صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۶۵۱۴۵۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲

گروه جامعه: تعداد اخبار معارفی بیشتر رسانه‌های امروز کشور کم اما متنوع بود به نحوی که رسانه‌ها کمتر خبر محوری و پرتکراری را منتشر کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) امروز سه‌شنبه 18 مهر ماه صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و تعدادی از روزنامه‌های کشور با اخبار متنوع دینی اما با تعداد کم منتشر شده بود. اگر چه هنوز هم به دلیل همزمانی با دهه دوم محرم اخبار صفحات معارفی رنگ و بوی محرم دارد و بعضاً همچنان شاهد انتشار مصاحبه‌هایی با محور محرم هستیم اما تنوع اخبار امروز رسانه‌ها بیشتر بود و خبر محوری که همه رسانه‌ها به آن بپردازند به چشم نمی‌خورد.

فارس/ گروه فرهنگی/ صفحه فعالیت‌های قرآنی

مصاحبه با نفر دوم مسابقات سراسری قرآن خواهران اولین مطلب ژورنالیستی امروز خبرگزاری فارس پس از مطلب همیشگی این خبرگزاری در بارگذاری یک صوت قرآن از یکی از قاریان برجسته است.

در این مطلب معصومه صهبایی، از قاریان موفق شهر مشهد در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون در مسابقات بین‌المللی هم شرکت کرده‌اید؟ عنوان کرده است:

«متأسفانه فعلاً برای خانم‌ها مسابقات بین‌المللی برپا نکرده‌اند فقط حفظ کل است که آن هم یکی دو سال است راه‌اندازی شده است ولی این قول را داده‌اند ظرف سه چهار سال آینده این کار را انجام بدهند و خواهران را هم در رشته قرائت به مسابقات بین‌المللی اعزام بکنند به کشورهای مختلف، ممکن است مالزی باشد، اردن یا مراکش باشد هنوز تصمیم‌گیری نشده است. چون معمولاً بیشتر کشورهای عربی مسابقات قرآن را برگزار می‌کنند که خانم‌ها هم هستند.

البته مسابقاتی مانند مالزی خانم‌ها و آقایان با هم در یک سالن می‌خوانند که با این شرایط امکان اعزام وجود ندارد مگر اینکه مسابقات مجزایی باشد که فقط خانم‌ها باشند قرار است یک کارهایی انجام دهند و صحبت‌هایی شود که مسابقات خواهران را هم در سطح بین‌المللی برگزار کنند».

در ادامه در این خبرگزاری می‌‌خوانیم: «از امروز دوره تربیت مربی آشنایی و انس کودک با قرآن برگزار می‌شود»، «تنها درخواستی که امام حسین(ع) از دشمن کرد/ ۳ عامل مهم در قبولی نماز»، «خدمتکار در گفت‌وگو با فارس: آزمون قرآن ارشاد و اوقاف ادغام شدند/ ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی تا پایان مهرماه» و «میرزاجانی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد راهیابی صد نفر به مرحله نهایی دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن/ سازوکار انتخاب قاری، حافظ و داور برای مسابقات بین‌المللی».

ایسنا/ سرویس فرهنگی و هنری/ صفحه دین و اندیشه

«تهیه‌کننده برنامه‌های مذهبی «روز خدا» و «این شب‌ها» طی گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایسنا که امروز منتشر شده است، خواستار دقت در انتخاب کارشناس در برنامه‌های دینی شده و عنوان کرده است: «ما یک محتوای بسیار ارزشمند داریم که سرچشمه آن اهل بیت(ع) هستند. بنابر این باید ظرفی را برای ارائه این محتوا درست کنیم. محتوا جنبه‌های مختلف و بسیار وسیعی دارد و همچنین ریزه‌کاری‌های پنهان زیادی در مناسبت‌ها وجود دارد که باید با توجه به اقتضای روز جامعه ظرف مناسبی برای ارائه آن مطالب در نظر گرفته و به جنبه‌های مختلف محتوا پرداخته شود.

