صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۲۲۷۴۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸

گروه اندیشه: امام خمینی(ره) شرایط ظاهری تلاوت قرآن را طهارت، استعاذه و ترتیل بیان کرده است. ایشان معتقدند که شرط واقعی تلاوت قرآن طهارت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شرایط آداب تلاوت و بهره‌مندی از قرآن را می‌توان به دو بخش ظاهری و باطنی تقسیم کرد؛ امام خمینی(ره) شرایط ظاهری تلاوت قرآن را طهارت، استعاذه و ترتیل بیان کرده است اما معتقدند که شرط واقعی تلاوت قرآن طهارت است؛ زیرا تالی قرآن در واقع در حضور بارگاه قدسیه الهی است که بدون طهارت امکان دارد. قدم نخست داشتن نظافت و طهارت ظاهری لازم است که البته سزاوار است این طهارت علاوه بر هنگام تلاوت قرآن، لازم است در تمام حالات نیز مستمر باشد و دل را مستعد طهارت باطنی کند.

طهارت و پاکی در قرآن نیز جایگاه ویژه‌ای دارد؛ واژه «طهر» و مشتقان آن 31 بار در کتاب‌الله آمده است. روح فرد در مسجد مطهر می‌شود و خداوند نیز دوست‌دار پاکان است. بر اساس یک کار تحقیقی این واژه و مشتقان آن در 5500 حدیث ذکر شده و برای آن آثاری مانند طول عمر، کفاره گناهان، اجر شهدا، نور قیامت و ... ذکر شده است.

فریده علی‌نژاد، نویسنده آداب باطنی تلاوت قرآن کریم با تاکید بر «آداب الصلوة» امام خمینی(ره) تصریح می‌کند که پس برای حضور در آستان قرآن مجید،‌ بر قاری قرآن شایسته است با وضو، غسل یا تیمم خود را از احداث نجاسات پاک نموده و لیاقت و شایستگی خود را برای حضور در این بارگاه اعلام نماید آن‌چنان که امیرمومنان(ع) در این باره می‌فرمایند: آن‌گاه که آدمی در حالت طهارت و پاکی بدنی نیست، نباید قرائت قرآن کند تا آن که پاک شود.