به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) نشست خبری پنجمین جشنواره نقش تنپوش، امروز یکشنبه 17 اردیبهشت ماه با حضور بهزاد رشیدی رئیس جشنواره، مهدی محمودی رئیس هیئت داوران و الهام زایجانی دبیر جشنواره برگزارشد.
در ابتدای این نشست خبری بهزاد رشیدی، رئیس پنجمین جشنواره نقش تن پوش به بیان دلایل توجه جهاد دانشگاهی به مسئله مد و لباس و به صورت تخصصی موضوع تن پوش یا تیشرت پرداخته و عنوان کرد: ما معتقدیم مدیران فرهنگی کشور باید بپذیرند که خواسته جوانان برای استفاده از پوششهای زیبا و مد، خواستهای فطری است.
وی با تأکید بر اینکه طرحهایی که بر روی تیشرتها وجود دارد میتواند بازتاب دهنده باورها و اعتقادات افراد باشد، گفت: بر همین اساس جهاد دانشگاهی واحد هنر یکی از اولویتهای خود را توجه به مد و لباس قرار داده است چرا که تیشرت لباس غالب در فضای شخصی خانه در طول سال و فضای عمومی جامعه در فصلهای بهار و تابستان است.
چرا باید نقش تیشرتها مورد توجه قرار گیرد؟
رئیس پنجمین جشنواره نقش تنپوش ادامه داد: نقش تن پوش هم میتواند انتقال دهنده فرهنگ ایرانی اسلامی باشد و هم میتواند در برگیرنده فرهنگ غربی و نمادهای گروههای منحرف باشد به همین دلیل نقش تیشرتها باید به شدت مورد توجه قرار گیرد.
استفاده از تن پوش به عنوان رسانه و ابزار تبلیغ
وی با اشاره به اینکه اکنون در کمپینهای دانشجویی، سیاسی، مناسبتهای فرهنگی و مذهبی و ... از تنپوش به عنوان یک رسانه و ابزار تبلیغی استفاده میشود، اظهار کرد: در ماههای محرم و صفر علاقه جوانان به پوشیدن لباسهای متفاوت موجب شده تعدادی از طراحان بر روی همین تیشرتهای سیاه طرحهایی با مضامین عاشورایی منتشر کنند که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است.
بیشتر تیشرتهای کشور قاچاق است
رشیدی با اعلام این مطلب که بیشتر تیشرتهای توزیع شده در کشور از راه قاچاق وارد میشود، اظهار کرد: نمیتوان انتظار داشت به صرف مبارزه با قاچاق استفاده از تیشرتهای نامناسب در کشور کاهش یابد بلکه باید با برنامههای فرهنگی و ترویجی فهم عمومی را در این خصوص افزایش دهیم و با به کارگیری قابلیتهای هنری جوانان در این زمینه الگوهای جذاب و متنوع را جایگزین نمونههای نامناسب کنیم.
وی نزدیک کردن هنرمندان به صنعتگران را یکی از ضرورتهایی عنوان کرد که جشنواره تنپوش بر اساس آن شروع به فعالیت کرده است و اظهار کرد: اگر بتوانیم بسترهای حداقلی را برای بروز خلاقیت جوانان در این خصوص فراهم کنیم شاهد تولیدات خوبی خواهیم بود که بازار را به خود اختصاص میدهند.
رشیدی کمک به بهبود سطح پوشش جامعه، استفاده از تن پوش برای انتقال مفاهیم فرهنگی، کمک به رشد خلاقیت و استعداد جوانان و شناسایی افراد مستعد و نیز معرفی این افراد به بخش صنعت را از جمله مهمترین اهداف پنجمین جشنواره تن پوش برشمرد.
حضور صنعتگران در بخش داوری جشنواره تنپوش
وی خاطرنشان کرد: سه نفر از تولید کنندگان بزرگ تیشرت کشور به دعوت مسئولان جشنواره در بخش داوری آثار شرکت کردند تا دغدغههای بازار نیز در انتخاب آثار برتر مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه این نشست خبری، الهام زایجانی دبیر جشنواره نقش تنپوش با اشاره به اینکه برای اولین بار محورهای زندگی شهری، ایثار و شهادت، انقلاب اسلامی و محور آزاد برای این جشنواره اعلام فراخوان شد، گفت: 450 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که برای اولین بار با حضور صنعت گران، هنرمندان و اساتید دانشگاه آثار مورد داوری قرار گرفت که سه اثر در گروه صنعت و سه اثر در گروه هنر به عنوان آثار برتر انتخاب شد و 5 اثر نیز در بخش هنر شایسته تقدیر شناخته شدند.
80 تنپوش برتر طی 3 روز به نمایش عموم درمیآید
وی افزود: مراسم اهدای جوایز و معرفی برگزیدگان روز سهشنبه 19 اردیبهشت ماه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی از ساعت 16 تا 18 برگزار خواهد و نمایشگاه 80 اثر برتر نیز طی سه روز در همین محل برپا است.
مهدی محمودی، رئیس هیئت داوران نیز تخصصی بودن را یکی از مهمترین ویژگیهای این جشنواره برشمرد و گفت: صنعت پوشاک صنعتی با گردش مالی 100 هزار میلیاردی با جغرافیای گسترده است که در آن صنعت و هنر به هم پیوند خوردهاند.
وی از علاقهمندی تولیدکنندگان برای تولید انبوه آثار برتر جشنواره تن پوش خبر داد و گفت: این مسئله یکی از اهداف برگزاری این جشنواره است که محقق شده است و من در این حوزه از 100 به خودمان نمره 70 را میدهم.
محمودی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که آیا سلیقه مخاطبان کشورمان در حوزه پوشاک مورد بررسی قرار گرفته و یا تلاشی برای ارتقای سلایق عمومی در حوزه تیشرت انجام شده است؟ گفت: شناخت سلیقه مخاطب کار سختی است که جشنواره تنپوش امکانات انجام آن را ندارد اما ما از تجربه چندین ساله تولید کنندگان این عرصه استفاده کردهایم چرا که آنها بازار و سلیقه مخاطب را میشناسند.
وی ادامه داد: در خصوص تغییر سلایق نیز باید گفت، مردم معمولاً چیزی را میپوشند که مد باشد و چندین عامل مدساز در جهان داریم که برای تغییر ذائقه پوشش مردم باید این عوامل را تغییر دهیم.
محمودی رسانهها، رخدادهای بینالمللی هنری، پوشش سوپر استارها و عملکرد برندها را از عوامل مدساز در جهان برشمرد و گفت: اگر این عوامل دست به دست هم بدهند میتوان ذائقه مردم را نیز عوض کرد.
رشیدی، رئیس جشنواره تن پوش نیز در پایان گفت: فقدان پژوهش و مطالعه به شدت در عرصه مد و لباس احساس میشود. اگر پژوهش در این حوزه انجام نشود تصمیمسازی مدیران بر اساس سلایق فردی و برداشت شخصی اتفاق خواهدافتاد.