به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، دومین روز از چهل و هفتمین گردهمایی معاونان پژوهشی واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور، صبح امروز پنجشنبه، ۲۸ بهمنماه ۹۵ و با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، محمدرضا واعظ مهدوی، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، مسعود میرزرگر، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و جمعی از معاونان پژوهشی واحدهای جهاد در محل همایشهای بینالمللی دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد.
در این مراسم، میرزرگر با تاکید بر لزوم ورود جهاد دانشگاهی در طرحهای کلان پژوهشی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی دارای قدمتی بالا و یک نهاد انقلابی، پیشتاز، پویا، پرتلاش و مومن است. اکنون از دهه ۶۰ فاصله گرفتهایم و بر همین اساس توقعات از جهاد دانشگاهی تغییر کرده، جامعه در زمینه پژوهشی از جهاد توقع دارد تا در عرصه خودکفایی ملی، رفع نیازهای جامعه، اقتدار ملی و امنیت و آسایش جامعه فعالیت داشته باشد، همچنین توقعات نظام از جهاد در حوزه پژوهش نیز؛ توجه به نیاز مردم و رفع آن، انجام طرحهای ملی، تولید فناوری و محصول، انجام کارهای بدیع در صحنه علم و فناوری، ایجاد ارزشافزوده، تعامل با دانشگاه و نه تداخل، تجاری سازی، کسب فناوری از شرکتهای خارجی و ... است.
وی در توضیح چرایی ورود جهاد به طرحهای کلان، گفت: دلایل اینکه ضرورت دارد جهاد دانشگاهی در طرحهای کلان پژوهشی و فناوری ورود پیدا کند؛ ورود رقبای فعال مشابه با جهاد، همچون دانشگاهها، پژوهشکدهها، شرکتهای دانشبنیان و مراکز R&D شرکتهای بزرگ است، همچنین عدم اختصاص بودجه تحقیقاتی در کشور به راحتی گذشته، نیاز جامعه به تبدیل علم به محصول و وجود ارزشافزوده بالا در طرحهای کلان، از دیگر دلایل لزوم ورود جهاد به طرحهای کلان پژوهشی است.
میرزرگر در تبیین الزامات ورود جهاد به طرحهای کلان پژوهشی تصریح کرد: از جمله مواردی که الزامهای ورود به طرحهای کلان پژوهشی است میتوان به این موارد اشاره کرد: تغییر در ساختارهای مختلف بهخصوص بازاریابی، تغییر در سیستم مالی و آموزش نیروهای لازم، همچنین تجمیع توانمندیها بهخصوص گروههای پژوهشی و مراکز، ورود به مسائل مالی بزرگ و نیز ارتباط با صاحبان فناوریهای جهانی، از دیگر الزامهای ورود به طرحهای کلان در حوزه پژوهش و فناوری است.
وی در پایان با تاکید بر نقاط قوت جهاد دانشگاهی جهت ورود به طرحهای کلان پژوهشی کشور یادآور شد: جهاد دانشگاهی یک برند است و در کشور دارای اعتبار و خوشنامی است، وسعت شبکه حضور جهاد در سطح کشور، وجود حوزهها و تخصصهای مختلف در جهاد، حضور نیروهای جوان، متخصص و باانگیزه، اعتماد نظام جمهوری اسلامی به جهاد و نیز وجود تجربیات موفق در اجرای طرحها، از نقاط قوت جهاد دانشگاهی است که میتواند زمینهای جهت ورود این نهاد به عرصههای کلان پژوهشی و فناوری در سطح داخلی و بینالمللی باشد.