صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۷۲۶۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳

نشست تخصصی انقلاب اسلامی؛ برآیند چهار دهه حمایت از مقاومت ضد صهیونیستی با حضور نمایندگان جنبش حماس و جهاد اسلامی و همچنین رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امورخارجه برگزار شد



به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از خبرگزاری قدس (قدسنا)‌، «نشست تخصصی انقلاب اسلامی برآیند چهار دهه حمایت از مقاومت ضد صهیونیستی» به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران از سوی جمعیت دفاع از ملت فلسطین و با همکاری خبرگزاری قدس با حضور نمایندگان جنبش حماس و جهاد اسلامی و همچنین رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امورخارجه برگزار شد.

اگر چنانچه دولت ترامپ جانب رژیم اشغالگر قدس را بگیرد در مقابل یک و نیم میلیارد مسلمان ایستاده است

در ابتدای این نشست خالد قدومی نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران با تبریک پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به مردم ایران و رهبری معظم انقلاب گفت: هم جمهوری خواهان و هم دموکرات ها به دلیل نفوذ لابی صهیونیستی، بر سر طرح انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس که ابتدا در زمان ریگان مطرح شد، اتفاق نظر دارند.

وی افزود: آنها موفق نشده اند تا به امروز این اقدام را عملی سازند و هر رئیس جمهوری که در آمریکا به قدرت رسیده است، خود را ملزم می داند که آن را اجرایی کند ولی آن را به تعویق می اندازد. همانگونه که در دوره اوباما هم به همین صورت عمل شد. همین سناریو در زمان ترامپ هم اجرایی شد.

نماینده حماس افزود: ترامپ در ابتدا با لحن بسیار تندی در مورد انتقال سفارت سخن گفت، ولی در حال حاضر می بینیم که این وعده عملی نشده است. ترامپ که در ابتدا می گفت من سفارت را انتقال می دهم در موضع اخیر خود اعلام کرده است که این طرح را بررسی خواهد کرد.

خالد قدومی در ادامه با بیان اینکه همیشه آمریکایی ها جانب صهیونیست ها را گرفته اند و این جانبداری از صهیونیست ها همواره از جانب دو حزب جمهوری خواه و دموکرات بوده است بیان داشت: کمک هایی که اوباما به رژیم صهیونیستی کرد هیچ کدام از روسای جمهور آمریکا به این رژیم نکرده اند. مشکل جدیدی که باید با آمدن ترامپ به آن پرداخته شود شخصیت غیر قابل پیش بینی وی است. وقتی از نوام چامسکی می پرسند پیش بینی شما در مورد ترامپ چیست؟ در پاسخ می گوید هیچ چیزی در مورد ایشان نمی توانم بگویم چون وی اصلا قابل پیش بینی نیست و باید انتظار هر چیزی را از ایشان داشته باشیم.

نماینده حماس در تهران گفت: حقیقت این است که بر اثر ضعف جهان عرب، هم صهیونیست ها و هم آمریکایی ها از موقعیت مسلمانان در جهت منافع خودشان سوء استفاده می کنند. به گونه ای که صهیونیست ها طی یک ماه گذشته، بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل سه پروژه شهرک سازی را در داخل قدس کلید زده اند و آمریکایی ها هیچ موضعی در این باره نگرفته اند. صهیونیست ها در اقدام اخیر خود پا را فراتر گذاشته اند و اخیرا شاهد تصمیم اخیر کنست و دزدیدن اراضی فلسطینیان هستیم.

قدومی تصریح کرد: از منظر روابط بین الملل باید گفت رژیم صهیونیستی با اقدامات خود، سیلی محکمی به جامعه بین المللی و طرح دو کشوری آنها زده است.قدس همواره در برابر وجدان بیدار مردم مسلمان جهان قرار دارد. همگان باید بدانند که انتفاضه هایی که صورت گرفت برای اهمیت مسئله قدس است. آمریکایی ها باید بدانند اگر چنانچه دولت ترامپ جانب رژیم اشغالگر قدس را بگیرد در مقابل یک و نیم میلیارد مسلمان ایستاده است. ملت فلسطین این اجازه را نخواهد داد تا به حقوق حقه اش دست درازی کنند.

