از سوی آمریکا به مدت 10 سال گفت: از آمریکا جز دشمنی انتظار نمی رود و الان وقت مقابله به مثل است؛ قرآن می گوید اگر کسی به شما تجاوز کرد شما نیز همانگونه با او عمل کنید؛ دستورالعملی که قرآن برای ما در تقابل با این تحریم ها بیان کرده این است که «وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» [اين آيات] اعلامى است از جانب خدا و پيامبرش به مردم در روز حج اكبر كه خدا و پيامبرش در برابر مشركان تعهدى ندارند» (آیه 3 سوره توبه).
خطیب جمعه تهران افزود: با صدای بلند به آمریکا اعلام می کنیم که ما از حکومت ننگین شما و عناصر پیمان شکن، دروغ گو و از رویه شما که خون ریزی و حمایت از ستمگران است بیزاریم و اگر شما به سوی پاره کردن برجام می روید ما قبل از شما آن را می سوزانیم.
وی با اشاره به هشدارهای رهبر معظم انقلاب در رابطه با بدعهدی های آمریکا و نتیجه خوش بینی به آمریکا گفت: تا کی قرار است  رهبر معظم انقلاب هشدار بدهد و مسئولان بیدار نشوند؛ رهبر معظم انقلاب قبل از توافق برجام فرمودند من به این امر بدبین هستم  و حال اینکه عده ای می گویند آنچه اتفاق افتاده تحریم نیست بلکه تمدید است، هرچه می خواهد باشد!؛ ما می گویم خباثت و بدعهدی و رذالت و سقوط از مرحله انسانیت و شرافت است و از مسئولان می خواهیم که همچون مردم بیدار شوند و دل به آمریکا نبندند.
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود به پیروزی های اخیر ارتش سوریه و عراق در عقب راندن نیروهای داعش اشاره کرد و گفت: ارتش سوریه و عراق و نیروی مقاومت موفق شدند مراکز زیادی را که در تسلط داعش بود پس بگیرند و مردم آواره و مظلوم را از چنگ داعش نجات دهند.
وی در پایان درگذشت آیت الله موسوی اردبیلی و حجت الاسلام شاهرخی را تسلیت گفت و یاد فیدل کاسترو را به عنوان مردی آزاده، مبارز، شجاع و دلاور گرامی داشت.
بنابراین گزارش، آیت الله موحدی کرمانی در خطبه اول نماز جمعه ضمن توصیه نمازگزاران به رعایت تقوا و نیز تسلیت به مناسبت ایام سوگواری رحلت پیامبر اسلام(ص) و شهادت امام مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، فرارسیدن ماه ربیع الاول؛ ماه ولادت پیامبر(ص) و امام صادق(ع) و ماه هجرت پیامبر از مکه به مدینه را تبریک گفت.
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش در ادامه مباحث خود به تبیین ابعاد مختلف انسان پرداخت و گفت: یکی از حالاتی که مربوط به انسان است و اگر به آن توجه کند، تأمین کننده سعادت اوست، ذکر است که به معنای یاد کردن است.
وی افزود: ما یک ذکر قلبی داریم و یک ذکر لسانی و زبانی، که اصل ذکر قلبی است که انسان یاد خدا باشد و او را در هر حالتی فراموش نکند.
آیت الله موحدی کرمانی ذکر لسانی را کلیدی برای ذکر قلبی عنوان کرد و گفت: در قرآن ذکر به همراه کثیر آمده به این معنا که هیچ گاه از یاد خدا غافل نباشیم.
وی در ادامه  فرازهایی از مناجات الذاکرین را قرائت کرد.