صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۱۶۱۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
حدائق:

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس تأكید كرد كه قرآن كتاب زندگی است نه كتاب بوسیدن و در جلد چرم و خاتم گذاشتن و روی طاقچه گذاشتن كه خاك بخورد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس شب گذشته، 15 تیرماه در مراسم تجلیل از حافظان قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) شعبه روستای دهك شیراز با بیان اینكه در نزد خداوند شهری، روستایی، با سواد و بی‌سواد و غیره فرقی نمی‌كند بلكه معیار تقواست، گفت: طبق آیات قرآن حتی اگر پروفسور هم باشیم اما تقوا و عمل نداشته باشیم، مانند خر هستیم «...كَمَثَلِ الْحِمَارِ یحْمِلُ أَسْفَارًا...؛ ... همچون مثل خرى است كه كتابهایى را برپشت مى ‏كشد...» (آیه 5 سوره جمعه).

شرف تنها به انسانیت و تقواست

وی همچنین تأكید كرد كه شرف به سواد، نژاد، قومیت، ملیت،‌ امكانات مالی نیست بلكه شرف تنها به انسانیت و تقواست و ادامه داد: اگر بی تقوا بوده و حتی عموی پیامبر هم باشیم، خداوند ما را لعنت می‌كند چنان كه خداوند در سوره مسد همین كار را انجام داده است.

حدائق با اشاره به فعالیت شعبه مؤسسه بیت‌الاحزان در روستای دهك گفت: فعالیت ارزنده‌ای در بحث انس با قرآن در این روستا دارد رخ می‌دهد و اهالی این روستا در حقیقت با این كار، آینده خود را تضمین می‌كنند. چرا كه 20 سال دیگر همه كاره این منطقه، همین فرزندانی هستند كه امروز به پای رحل‌های قرآن رفته‌اند و اگر می‌خواهید فرزندان شما حرمتتان را نگه دارند، باید آنان را با قرآن آشنا كنید.

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز تأكید كرد كه حفظ قرآن یك كار بسیار ارزشمند است اما این تنها مقدمه كار است و باید پایبندی به قرآن و عمل كردن به آموزه‌های آن را آموخت و انجام داد. فرزندی كه به قرآن عمل كند، مسلماً همیشه حرمت پدر و مادر خود را حفظ می‌كند.

عامل بسیاری از ناهنجاری‌ها دوری از قرآن است

وی، عامل بسیاری از ناهنجاری‌ها و گناهان را دوری از قرآن و آموزه‌های آن دانست و گفت:‌ اگر در زندان‌ها احوال تمام كسانی كه عامدانه و عالمانه مرتكب خلاف شده‌اند را بررسی كنیم، مشاهده می‌كنیم حتی یك مورد آنان نیست كه خداشناس واقعی باشد اما خلاف كند.

حتی یك مورد طلاق سراغ ندارم كه در آن زن و شوهر با تقوا و خداترس باشند

حدائق گفت: تا این لحظه زندگی را سراغ ندارم كه به طلاق ختم شده باشد اما زن و شوهر هر دو خداشناس و با تقوا باشند. لذا دین و ارتباط با خدا و انس با قرآن اول دنیای ما را آباد می‌كند و اصولاً دنیا آمده تا دنیای ما را اصلاح كند و خداوند نیز در قرآن كریم می‌فرماید اول دنیای خود را خوب كنید و سپس آخرتتان را.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در ادامه به برخی از مشكلات دنیوی امروزی اشاره كرد و گفت: بحران كم آبی كه امروز دچار آن هستیم ناشی از چیزی است كه راه آن را گم كرده‌ایم و ما به دنبال مبارزه با معلولیم به همین دلیل به نتیجه نمی‌رسیم.

وی ادامه داد: رسول خدا(ص) فرمودند اگر 4 چیز در جامعه اسلامی رعایت شود، جامعه در رفاه و ارزانی خواهد بود و بر عكس اگر این‌ها رعایت نشود، جامعه دچار گرانی و خشكسالی می‌شود كه این 4 چیز شامل محبت كردن به همدیگر، كمك كردن به همدیگر، از حرام فاصله گرفتن و امانت‌داری صحیح است.

افزایش گناه در جامعه موجب افزودن گرفتاری‌ها می‌شود

حدائق با تأكید بر اینكه هرچه گناه در جامعه ما بیشتر شد، طبق آیات قرآن گرفتاری‌های دنیای ما بیشتر می‌شود، گفت: خداوند در قرآن فرمود اگر مردم رعایت تقوا و ایمان را می‌كردند ما بركات خود را از آسمان و زمین بر آن‌ها نازل می‌كردیم اما تكذیب كردند و به همین دلیل این تكذیب آنان را گرفت.