نماینده حماس با بیان اینکه ملت فلسطین مقاوم است و همچنان هم مقاوم خواهد بود افزود: تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد، چه کسانی از فلسطین و قدس دفاع کردند و چه کسانی در برابر حق و حقیقت ایستادگی کردند.

پیروزی انقلاب اسلامی، اشغال و توسعه طلبی رژیم صهیونیستی را در یک سیر نزولی قرار داد

در ادامه این نشست حمیدرضا دهقانی رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امورخارجه با تبریک سالگرد پیروزی شکوهمند ملت ایران و دهه فجر گفت: جدا کردن نام امام خمینی (ره) از موضوع فلسطین بسیار سخت است. در خاطر دارم که پس از رحلت حضرت امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب فرمودند این انقلاب در هیچ جای دنیا بدون نام خمینی کبیر شناخته شده نیست. موضوع فلسطین بدون نام امام خمینی (ره) بی معنا و جدا ناپذیر است.

رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امورخارجه در ادامه افزود: ما کنار ملت فلسطین چه در قبل و چه بعد از انقلاب بوده و هستیم. اگر عملکرد رژیم صهیونیستی را قبل از انقلاب اسلامی و بعد از آن بررسی کنیم متوجه می شویم که صهیونیست ها در زمان طاغوت در پرونده خود نمودار افزایشی گسترش شهرک ها، جرایم و جنایات را داشته اند. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ما شاهد یک سیر نزولی این جنایات در سرزمین های اشغالی بوده ایم.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص اشغال و توسعه طلبی در یک سیر صعودی قرار داشت، اما بعد از پیروزی این انقلاب سیر صعودی آن‌ها به سیر نزولی تغییر پیدا کرد، گفت: برخی کشورهای عربی به دلیل سیاست غلط و ساده انگاری خود، موجب گسترش توسعه طلبی‌های این رژیم شده اند.

رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امورخارجه بیان کرد: متاسفانه طرح مسائل فرعی باعث شد تا این رژیم با ایجاد نا امنی های موضعی و مقطعی در جهان اسلام برای خود حاشیه امنی بسازد و اولویت بخشی مسائل فرعی سبب شد تا این رژیم برای خود امنیت سازی کند. مرکز مطالعات امنیت رژیم صهیونیستی در تازه ترین گزارش خود نوشت: اختلافات و درگیری های فرقه ای و طایفه ای به عنوان یکی از فرصت های رژیم صهیونیستی است.

دهقانی افزود: در مقابل یکی از چالش های راهبردی رژیم صهیونیستی در داخل سرزمین های اشغالی، شکاف ها و اختلافات میان مقام های صهیونیست است. نتانیاهو جنایتکارترین و تندروترین فردی است که در سرزمین های اشغالی روی کار آمده است. نتانیاهو بر این باور است که ترامپ از او حمایت خواهد کرد و او می تواند به گسترش شهرک سازی های خود ادامه دهد.

دهقانی با بیان اینکه از دیگر چالش های این رژیم حضور نظامی روسیه در بحران سوریه بود که سبب شد تا جریان مقاومت در منطقه تقویت شود افزود: هر چند صهیونیست ها در ابتدا خوشحال بودند ولی به تدریج مردم و ارتش سوریه توانستند تروریست ها را سرکوب کنند. در حال حاضر و پس از این پیروزی ها نگرانی صهیونیست ها تشدید شده است چون این پیروزی ها را حاصل افزایش قدرت جریان مقاومت و به خصوص جمهوری اسلامی ایران می دانند.

وی افزود: شعارها و سخنان ترامپ در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس و عقب نشینی از این موضعِ افراطی به دلیل فشار افکار عمومی جهان بود. شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه 478 به صراحت بیان می دارد هر گونه تصرف قدس محکوم است. همچنین کنوانسیون ژنو انتقال سفارت در سرزمین های اشغالی را یک جرم محسوب می دارد.

رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امورخارجه در پایان گفت: بر اساس گفته های حضرت امام (ره) که فرمودند اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شودو همچنین این سخن مقام معظم رهبری که فرمودند اسرائیل تا 25 سال آینده نابود خواهد شد، خانه ظلم استمرار نخواهد داشت. انشا الله به چشم خود آن وعده ای که انقلاب اسلامی ایران داد " امروز ایران فردا فلسطین" به چشم خواهیم دید.

