عباس لاجوردی، کارگردان فیلم سینمایی «جشن تولد» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره چگونگی ساخت فیلم «جشن تولد» گفت: نگاه به موضوعاتی همانند آنچه در سوریه و عراق میگذرد به دو شکل در سینما قابل تصویرسازی است؛ ابتدا نگاه مستندگونه به وقایع، دوم برداشت سینمایی. هر کدام از این دو روش نیز مخاطبان خاص خود را دارد. در همین رابطه من در حوزه مستند کارهای متعددی را جلوی دوربین بردم که در تمامی آنها بهنوعی موضوعاتی روز مد نظر قرار گرفته بود، بنابراین احساس کردم که پس این چند مستند، میبایست کارم را در حوزه سینمای داستانی ادامه دهم تا بتوانم، موضوعاتی که مد نظرم است را در سینما تصویر کنم، البته تشویق دوستان و نزدیکان هم به من بیشتری برای ورود به سینمای حرفهای داد.
وی افزود: طرح و فیلمنامه این کار از خود من است. در «جشن تولد» نیز همانند آثار مستندی که قبلاً کارگردانی کردهام، بحث مدافعان حرم و تقبیح اسلام تکفیری پایه و اساس قصه است. دلیل این گرایش نیز را در دو شکل میتوانم توضیح دهم. ابتدا اینکه این موضوعات را ایمان و باور دارم برای همین فیلمسازی در این حوزه را میپسندم و هیچگاه از آن دور نخواهم شد، اما دلیل دوم را میتوانم در نیاز امروز جامعه تعریف کنم، چون باور دارم در شرایط فعلی پرداختن به این مضامین جز نیازهای اصلی سینما به ویژه که دشمن و بدخواهان نظام با ساخت کارهای تحریف گونه میخواهند جانفشانی شهدای مدافع حرم را زیر سوال ببرند.
وی درباره حضور مهدی فیوضی به عنوان تهیهکننده در فیلم «جشن تولد» اینگونه توضیح داد: حضور مهدی فیوضی در این فیلم با نام تهیهکننده به این معنی نیست که وی سرمایه را به کار تزریق کرده، زیرا سرمایه گذار فیلم را از قبل در نظر داشتم. فیوضی در این کار به عنوان تهیه کننده، کارهای اداری و اموری را که مربوط به تهیه فیلم بود، انجام میداد. جدا از این موضوع وی یکی از فیلمسازان خوب و متعهد کشورمان هستند که من از تجربیات وی در این کار سود بردم.این فیلمساز درباره اکران فیلم هم اینگونه توضیح داد: درباره اکران این فیلم باید بگویم، یکی از فجایع بزرگ در اکران برای این فیلم رخ داده است. «جشن تولد» از 23 بهمنماه روی پرده رفته است، اما هنوز اکران شهرستانهای آن آغاز نشده است، درصورتیکه من تماسهای بسیاری دارم که از شهرهای مختلف دارم که از من میخواهند فیلم در شهرشان به نمایش درآید. درضمن این فیلم تنها در سینما فردوسی به صورت تمام وقت به نمایش در آمده است، سینمایی که عموماً تماشاگر ندارد، همچنین در چند سالن دیگر هم در بدترین سانسها، فیلم روی پرده رفته است! این اتفاقات روی داده را چگونه میتوان معنا کرد، آیا چنین برخوردی با فیلمهای که محوریت آن مدافعان حرم است توجیه پذیر است.
وی متذکر شد: نکته خندهدار اینجاست، وقتی از مسئولان سوال میکنیم چرا چنین اکرانی را برای فیلم در نظر گرفتهاند، میگویند که فیلم فروش ندارد، اما کسی نیست از آنها سوال کند، آیا شرایط نمایش خوب برای «جشن تولد» فراهم شده که میگویید، فیلم نمیفروشد؟ این رفتار آنها شاید در این دنیا جواب داده نشود، اما مسئولان سینمایی در آن دنیا هم باید به حضرت زینب (س) جواب بدهند هم به سرمایهگذارانی که تنها برای نشان دادن جانفشانی مدافعان حرم از سرمایه و مال خود گذشتند، البته اگر اکران به همین منوال ادامه پیدا کند، سرمایه گذاران فیلم از حوزه هنری شکایت خواهند کرد.
این کارگردان تاکید کرد: به مسئولان سینما و کسانی که در امر اکران هستند میگویم اگر به ائمه و خدا اعتقاد دارند، باید بدانند فیلمهایی نظیر «50 کیلو آلبالو» دست آنان را نخواهد گرفت و باید بابت اجحاف و ظلمی که به فیلمهایی نظیر «جشن تولد» کردهاند، پاسخ دهند، هرچند همانطور که پیشتر عرض کردم در همین دنیا نیز از آنها بابت این نحوه اکران شکایت خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که برای جمع کردن گروه چه سختیها را متوجه شدند، گفت: جمع کردن گروه برای این فیلم بسیار سخت بود، حتی این دشواری را ما در انتخاب بازیگر هم با مشکل مواجه بودیم، چون به هر هنرپیشهای که میگفتیم کار در سوریه جلوی دوربین میرود پا پس میکشید، برای همین آنچه که هم اکنون در کار دیده میشود، افرادی هستند که تنها با عشق و علاقه در این حوزه ورود کردند تا پیام فیلم به گوش جهانیان برسد. در همین رابطه باید بگویم من و تهیه کننده، هیچگونه دستمزدی برای فیلم دریافت نکردیم، بلکه از سرمایهگذار خواستیم، دستمزد ما را صرف فیلم کرده تا کیفیت آن بالا رود.
لاجوردی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: بیتوجهی سینمای ایران به موضوعاتی نظیر مدافعان حرم در شرایطی است که سینمای جهان به ویژه هالیوود همانند بلندگویی برای سیاستمداران آمریکایی عمل میکند. برای همین هم هرگاه آمریکا میخواهد تهاجمی را آغاز کند قبل از آن با زبان سینما مردم را همراه خود میکند. این رویکرد را مقایسه کنید با عملکرد سینمای ایران که کاملاً نسبت به موضوعات انقلابی بی تفاوت است.
کارگردان فیلم «جشن تولد» در پایان گفت: مطلب پایانی خود را با ذکر سوالی از مسئولان فرهنگی و حوزه هنری به پایان میرسانم. آنهم اینکه آیا سرمایهای که در اختیار آنها قرار گرفته باید در خدمت فیلمهای انقلابی باشد یا اینکه در خدمت پر کردن گیشه؟