این مدرس حوزه دانشگاه گفت: ما امروز بچه‌های خود را به انواع كلاس‌های موسیقی،‌ تار و تنبور و تنبك، هنرهای تجسمی و غیره می‌فرستیم تا هنرمند و یا استاد دانشگاه شوند اما از آموزش‌ قرآن آن‌ها غافلیم و نتیجه این می‌شود كه یك استاد دانشگاه تربیت شده اما حتی یك سطر از آیات قرآن را نمی‌تواند صحیح بخواند.

در روز قیامت فرزندان جلوی پدران خود را به خاطر آموزش قرآن می‌گیرند

وی خطاب به پدران این جمع گفت: رسول خدا(ص) فرمودند در روز قیامت بچه‌ها بر روی 3 نكته جلوی پدران خود را می‌گیرند؛ یكی انتخاب نام،‌ دیگری آموزش قرآن و سوم یاری رساندن آن‌ها در ازدواج.

قرآن كتاب زندگی است نه كتاب خاك خوردن بر روی طاقچه

حدائق با تأكید بر اینكه قرآن كتاب زندگی است نه كتاب بوسیدن و در جلد چرم گذاشتن و روی طاقچه گذاشتن كه خاك بخورد، گفت: قرآن برای این نیست كه ما تنها سالی یك بار برای شب‌های قدر بر سرمان گذاشته و یا در مجالس ترحیم آن را بخوانیم بلكه كتاب زندگی است و باید در تمام اركان زندگی خود از آن استفاده كنیم.

بازار و كشاورزی و تربیت فرزندان باید قرآنی شود

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینكه باید در كشاورزی، بازار، تربیت فرزندان، مراوده با مردم و غیره دستورات قرآن اجرایی شود اما متأسفانه این موارد امروز به حاشیه رفته است، گفت: پیامبر(ص) فرمودند در روز قیامت 3 خصم به عنوان خصمای واقعی طرح دعاوی می‌كند؛ قرآن، مساجد و عترت.

وی همچنین این نكته را یادآور شد كه امام علی(ع) نیز در واپسین لحظات عمرش نسبت به قرآن وصیت كرد، گفت: آن حضرت فرمود خدا را نسبت به قرآن در نظر داشته باشید و مراقب باشید كه بیگانگان در عمل به قرآن از شما پیشی نگیرند؛ چنانچه امروز مشاهده می‌كنیم در غرب بسیاری از آموزه‌های قرآن را به كار می‌بندند گرچه ما با سیاست ظالمانه، منحرفانه و دیكتاتورانه مستكبران عالم صد درصد مخالفیم اما اگر آنان توفیقاتی در اداره جوامع خود دارند به دلیل همین آموزه‌های الهی است كه اجرا می‌كنند و اگر جامعه‌شان هم دچار آسیب شده است به دلیل آن است كه در مسائل اخلاقی رها شده‌اند.

قلب محل تجلی نور خداست

حدائق با بیان اینكه بهترین پیام، قرآن است و باید بعد از روخوانی و حفظ قرآن به تدبر و اندیشیدن و عمل كردن به آن روی آورد، گفت: اگر در قرآن تدبر كردیم، قلبمان بهاری می‌شود و از روزمرگی‌ها نجات پیدا می‌كند چون قلب محل تجلی نور خداست و زمانی احیا می‌شود كه نور قرآن به آن بتابد لذا یكی از آثار گرانبهای قرآن این است كه قلب انسان‌ها را زنده می‌كند.

نور قرآن قلب انسان را از بخل‌ها و بدی‌ها دور نگه می‌دارد

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس،‌ بهترین ذكر‌ها را قرآن دانست كه موجب می‌شود انسان شرح صدر پیدا كرده و قلب انسان از بخل، كینه،‌ حسد، نفاق، تكبر و دورویی نجات پیدا كند و سپس ادامه داد:‌ عصاره قرآن كریم آیه «... وَمَنْ یتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ...؛ ... هر كس بر خدا اعتماد كند او براى وى بس است...» (آیه 3 سوره طلاق) است و قرآن می‌خواهد انسان را به اینجا برساند.

وی در بخش پایانی سخنان خود به احداث مركز فاطمیه در روستای دهك اشاره كرد و از خیران این منطقه خواست تا در ساخت این مركز یاری رسانند و گفت: خداوند در قرآن بیش از 90 مورد فرموده است كه در رها خدا انفاق كنید تا مالتان را افزایش دهم اما یك مورد شیطان می‌گوید ندهید گدا می‌شوید. لذا باید در نظر داشته باشیم كه تمام احوالات این دنیا مربوط به خداست و ما هیچ چیزی بیشتر از یك كفن با خود نمی‌بریم پس مردم خودتان را معطل نگذارید و برای خدا انفاق كنید.