ملت فلسطین از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفت و دست به انتفاضه زد

ابو شریف نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران نیز در ادامه نشست با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به رهبر و ملت ایران اظهار داشت:‌ مرکز امنیت رژیم صهیونیستی در گزارشی ایران را اولین خطر استراتژیک توصیف کرده است، این در‌حالی است که قبلا از گروه‌های مقاومت اسلامی در فلسطین به عنوان اولین خطر استراتژیک نام می‌برد.

وی در ادامه با اشاره به بیان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه رئیس جمهور جدید آمریکا چهره واقعی آمریکا را نشان داد، گفت: در یک طرف طرح غربی و در طرف دیگر طرح انقلاب اسلامی ایران قرار دارد؛ هدف طرح غربی‌ها جلوگیری از خیزش امت اسلامی است و اجازه نمی‌دهد که این خیزش ادامه پیدا کند. فلسطین بخش کوچکی از این توطئه غربی است.

ابوشریف با بیان اینکه در تعریف سیاسی اگر دشمن را بشناسیم، مشکلات را هم بهتر حل می‌کنیم، افزود: رژیم صهیونیستی دشمن واقعی است؛ اما برخی متاسفانه برخی کشورهای عربی به سمت این رژیم خیز برداشته اند!

نماینده جنبش جهاد اسلامی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی پس از پیروزی، اسلامگرایی را احیا کرد، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی مسئله فلسطین را که با توجه آیات قرآنی بخشی از عقیده مسلمانان است، احیا کرد. رویکرد اسلامی روز به روز در حال گسترش است که این روند از تاثیرات انقلاب اسلامی است.

وی شکل گیری جنبش‌های مقاومت فسطین را نیز از تاثیرات انقلاب اسلامی شمرد و تاکید داشت: ملت فلسطین از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفتند و دست به انتفاضه زدند. این انقلاب باعث شد که ملت فلسطین به باور برسند که خودشان می‌توانند تصمیم بگیرند و از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته و در داخل فلسطین دست به انتفاضه علیه رژیم صهیونیستی بزنند.

ابوشریف در ادامه با بیان اینکه رژیم اشغالگر قدس رژیم ناهمگونی است که در منطقه خاورمیانه کاشته شده است،گفت: بعد از کاشته شدن این رژیم در منطقه تلاش شد برای آن کمربند امنیتی درست کنند که نمونه آن رژیم شاهنشاهی ایران و مصر بعد از امضای معاهده ننگین کمپ دیوید بود.

نماینده جنبش جهاد اسلامی افزود: در سال 1357 شمسی با سرنگونی رژیم شاهنشاهی، اسرائیل یکی از بزرگترین حامیان خود را از دست داد و این سرنگونی برای ملت فلسطین تبدیل به یک پیروزی بزرگ شد؛ چراکه آنها به موقعیت جغرافیایی این کشور واقف بودند.

وی در ادامه با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی موجب شکل‌گیری جنبش‌های فلسطینی و اسلامی در منطقه از جمله جنبش حماس، جهاد و حزب الله لبنان شد، بیان داشت: جنبش‌های مقاومت تا به امروز دستاوردهای زیادی کسب کرده‌اند، تا جاییکه در یک نظرسنجی که در سال 2006 در یکی از دانشگاه‌های آمریکا انجام شده است، سید حسن نصرالله مرد شماره یک تلقی شده است که نشان می‌دهد قدرت محور مقاومت در منطقه است.

ابو شریف در ادامه خاطرنشان کرد: مسئله فلسطین با توجه معادلات منطقه‌ای باید مسئله اول برای برون رفت از مشکلات باشد. معیار اساسی برای فهمیدن سره از ناسره در نظر ما فقط مسئله فلسطین است. یک ملت یا یک کشور را براساس مسئله فلسطین ارزیابی می کنیم هرکس از مسئله فلسطین حمایت کند به نظر ما در مسیر درست حرکت می‌کند و هرکس از اسرائیلی‌ها حمایت کند از دید ما راهش را اشتباه می‌رود.

وی در پایان سخنان خود افزود:‌ چه برخي ها خوششان بيايد چه نيايد انقلاب اسلامی ایران تنها طرفی است که از مسئله فلسطین حمایت می‌کند. تا زمانیکه انقلاب اسلامی پا برجا است این موضع هم به قوت خود باقی خواهد مان