صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۶۷۵۶۹
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰

برنگار منطقه خاورمیانه 'سی ان ان' فرمان دونالد ترامپ برای ممنوعیت مهاجرتی اتباع شماری از کشورهای مسلمان جهان را هدیه ای به داعش و لکه ننگی برای آمریکا خواند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) به نقل از ایرنا، 'بن ودمن' (Ben Wedeman) امروز (شنبه) در مصاحبه با این شبکه خبری آمریکایی از استانبول درباره لغو 120 روزه پذیرش پناهجو از هفت کشوری عمده مسلمان گفت: دریافت این خبر برای بسیاری از پناهجویان که قصد سفر به آمریکا را داشتند، شوک آور بود، چرا که به یک باره درها را برای ورود به آمریکا را به روی خود بسته شده دیدند.
وی افزود، یکی از دوستان کرد عراقی وی که امروز با خانواده اش به فرودگاه رفت که 'در آنجا به او گفته شد از آنجا که آنها روادید پناهجویی آمریکا را دریافت کرده اند، نمی توانند سوار هواپیما شوند و باید به خانه بازگردند. وی از هم پاشیده است'.
ودمن ادامه داد: اکنون عراقی هایی که به آمریکایی ها در پرخطرترین مناطق کمک کرده اند، می بینند درها برای رفتن به کشوری که به آن خدمت کرده اند، به ناگاه بسته شده است.
خبرنگار سی ان ان گفت: بدون تردید این اقدام ترامپ پیام منفی به سایر مسلمانان جهان بخصوص این نقطه از جهان (خاورمیانه) خواهد داد و به هچ عنوان برای امنیت آمریکا سازنده نیست.
وی تاکید کرد: این یک هدیه به داعش است. آمریکا با این اقدام خود فراتر از تبلیغات منفی داعش عمل کرد.
ودمن افزود: من بسیاری از عمر خود را در منطقه خاورمیانه گذرانده ام و هر دو فرزند من را پزشکان مسلمان به دنیا آورده اند و حتی زمانی که در غزه مجروح شدم تحت مداوای پزشکان مسلمان قرار گرفتم.
خبرنگار آمریکایی ادامه داد: اکنون مسلمانان بخاطر باورشان، در آمریکا پذیرفته نمی شوند و این سرانجام خوبی نخواهد داشت و لکه ننگی برای آمریکاست.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است: در متن نهایی دستور اجرایی ضد مهاجرتی که جمعه (دیروز) به امضای رئیس جمهوری آمریکا رسید، دوره تعلیق روادید کشورهای هدف به 90 روز افزایش یافته، اما در قانونی که به آن استناد شده، فهرستی از این کشورها ارائه نشده است.
خبرگزاری آسوشتیدپرس دراین باره افزود: گر چه سند نهایی فهرست دقیقی از کشورهای مورد نظر ارائه نمی دهد، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد برای اتباع کشورهای عراق، سوریه، ایران، سودان، لیبی ، سومالی و یمن در سه ماهه آینده روادید صادر نخواهد شد لذا از ورود اتباع کشورهای هدف به خاک این کشور ممانعت می شود. روادید دیپلماتیک از این قاعده مستثنی است.
دستور اجرایی ترامپ همچنین در بحث پناهجویان منع 120 روزه برای پذیرش پناهجو تعیین کرده است. هدف از این اقدام تامین زمان لازم برای تعیین ساز و کار بررسی صلاحیت پناهجویان، پیش از ورود آنها به آمریکا، عنوان شده است.
دستور ترامپ همچنین تعداد پناهجویانی را که آمریکا قصد دارد در سال جدید میلادی پذیرش کند، به 50 هزار نفر کاهش داده است.
«باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا سقف فعلی پذیرش پناهجو را 110 هزار نفر در نظر گرفته بود.
در دستور روز جمعه ترامپ به جزییات طرح دولت جدید آمریکا در بررسی صلاحیت پناهجویان اشاره نشده است.