صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۴۵۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
سید مجتبی حسینی تشریح کرد:

گروه اندیشه: سید مجتبی حسینی در توضیح عبارت «ذکرکم فی الذاکرین» در زیارت جامعه کبیره به توضیح نحوه پیوند وجودی شیعیان با ذکر حضرات معصومین(ع) پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) سیدمجتبی حسینی در شب سوم دهه عاشورا به بحث پیرامون عبارت «ذكْرُكُم فِى الذّاكِرينِ» در زیارت جامعه کبیره پرداخت. وی با اشاره به معنای مفعولی و فاعلی کلمه «ذکر» به توضیح در اینباره پرداخت و اظهار کرد: در حالت اضافه مفعولی، «ذکرکم» یعنی «مذکوریتکم»؛ یعنی اینکه ما شما را ذکر می‌کنیم.
وی در ادامه با ذکر روایتی در این خصوص گفت: در روایت آمده است که خداوند نوری خلق کرد، آن نور را فشرد، از این نور اهل بیت(ع) را آفرید، «فسبحنا و سبّحت شیعتنا فسبّحت الملائکه»؛ ما تسبیح کردیم که موجب شد شیعیان ما خداوند را تسبیح کنند. شیعیان موج تسبیح ما را گرفتند، از موج تسبیح شیعیان ملائکه تسبیح کردند. این روایت بیانگر عظمتی است برای انسان. ملائکه از تسبیح شیعیان تسبیح‌گر شدند.
وی ادامه داد: در روایت است که: ان الملائكه لخدّامنا و خدّام شیعتنا. اگر ملائکه خادم شیعیان هستند به این دلیل است که از ایشان درس گرفته‌اند. باورت بشود که وقتی تو به نماز می‌ایستی ملائکه از نماز تو انرژی می‌گیرند. وقتی حضرت موسی(ع) به کوه طور رفت، آنجا تجلی شد و یک برق نور زد. موسی(ع) برق نور را دید و از حال رفت: فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَى صَعِقًا (سوره 7 آیه 143). در روایات فرموده‌اند آن نوری که موسی(ع) دید و به زمین افتاد، نور کرّوبیین بود و «الکرّوبیین قوم من شیعتنا».
مهندس مجتبی حسینی در توضیح «ذکرکم فی الذاکرین» تصریح کرد: وقتی ما به اهل بیت(ع) سلام می‌کنیم در واقع داریم جواب سلام آنها را می‌گوییم، چراکه فرموده‌اند: سلام منّا دائم علیکم. معنای ذکرکم فی الذاکرین این است که ما ذاکر شدیم به دلیل مناجات و تسبیح اهل بیت(ع). در زیارت آل‌یاسین می‌گوییم: السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَ تَقْنُتُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَ تَسْجُدُ. یعنی حضرت هنگام نماز دارد به آسمان بلا می‌رود و ما می‌خواهیم خودمان را به او بند کنیم؛ لذا امام با هر نمازش تو را هم بالا می‌برد.