او با اشاره به کارشناسانی که به برنامه‌های مناسبتی و مذهبی دعوت می‌شوند، گفت: ما کارشناسان باسواد، شناخته شده و کار بلد زیادی داریم، اما باید هر یک از آن‌ها را در جای خود و با توجه به تخصصی که دارند به برنامه‌ها دعوت کنیم و نباید یک کارشناس را برای همه مناسبت‌ها و موضوعات به عنوان مهمان به برنامه بیاوریم».

همچنین ایسنا خبر داده است: «جمع آوری 1000 میلیارد ریال نذورات مردمی برای بازسازی عتبات عالیات در کشور»، «تقدیر از برگزیدگان مسابقه عاشورا در فیلیپین» و «احکام عزاداری از منظر مقام معظم رهبری».


باشگاه خبرنگاران/ سرویس فرهنگی هنری/ صفحه قرآن و عترت

یک حدیث از امام هادی(ع) در خصوص تأثیر لقمه حرام، معرفی عباد بن مهاجر از یاران امام حسین(ع)، زندگی‌نامه شهید اژدری، مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری سخنران و کارشناس امور دینی با تیتر: «مجالس اهل بیت(ع) درمانگاهی است که مریض شفاء می‌دهد/ شعور حسینی متصل به شعور بعثت و غدیر است»، یادداشتی با عنوان: «آثار زیان‌ بار ارتباط زن و مرد نامحرم» و سخنان رئیس سازمان اوقاف با عنوان «احیاء فرهنگ وقف سرمایه‌گذاری برای آیندگان است» مطالب خبری و غیر خبری امروز باشگاه خبرنگاران را تشکیل می‌دهد.


مهر/ سرویس دین و اندیشه

مهر امروز سه‌شنبه 18 مهر ماه بیشترین خبر معارفی را نسبت به سایر خبرگزاری‌ها در صفحه دین و اندیشه خود منتشر کرده است. البته خبرگزاری مهر در این صفحه بسیاری از مطالب فلسفی، تحلیلی که صرفاً هم به صورت مستقیم معارفی نیست منتشر می‌کند.

«در برنامه زاویه مطرح شد؛ اسناد همۀ کشورها ایدئولوژیک‌اند/ نقد و بررسی سند تحول بنیادین»، «درس‌گفتار جریان‌شناسی ‌ایران‌ معاصر ‌برگزار می‌شود»، «در قالب پیش‌اجلاسیه؛ کرسی نظریه‌پردازی «موضوع شناسی دانشی نو و مبانی آن» برگزار می شود»، «خوانش سیاسی متون حکمت متعالیه منتشر شد» و «با حضور حجت الاسلام فرمانیان؛ دوره آموزشی «جریان شناسی سلفیه معاصر» برگزار می شود» از جمله خبرهای اندیشه‌ای امروز خبرگزاری مهر است.

مهر همچنین از: «شماره جدید فصلنامه نقد کتاب «قرآن و حدیث» منتشر شد»، «رئیس کمیسیون روانشناسی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی: روانشناسی اسلامی باید وارد نظام روانشناسی ایران شود»، ««زمانه ما و نهج‌البلاغه»، منبع درسی رشته علوم سیاسی شد»، «هاشمی مطرح کرد؛ ضرورت تقویت جایگاه قرآنی کشور در حوزه بین‌الملل»، «فارسیجانی در گفتگو با مهر خبر داد: بازگشت «گستره شریعت» پس از دو دهه/ پخش اولین قسمت از ۲۰ مهر» و «به قلم محمد فنایی اشکوری؛ کتاب «عرفان اسلامی در متون عالمان شیعی» منتشر شد» خبر داده است.

«عزاداری جنبش اجتماعی پدید می آورد/ تأثیرات اجتماعی مناسک عاشورا» تیر مصاحبه‌ای است که امروز مهر با حجت الاسلام محمدتقی اکبرنژاد انجام داده است. در بخش‌هایی از این مصاحبه می‌خوانیم: «در گذشته سبک زندگی مردم به این گونه بود که مردم بیشتر با هم مانوس بودند، با پیشرفت زندگی شهرنشینی و وسایل ارتباط جمعی، ارتباطات مردم با هم کم شده است. در مناطقی که هیئت‌ها به صورت برجسته تر برگزار می شود، باعث می شود زمینه ارتباطات بیشتر شود و تعاملات اجتماعی ما را به سنت های خوب خودمان باز می گرداند. لذا این انسجام اجتماعی بر محور یک امر معنوی شکل می‌گیرد و این مسئله هیئت‌ها را به عنوان یک جریان اجتماعی با دیگر جریان های اجتماعی در دنیا متمایز می کند.

