صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۵۶۴۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
توپچی عنوان کرد:

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر چهارمین دوره مسابقات قرآنی سراج با اشاره به نوآوری‌‌های این دوره از مسابقات گفت: افزوده شدن رشته حفظ قرآن خردسال و کودک از جمله نوآوری‌های این دوره از مسابقات است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری چهارمین دوره مسابقات قرآنی سراج امروز، 5 دی‌ماه با حضور علی‌اکبر توپچی، دبیر این دوره از مسابقات و رئیس فرهنگ‌سرای قرآن و سایر اصحاب رسانه در فرهنگسرای قرآن برپا شد.

توپچی گفت: این نشست در آستانه برپایی چهارمین دوره مسابقات قرآنی سراج برپا شده است. این مسابقات توسط فرهنگ‌سرای قرآن وابسته به سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری از حدود سه سال پیش آغاز شده است که با استقبال جامعه قرآنی روبرو بوده است. رویکرد اصلی برپایی این مسابقات ایجاد شور و نشاط در جلسات سنتی قرآن بوده است. همان طور که می‌دانید یکی از بی‌بدیل‌ترین فعالیت‌های قرآنی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن، جلسات سنتی قرآن بوده است که با رویکرد خاص مردم و با اخلاص برپا می‌شد و کماکان ادامه دارد.

رئیس فرهنگسرای قرآن با اشاره به اینکه اساتید این جلسات قرآن، تاثیرات خوبی را بر روی مردم داشته‌اند افزود: جلسات قرآن مبتنی بر اراده صددرصدی مردم برپا شده است که این علت ماندگاری این جلسات بوده است و این به معنای نقش آفرین نبودن فعالیت‌های موسسات و تشکل‌های قرآنی نیست، لذا سعی کردیم، برپایی این مسابقات توجه ویژه‌ای به جلسات فوق داشته باشیم.

توپچی با اشاره به اهداف این مسابقات اظهار کرد: شناسائی استعدادهای قرآنی از جمله این اهداف است، اگر بخواهیم خدمتی به جلسات قرآن کنیم شایسته است پس از برپایی مسابقات سراج برای برگزیدگان این مسابقه که از منتخبان جلسات قرآن هستند و افراد توانمندی در سطح منطقه یا شهر تهران بوده‌اند دوره‌های تدارک دیده شود تا بتوانند با حضور در آن دوره‌ها از عرصه مختلف صوت و لحن و سایر دوره‌های فرهنگی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به دیگر هدف برپایی این مسابقات تصریح کرد: در نظر داریم با برپایی مسابقات سراج بانک اطلاعاتی جامع از اساتید جلسات قرآن فراهم کنیم؛ چرا که یکی از فقدان‌های جامعه امروز این است که چنین بانکی موجود نیست. از سوی دیگر می‌توانیم با اساتید جلسات قرآن ارتباط‌گیری کنیم و از نظرات آنها بهره‌مند شویم.

دبیر چهارمین دوره مسابقات قرآنی سراج با پیشنهاد راه‌اندازی مجله سراج ویژه اساتید قرآنی با محوریت جلسات قرآن تاکید کرد: سال گذشته این مسابقات تنها در بخش قرائت قرآن بود، اما امسال بخش حفظ نیز به آن اضافه شده است. رده‌های سنی این مسابقات، شامل بانوان و آقایان زیر 12 سال، 12 تا 18 سال و بالای 18 سال است که مسابقات در سطح مقدماتی، منطقه‌ای و نهایی برگزار می‌شود.

توپچی با اشاره به ویژگی این دوره از مسابقات عنوان کرد: اضافه شدن رشته حفظ خردسالان و کودکان در دو رده سنی 4 تا 6 سال و اول تا سوم ابتدائی از نوآوری‌های این دوره از مسابقات بوده است. تا علاقه‌مندان در این بخش بتوانند با ثبت نام در این دوره از مسابقات زمینه رشد و شکوفائی آنها فراهم شود.

رئیس فرهنگسرای قرآن با اشاره به اینکه این مسابقات در 10 رشته شامل 8 رشته قرائت و دو رشته حفظ برپا خواهد شد عنوان کرد: مسابقات در دو سطح مبتدی و پیشرفته و قرائت تحقیق و ترتیل با محدودیت و مشخص کردن سوره‌ها انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: بخشی از استقبال سال گذشته این مسابقات به دلیل همین بخش مبتدی بوده است، چون صرف مسلط بودن داوطلبان بر روان‌خوانی خوب قرآن می‌تواند با تشخیص استاد جلسه‌شان در این مسابقات شرکت کنند ضمن اینکه کل قرآن در این مسابقات به نمایش گذاشته نشده است، بلکه سوره‌ها و آیات متناسب با رده‌های مختلف سنی مشخص شده است. همچنین برگزیدگان این مسابقات در سه سطح الف، ب، ج مشخص می‌شوند و به تمامی آنها هدایای نیز اهدا می‌گردد.

وی با اشاره به روند اجرای و تبلیغاتی این مسابقه بیان کرد: تبلیغات مسابقات قرآنی سراج از روز گذشته آغاز شده است و ثبت نام نیز تا 29 دی‌ماه ادامه خواهد داشت و سپس مرحله مقدماتی و منطقه‌ای آن ویژه مناطق 22 شهر تهران از 30 دیماه تا 8 بهمن ماه انجام می‌گیرد و نفرات برگزیده مرحله مقدماتی طی 9 تا 12 بهمن ماه به فرهنگسرای قرآن اعلام می‌شوند و مرحله نهایی این مسابقات 14 و 15 بهمن ماه به صورت مجزا در دو بخش آقایان و بانوان به میزبانی فرهنگسرای قرآن انجام می‌گیرد.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
با شرکت علاقمندان خردسال در این مسابقه به توان و ظرفیت‌های قرآنی خود پی خواهند برد