صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۹۷۶۶۷
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
آیت الله ری شهری تفسیر کرد:

گروه جامعه: مفسر قرآن کریم کشورمان در تفسیر آیات ابتدایی سوره بقره به تشریح ویژگی‌‌های هدایت ربانی پرداخت و عنوان کرد: هدایت ربانی موجب بازشدن دریچه‌های دل برای شنیدن حق و پذیرش عملی آن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) آیت‌الله محمدی ری‌ شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام در ادامه تفسیر آیات نخست سوره بقره که امروز در حوزه علمیه این آستان برگزار شد گفت: در آیات سوم و چهارم سوره بقره، مجموعاً پنج ویژگی برای متقیان ذکر شده است : 1 ـ ایمان به غیب، 2 ـ اقامه نماز، 3ـ انفاق، 4ـ ایمان به قرآن و سایر کتب آسمانی و5 ـ یقین به آخرت . ولی در قرآن در آیاتی دیگر ویژگی‌های اعتقادی، اخلاقی و عملی فراوانی برای اهل تقوا ذکر کرده است.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: برای نمونه در آیه 177 سوره بقره، هفده ویژگی برای اهل تقوا ذکر شده است، همچنین ده‌ها ویژگی در روایات برای متقیان بیان شده است که با تأمل در این آیات و روایات و آنچه در معنای تقوا و مراتب آن بیان شد، به دو نکته مهم می‌توان دست یافت : اول اینکه تقوای کامل به معنای انجام تمام واجبات و مستحبات و اجتناب از همه محرمات و مکروهات است و دوم اینکه ذکر شماری از خصوصیات متقیان در یک آیه و یا یک روایت، برای نمونه و به تناسب موضوع بحث و یا مقتضای حال مخاطب است.
آیت الله ری شهری در آغاز تفسیر آیه پنجم از سوره بقره گفت: در این آیه حکمت ضرورت تقوا، ایمان و اقامه نماز و انفاق بیان شده و آن عبارت است از هدایت ربانی و فلاح و کامیابی .
رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث افزود: مقصود از هدایت ربانی، هدایت ویژه ربوبی است که اهل تقوا را به مقصد آفرینش خود می‌رساند. به عبارت دیگر هدایت قرآنی اعم از هدایت تشریعی و پاداشی است، اما هدایت ربانی هدایت پاداشی برای کسانی است که هدایت تشریعی همگانی را به کار بسته‌اند .
این مفسر قرآن کریم در ادامه تفسیر آیه یادشده گفت: هدایت ربانی دو نقش سرنوشت ساز در تکامل معنوی انسان دارد که یکی شرح صدر و دیگری فلاح است.
آیت‌الله ری‌شهری در پایان خاطرنشان کرد: نخستین شرط پذیرش هدایت الهی و عمل به آن، آمادگی روانی برای پذیرش سخن حق است، هدایت ربانی موجب بازشدن دریچه‌های دل برای شنیدن حق و پذیرش عملی آن است که متناسب با مراتب مختلف تقوا، آلودگی‌های روحی از انسان دور و زمینه برای شرح صدر فراهم می‌شود و شرح صدر زمینه ساز فلاح و کامیابی است که در جلسه آینده توضیح خواهیم داد .