وی افزود: یکی از ظرفیت های اجتماعی هیئت‌ها بحث آموزش است. برکاتی که هیئت های عزاداری در مقوله آموزش و فرهنگ سازی ایجاد کرده بی نظیر است. به این معنا که اگر شما بخواهید یک جلسه برای آموزش مسائل مختلف برگزار کنید و افرادی را جمع کنید باید هزینه های مختلفی را پرداخت کنید. اما هیئت های عزاداری به صورت کاملاً مردمی و با هزینه های مردمی برگزار می شود که در دنیا نظیر ندارد. این فرصتی را به دست می‌دهد که بتوان فرهنگ‌سازی کرد و آموزش‌هایی را ارائه داد».

تسنیم/ سرویس فرهنگی / صفحه قرآن و عترت

تسنیم از جمله خبرگزاری‌هایی بود که در اخبار خود به برنده شدن نماینده ایران در مسابقات قرآن روسیه توجه بیشتری داشته و «پیام تبریک نهادهای قرآنی به امیر لعل اول» را منتشر کرده است.

در ادامه این خبرگزاری خبر از: «تشییع پیکر ۵ شهید گمنام در مسجد جمکران»، «محمدی اعلام کرد: احتمال افزایش سهمیه اعزام کاروان قرآنی به مراسم اربعین/ سهمیه ۴۰ نفره قطعی است»، «حجت‌الاسلام والمسلمین شمس خبر داد؛ برگزاری همایش تجدید میثاق کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با ولایت با حضور استاندار تهران»، «جمعه ۲۱ مهرماه؛ گرامیداشت استاد محمدتقی مروت برگزار می‌شود»، «رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف خبر داد: آزمون مشترک حافظان قرآن اوقاف و ارشاد بهمن‌ماه برگزار می‌شود» و «به مناسبت تجلیل از «کرسی‌های تلاوت تسنیم» عنوان شد؛ خبرگزاری تسنیم کرسی تلاوت را از ابزارهای حضور در عرصه جهاد کبیر می‌داند» داده است.

«پدر شهید حججی: محسن از کودکی با قرآن مانوس بود/ حججی نماینده شهدای مظلوم دیگر شد» مطلبی است که در آن سخنان پدر شهید حججی در برنامه تلویزیونی «تلاوت‌های درخواستی» شبکه قرآن و معارف سیما مطرح شده بود، منتشر شده است.

میزان/ سرویس فرهنگی / صفحه دین و اندیشه

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان تا ساعت 15 هیچ خبر جدیدی را انتشار نداده است.

کیهان

روزنامه کیهان امروز صفحه معارف داشت در این منتشر شده است: «قرآن و فرهنگ زمانه-بخش سوم و پایانی»، «چگونگی برخورد با آداب و فرهنگ رایج»، «زیارت رایگان امام‌ حسین(ع) (حکایت خوبان)»، «چرایی وجوب امر به معروف در قیام امام حسین(ع)(پرسش و پاسخ)»، «در محضر امام خمینی(ره) احتیاط در مصرف غذا» و «جرعه‌های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب؛ فرشتگان محافظ و ضرورت مراقبت در گفتار».

در سایر صفحات کیهان امروز نیز اخباری از قبیل : «یونیسف هشدار داد 150 هزار زن و کودک میانماری در حال مرگ از گرسنگی» و «پس از ۳۵ سال چشم انتظاری؛ مادر شهیدان «جنگروی» و «کریمی» مزار فرزندانشان را زیارت کردند» منتشر شده است.

جمهوری اسلامی

در صفحه فرهنگ روزنامه جمهوری اسلامی بخش 33 مطلبی تحت عنوان اخلاق اسلامی و مطلب «نهضت حسینی و مبارزه با فساد» منتشر شده است. در صفحه جبهه و جنگ این روزنامه نیز مطلبی از امیر سرلشکر خلبان شهید غفور جدی اردبیلی با عنوان عشق عاشورایی چاپ شده است.