صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۵۱۱۶۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶

گروه معارف: مشاور وزیر آموزش و پرورش توجه به جنبه عاطفی دین و تبری و تولی را مهم دانست و گفت: باید مصون سازی جایگزین محدودسازی شود تا اثرگذار باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران، حجت الاسلام ملکی، مشاور وزیر آموزش و پرورش امروز 18 مهرماه در اختتامیه دومین دوره آموزشی کارشناسان قرآن، عترت و نماز سراسر کشور گفت: آموزش و پرورش متولی اجرای سند بنیادین تحول است و این سند هشت مولفه دارد که یکی برنامه درسی است که مورد تصویب بوده و اکنون در مرحله اجرا است.
وی افزود: محیط اجتماعی، منابع مالی تجهیزات فنی و  منابع انسانی... از عوامل موثر در اجرای سند تحول است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سند تحول به حق و بر اساس مبانی الهی است و در راس هرم تحول بنیادین مبانی اسلامی قرار دارد.
وی با بیان اینکه باید کارشناسان قران، عترت و نماز به مبانی نظری و اسلامی آگاهی داشته باشند، افزود: در سند تحول بنیادین 44 درصد مربوط به منابع انسانی است و فقط  چهار درصد مربوط به منابع مالی است.
ملکی با بیان اینکه مشکل و اولویت اول ما ناظر به توانمندسازی منابع انسانی است، اظهار کرد: شش ساحت در سند تحول دیده شده است که ساحت اخلاقی تربیتی و عبادی همچون چتری است است که دیگر ساحت‌ها را پوشش می‌دهد.
وی افزود: ساحت تربیت اعتقادی اخلاقی و عبادی دارای تعریفی است و آن شامل اقداماتی است که ناظر به رشد و تربیت قابل قبولی از جنبه اخلاقی فرد باشد و او به مرتبه‌ای از حیات طیبه دست یابد. 
ملکی عنوان کرد: جهت پرورش تربیتی دانش‌آموزان باید ایمان آگاهانه نسبت به ارزشها و باورهای اعتقادی  داشته باشند و دانش‌آموزان با پذیرش آگاهانه دین اسلام ، برای پاسخگویی مسئولانه مهیا باشند.
وی خودشناسی و دیگر شناسی، تلاش پیوسته برای خودسازی و اصلاح دیگران، تبلیغ عملی در نشر اسلام را از اهداف تربیتی آموزش و پرورش عنوان کرد.
وی با بیان اینکه خروجی‌های آموزش و پرورش با آن معیارهای اسلامی مطابقت لازم را ندارد، افزود: شاکله اصلی تعلیم و تربیت را باید بر عقل قرار دهیم اما باید بر جنبه‌های عاطفی هم باید توجه داشت.
رئیس ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه بسیاری از مفاد درسی امروز در زندگی روزمره مردم جایگاه قوی ندارند، اظهار کرد: برده‌داری در کتاب فقهی امروز تدریس نمی‌شود چون موضوعیت ندارد بنابر این باید برویم ببینیم مسئله جامعه ما چیست تا در کتب درسی آنها گنجانده شود.
وی توجه به جنبه عاطفی دین و تبری و تولی را مهم دانست و افزود: باید مصون سازی جایگزین محدودسازی شود تا اثرگذار باشد. 
ملکی با تاکید بر اینکه در تربیت باید در همه جنبه‌های وجودی انسان توجه داشت، گفت: ما اخلاق انسان محور حق طلب می‌خواهیم که مبتنی بر اخلاق توحیدی و ارزش‌های انسانی است.