حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، سردبیر ماهنامه خیمه و کارشناس مسائل دینی، در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ساماندهی اخبار منتشره در فضای مجازی، اظهار کرد: پیش از فضای مجازی، نگرانی و مشکل درباره صحت و سقم اخبار وجود داشت اما فضای مجازی به دلیل سرعت انتشار و آسانی دسترسی سبب شده است تا میزان لغزش و حجم چالشها بیشتر شود.
وی ادامه داد: تولیدکنندگان خبر باید هرچه بیشتر وسواس و دقت حرفهای برای انتشار اخبار داشته باشند تا اعتماد و اطمینان بیشتری در مخاطب ایجاد کنند و در نهایت مخاطب با آرامش بیشتری به سراغ منبع برود که این نقطه همان منطق حرفهایست و دراقصی نقاط دنیا حاکم است.
این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: افراد به دستور قرآن باید هر خبری را به محض شنیدن منتشر نکنند و حتی به تعبیر قرآن زمانی که شخص نااهلی خبری برای شما میآورد، باید از صحت و راستی محتوا مطمئن شوید. همچنین دستورات دینی مبنی بر این است که اگر انسان هر شنیدهای را نقل کند، خودش مصداقی از دروغگویی و انتشار اخبار نادرست است.
وی بیان کرد: گاهی اوقات خبری درست است و کاملا از صحت و راستی آن مطلع هستیم اما انتشارش به دلایل معیارهای اخلاقی و ارزشیمان صحیح نیست. معیارهای ما با غرب متفاوت است؛ بنابراین انتشار اخبار درست گاهی از نظر ضوابط دینی، معیارهای اخلاقی و ارزشهای مذهبی و اعتقادیمان کار درستی نیست و ما ناچار هستیم تا آن را منتشر نکنیم و یا برای انتشار آن به یک طبقه بندی و تفکیک سطوحی قائل شویم.
حجتالاسلام والمسلمین زائری با اشاره به پشتوانه پژوهشی برای انتشار اخبار، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل محدودیتهای اقتصادی و شرایط شغلی خبری، سطح کیفی دانش و تخصص خبرنگاران به مرور کاهش یافته است که البته این موضوع در همه حوزهها در سطح جهان طی دهههای اخیر شاهد هستیم.
وی بیان کرد: یکی از تدابیری که میتوان برای تقویت سطح کیفی اخبار اتخاذ کرد، تقویت منابع مطالعات پژوهشی برای تولید خبر است و برای تحقق این امر نیازمند افرادی خلاق، متخصص و هوشمند هستیم تا بتوانند خروجی فکری و علمی را به یک خروجی جذاب خبری در قالبی تأثیرگذار بر مخاطب تبدیل کنند.
سردبیر ماهنامه خیمه تصریح کرد: البته باید به خبرنگار حق دهیم که با این میزان دریافت مالی و شرایط فردی نتواند در همه حوزهها تخصص داشته باشد، اما به هرحال میتواند پیش از پوشش رویداد و یا مصاحبهای، اطلاعات لازم را از موقعیت دریافت کنند.
وی بیان کرد: ما در تولید خبرها باید با وسواس و دقت بیشتری عمل کنیم و هر موضوعی که به سراغش میرویم برای مخاطب موضوع قابل توجهی باشد. متأسفانه برخی از محتوایی را که در رسانهها شاهد هستیم چون موضوع روز مردم نیست؛ بنابراین مردم به راحتی از صفحات روزنامه میگذرند. هر اندازه میزان محتوا به موضوع مورد توجه مخاطبان نزدیک باشد، قطعا جذابیت تولید خبری ما افزایش مییابد.
حجتالاسلام زائری اظهار کرد: به دلیل آنکه فضای دینی در جامعه ما غالب است، گاهی نهادهای دینی احساس نیاز نمیکنند که چالش و دغدغه مخاطبان را برطرف کنند؛ بنابراین ما در بسیاری از تولیدات محتوای دینی از نقطهای آغاز میکنیم که خواستگاه خودمان باشد؛ در حالی که این نقطه باید از مخاطب آغاز شود.
وی بیان کرد: هر رسانهای از نگاه خود باید به موضوعات نگاه کند؛ برای مثال اگر خسوفی رخ داده است، رسانه علمی به ابعاد کیهانشناسی و نجوم میپردازد و رسانه دینی احکام شرعی نماز آیات را مورد بررسی قرار میدهد.
سردبیر ماهنامه خیمه ادامه داد: چالش رسانههای دینی این است که چگونه در موضوعات دینی مورد نظرشان، از یک طرف جذابیت و اثرگذاری را براساس ذائقه مخاطب لحاظ کنند و از طرف دیگر مأموریت و رسالت خودشان را از یاد نبرند.
وی افزود: رفتار حضرت ابراهیم(ع) که در قرآن کریم در برخورد با خورشید پرستان و ماه پرستان مطرح شده است؛ الگوی مناسبی است. حضرت ابراهیم(ع) در برخورد با این گروه نه بدون لحاظ شرایط آنها به سخنرانی پرداخت و نه آنکه همرنگ آنها شد؛ بلکه از نقطه عزیمت آنها شروع کرد و به نقطه نظر رسید؛ یعنی همان کاری که رسانههای دینی باید انجام دهند و نیازمند کار هوشمندی، خلاقیت و دقت است.
وی ادامه داد: رسانههای دینی باید از نقطه حضور مخاطب آغاز کنند و فعالیتشان در تیترزنی، لید، سوال، موضوع چنان جذاب باشد که مخاطب با آنها همراه باشد اما در مسیر ارتباط با مخاطب، هدفش را فراموش نکند و او را به سرانجامی برساند که از اول طراحی کرده است.